اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 8, 2012
8:54 دوشنبه، 17ام مهرماه 1391
کد خبر: 50819

زیاده خواهی شرکت های VoIP از وزارت ارتباطات:سودمان کم است؛ قیمت ها را بیشتر کنید!

 

افزایش دوباره تعرفه تماس‌های بین‌الملل با وجود کاهش هزینه تمام‌شده آنها غیرمنطقی و به ضرر مشترکان کشور خواهد بود.
به گزارش عصر ارتباط، درحالی‌که شرکت ارتباطات زیرساخت به دو دلیل افزایش قیمت ارز و حفظ بازار شرکت‌های تلفن اینترنتی، نسبت به افزایش تعرفه تماس‌های بین‌الملل اقدام کرده است اما شرکت‌های VoIP باز هم از این تعرفه‌ها ناراضی هستند و خواهان افزایش دوباره آن هستند.

این درحالی است که افزایش دوباره تعرفه تماس‌های بین‌الملل به ضرر مشترکان تلفن ثابت و همراه کشور خواهد بود و نه ‌تنها هزینه‌های زیادی را به آنها تحمیل خواهد کرد، بلکه آنها را از استفاده از شبکه سنتی انتقال مکالمات (TDM) که کیفیت بهتری نسبت به شبکه VoIP دارد،‌ دور می‌کند.

محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است: «عدل و انصاف می‌گوید وقتی هزینه‌ها پایین است، تعرفه را پایین بیاوریم که مردم هم تماس‌های باکیفیت بیشتری داشته باشند.»

شرکت زیرمجموعه او به دنبال کاهش تعرفه‌ها است و در پاسخ به کسانی که معتقدند باید تعرفه‌های اوریجینیشن افزایش یابد، گفت: «کشورهایی مثل آمریکا و اروپا که در سطح اول تعرفه‌های زیرساخت قرار دارند، وقتی با یک یا دو سنت ترافیک به سمت آنها ارسال می‌شود، هزینه تمام‌شده آن برای شرکت ارتباطات زیرساخت هم پایین است، به همین دلیل قیمت آنها کاهش یافته است.»

خسروی افزود: «پیش از این مردم با تعرفه دقیقه‌ای 157 تومان با این کشورها تماس نمی‌گرفتند و همه مکالمات از طریق تلفن اینترنتی بود که کیفیت آن نیز فوق‌العاده پایین بود و یکسری مشکلات داشتند.»

او با اشاره به اینکه در گذشته هم کسی از طریق دو صفر با این کشورها تماس نمی‌گرفت و مکالمات از طریق تلفن اینترنتی برقرار می‌شد که ارزان بود، گفت: «بدین ترتیب پیش از این هم تماس‌های بین‌الملل ارزان‌تر از تماس‌های داخلی بوده است.»

خسروی گفت: «به آن کشورها پیشنهاد دادیم هزینه‌هایشان را کاهش دهند، وقتی هزینه پایین است و شرکت ارتباطات زیرساخت برای هر دقیقه مکالمه یک یا دو سنت به اپراتور مقصد پرداخت می‌کند، ما هم تعرفه نهایی را برای مشترکان کاهش دادیم.»

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه ظاهرا اگر برای مردم خوب کار کنیم و با یک هزینه پایین‌تر و کیفیت بالاتری ترافیک بفرستیم، باز هم چوب می‌خوریم، در برابر اعتراض شرکت‌های تلفن اینترنتی به ارزان‌شدن تماس بین‌الملل و تهدید ادامه فعالیت آنها گفت: «بیزینس آنها روی دقیقه 27 تومان است اما تعرفه زیرساخت با مالیات 40 تومان می‌شود. در هر صورت باز هم این شرکت‌ها حاشیه سود دارند اما می‌خواهند همه این سود را داشته باشند که نمی‌شود دیگر.»

او افزود: «تعرفه تلفن اینترنتی خیلی پایین‌تر از TDM است و وقتی تعرفه TDM پایین است، تعرفه VoIP به مراتب پایین‌تر از آن است.»

کمیسیون تنظیم مقررات پیش از آن حداقل تعرفه مکالمات بین‌المللی را 38 تومان تصویب کرده بود، اما با اعتراض شرکت‌های اوریجینیت‌کار نسبت به افزایش آن به 50 تومان اقدام کرد، اما باز هم این شرکت‌ها معترض هستند.

این شرکت‌ها این بار در اقدامی غیرمنصفانه و مغایر با حقوق مشترکان تلفن‌های ثابت و همراه کشور طی نامه‌هایی به رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدعلی فرقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌منظور حفظ بازار خود خواهان افزایش تعرفه تماس‌های بین‌الملل به قیمت افزایش هزینه‌های مردم شده‌‌اند.

در نامه آزاده داننده، رئیس سازمان تنظیم مقررات، به وزیر ارتباطات آمده است که درخصوص تغییر تعرفه‌های تلفن بین‌الملل، نظر بخش خصوصی و فعالان این حوزه برای حداقل قیمت مکالمات مبلغ هزار ریال به ازای هر دقیقه بوده است اما در مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات که بدون در نظر‌گرفتن نظر بخش خصوصی به تصویب رسیده است. حداقل قیمت برای ارائه این خدمت برابر 50 تومان در نظر گرفته شده و متاسفانه اجرای این مصوبه در شرایط کنونی که نرخ خرید ترافیک تلفن بین‌المللی به‌واسطه افزایش نرخ تسعیر ارز بیش از 100درصد رشد داشته است، موجب خروج یک‌باره تمامی شرکت‌های بخش خصوصی فعال در این کسب‌وکار از گردونه خواهد بود.

این شرکت‌ها عنوان کرده‌اند در شرایط کنونی که تمامی شرکت‌های بخش خصوصی فعال در تبادل ترافیک صادره بین‌الملل ناگزیر از خرید ترافیک بین‌الملل با ارز 24 هزار ریالی شده‌اند، اجرای این مصوبه به توقف فعالیت‌های بخش خصوصی در این کسب‌وکار منجر می‌شود و این امر با تمام ملاحظات آن وزارتخانه در تناقض است.

آنها با اشاره به اصل 44 قانون اساسی برای حمایت از بخش خصوصی و گزارش‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، خواستار توقف اجرای مصوبه تعرفه‌های جدید تماس‌های بین‌الملل شده‌اند.

این شرکت‌ها همچنین در نامه خود به رگولاتوری نیز پیشنهاد کرده‌اند که قدرالسهم دریافتی شرکت‌های مخابرات استانی و اپراتورهای تلفن همراه از شرکت ارتباطات زیرساخت 10درصد مبلغ استفاده تعیین شده بود که با توجه به کف تعرفه قبلی حداقل 157ریال در هر دقیقه بوده است. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت دلار و سایر هزینه‌ها، درآمد شرکت‌های مخابرات استانی و اپراتورهای تلفن همراه کاهش پیدا نکند. بر همین اساس با در نظرگرفتن کف تعرفه پیشنهادی این سازمان به مبلغ یک‌هزار ریال در هر دقیقه، منطقی خواهد بود میزان قدرالسهم شرکت‌های مخابرات استانی و اپراتورهای تلفن همراه 15درصد مبلغ ترافیک صادره بدون در نظر‌گرفتن مبالغ وصولی یا لاوصول تعیین شود.

آنها همچنین پیشنهاد کرده‌اند که این تعرفه بین هر سه گروه سرویس‌دهندگان شامل شرکت‌ ارتباطات زیرساخت با کد دو صفر، پیمانکاران شرکت ارتباطات زیرساخت با کدهای صفر و سایر شرکت‌های تلفن اینترنتی دارنده شماره‌های IN به‌صورت یکسان و همگی به همان میزان 15 درصد مبلغ ترافیک صادره در نظر گرفته شود.

اظهارات این شرکت‌ها و ترغیب وزارت ارتباطات به ملاحظات این وزارتخانه درحالی است که آنها برای حفظ بازار خود و بی‌توجه به ملاحظه حقوق مشترکان، برای دومین بار خواستار افزایش تعرفه مکالمات بین‌الملل شده‌اند.

طبق بند 5 مصوبه 146 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تلفن بین‌الملل بر بستر VoIP می‌توانند تا سقف مبالغ جدول شماره یک این مصوبه خدمات خود را ارائه کنند.

طبق جدول شماره یک این مصوبه، تعرفه برای سقف یک دقیقه مکالمه بین‌الملل صادره از کشور به 11 سطح تقسیم شده که تعرفه این سطوح به‌ ترتیب 50، 100، 160، 250، 350، 550، 700، 900، 1000، 2 هزار و 3 هزار تعیین شده است.

همچنین سقف تعرفه ترانزیت ترافیک بین‌الملل شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تلفن بین‌الملل بر بستر IP از شبکه زیرساخت به‌ازای 300 هزار دقیقه مکالمه 100 ریال، 600 هزار دقیقه 80 ریال، یک میلیون و 200 هزار ریال 64 ریال، 2 میلیون و 400 هزار ریال 51 ریال، 4 میلیون و 800 هزار دقیقه مکالمه 41 دقیقه و 9 میلیون و 600 هزار دقیقه مکالمه 33 ریال تصویب شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.