تلفن همراه

گوشی

October 7, 2012
9:58 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50797

موبایل‌های هوشمند درآمد خانواده‌ها را می‌بلعند

 

ندا لهردی – دنیای اقتصاد : در بسیاری از خانوارها هزینه‌ای که مردم بابت تلفن هوشمند و خدمات آن می‌پردازند از هزینه خورد وخوراک بیشتر است.

خانم استفان و شوهرش معمولا آخر هفته‌ها به رستورانی که در نزدیکی خانه‌شان و در کنار یک دریاچه کوچک بود می‌رفتند و استیک می‌خوردند. این عادتی بود که آنها دوست داشتند همیشه آن را تکرار کنند، اما از وقتی که هر دو یک گوشی آی‌فون خریدند دیگر کمتر به آن رستوران می‌رفتند. او یک پرستار رسمی است و شوهرش در یک لاستیک فروشی کار می‌کند. خانم استفان می‌گوید: «ما همیشه آخر هفته‌ها به رستوران می‌رفتیم و استیک می‌خوردیم. حالا و از وقتی که آی‌فون خریدیم می‌توانیم یک یا دو بار در هر ماه به رستوران برویم.»
این داستانی است که برای بسیاری از کاربران موبایل‌های هوشمند که این روزها تعدادشان هم به سرعت در حال افزایش است، اتفاق می‌ا‌فتد. در حال حاضر بیش از نیمی از کاربرن موبایل در ایالات متحده آمریکا یکی از موبایل‌های هوشمند مانند آی‌فون را در دست دارند که بخش بزرگی از هزینه‌های خانواده را در این کشور به خودش اختصاص داده است. آمارهای منتشر شده توسط دستگاه‌های دولتی در این زمینه نشان می‌دهد که در چهار سال گذشته مردم هزینه بیشتری برای صورت حساب‌های موبایلشان می‌پردازند و این هزینه حتی در اغلب موارد بیشتر از هزینه‌ای می‌شود که آنها برای خوراک، پوشاک و سرگرمی خودشان می‌پردازند. این افراد حالا به راحتی از هزینه‌های دیگرشان کم می‌کنند و برای لذت بردن بیشتر از موبایل‌های هوشمندشان حاضرند در بسیاری از ملزومات هم صرفه‌جویی کنند. این صرفه‌جویی‌ها حالا در هزینه‌ای که خانواده‌ها برای رفتن به رستوران، پوشاک و سینما صرف می‌کردند، بیشتر احساس می‌شود.
این موضوع بعضی از خانواده‌ها را تحت فشار زیادی قرار داده است. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی بی‌سیم حالا تقریبا اطمینان پیدا کرده‌اند که می‌توانند ارقام نجومی صورت حساب‌ها را با ارائه ارتباطات پرسرعت روی شبکه‌های جدید و گران قیمت و ارائه محتوای متفاوت حتی بالاتر هم ببرند. این اتفاق می‌تواند آزمایشی باشد برای اینکه نشان دهد مصرف‌کنندگان چقدر تکنولوژی‌های جدید را به نیازهای اولیه و روزمره‌شان ترجیح می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهند که در نهایت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابراتی برنده این کشمکش هستند.
دپارتمان کارگری دولت ایالات متحده آمریکا هفته گذشته اعلام کرده است که هزینه کردن برای سرویس‌های مخابراتی و تلفنی در یک سال گذشته رشدی بیش از 4 درصد در میان مردم این کشور داشته است که این روند رشد از سال 2005 به بعد سرعت بیشتری گرفته است. نکته جالب این درباره آن است که روند رشد هزینه‌های سرویس‌های مخابراتی و ارتباطی حتی در زمان بحران‌های اقتصادی هم ادامه داشته است و کاربران ممانعتی برای پرداخت این هزینه‌ها نکرده‌اند. بر اساس این تحقیقات کاربران موبایل‌های هوشمند در زمان بحران اقتصادی و حتی بعد از آن هم همچنان به صرفه جویی در هزینه‌های روزمره خودشان ادامه داده‌اند، اما این کاربران در این دوره زمانی همچنان برای خرید موبایل‌های هوشمند بیش از 200 دلار و برای صورتحساب‌هایشان در هر ماه حدود 100 دلار پرداخته‌اند و می‌پردازند. در نهایت این آمار نشان می‌دهند که متوسط هزینه‌ای که هر خانواده به صورت سالانه برای سرویس‌های ارتباطی و مخابراتی می‌پردازد از 1110 دلار در سال 2007 که موبایل آی‌فون برای اولین بار معرفی شد، به 1226 دلار در سال 2011 رسیده است. بر اساس همین آمار، موبایل‌های هوشمند پر طرفدار آی‌فون شرکت اپل بیشترین سهم را در افزایش هزینه‌های ارتباطی خانواده‌های آمریکایی داشته‌اند.
به این ترتیب خانواده‌هایی که بیش از یک موبایل هوشمند دارند، در حال حاضر هزینه‌ای بیش از میزان متوسط را می‌پردازند که این هزینه گاهی به بیش از 4000 دلار برای یک سال می‌رسد و به راحتی هزینه‌های ارتباطی دیگری مانند اشتراک اینترنت خانگی و تلویزیون‌های کابلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در واقع برای شرکت‌های مخابراتی بزرگی مانند Verizon Wireless و AT&T مثل یک هدیه بزرگ است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه UBS AG، درآمد این دو شرکت از فروش خدماتی مانند موبایل ایمیل و مرور وب از طریق موبایل در سال 2007 برابر 22 میلیارد دلار بوده است. این درآمد تا پایان سال 2011 به 59 میلیارد دلار هم رسیده است و کارشناسان انتظار دارند این درآمد با رشد 50 میلیارد دلاری تا پایان سال 2017 ادامه داشته باشد و در نهایت به حدود 110 میلیارد دلار در این سال برسد.

اما سوالی که در این مورد وجود دارد این است که صورت حساب‌های نجومی سرویس‌های ارتباطی و مخابراتی چقدر افزایش پیدا می‌کنند و کاربران تا چه حد می‌توانند مقاومت کنند و از بودجه بخش‌های دیگرشان برای پرداخت این صورت حساب‌ها، بکاهند. «ملیندا توئرز» که یک حسابدار در یک دبیرستان دولتی شهر کالیفرنیا است، می‌گوید: در حال حاضر ما در خانواده‌مان چهار موبایل هوشمند داریم و من در هر ماه حدود 300 دلار بابت صورت حساب استفاده از سرویس‌های مخابراتی و ارتباطی این موبایل‌های هوشمند می‌پردازم.» او و شوهرش برای پرداخت این صورت حساب‌ها مجبور شده‌اند از هزینه‌های دیگری مانند شام خوردن در رستوران، رفتن به کنسرت و سینما صرف‌نظر کنند. به عقیده ملیندا توئرز چاله صورت حساب شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های مخابراتی هر روز بزرگ‌تر و عمیق‌تر می‌شود. دو تا از موبایل‌های هوشمندی که در خانواده توئرز هست، مبتنی بر سرویس اینترنت نامحدود هستند و به این ترتیب او صرفنظر از اینکه چقدر صفحات اینترنتی را مرور می‌کند، باید هزینه ماهانه این سرویس را بپردازد. در مقابل او می‌تواند هر روز از تماشای برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌اش لذت ببرد. او همچنین علاقه زیادی به تماشای فیلم و ویدئو دارد. به این ترتیب اگر او بخواهد در هر روز دست کم 30 دقیقه فیلم یا ویدئو را به صورت آنلاین از طریق موبایلش تماشا کند، باید در هر ماه چیزی حدود 120 دلار برای این سرویس بپردازد. «فران شامو» مدیر امور مالی شرکت Verizon در این مورد می‌گوید: «علاقه‌مندان محتوا و سرعت معمولا استفاده بیشتری از سرویس‌های ما می‌کنند. به این ترتیب هر چه آنها محتوای بیشتر و با کیفیت‌تری را استفاده کنند، مجبورند هزینه بیشتری هم بابت این سرویس‌ها بپردازند.» آخرین اطلاعات منتشر شده از طرف دپارتمان کارگری دولت ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که کاربران آمریکایی در فاصله سال 2007 یعنی زمان عرضه اولین گوشی آی‌فون تا سال گذشته میلادی 116 دلار بیشتر برای سرویس‌های مخابراتی هزینه کرده‌اند.
این در حالی است که در همین بازه زمانی مخارج روزمره خانواده‌ها تنها 67 دلار افزایش پیدا کرده است. از طرفی در این مدت هزینه‌ای که خانواده‌ها برای خوردن غذا در رستوران و بیرون از خانه صرف می‌کنند تا 48 دلار، هزینه خرید پوشاک تا 141 دلار و هزینه مربوط به سرگرمی‌ها تا 126 دلار کاهش پیدا کرده است. در این میان کاربرانی با درآمد ماهانه بیشتر، هزینه بیشتری هم برای سرویس‌های مخابراتی و ارتباطی می‌پردازند. بر اساس تحقیقات موسسه Pew Research Center، تقریبا نه نفر از هر ده نفر کاربران آمریکایی یک گوشی موبایل دارند. هزینه‌های مربوط به سرویس‌های ارتباطی برای کاربرانی با درآمد متوسط تا 59 دلار در سال 2011 افزایش پیدا کرده است. این رقم برای کاربرانی با درآمد بالا تا 64 دلار افزایش پیدا کرده است. 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.