باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

تجارت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 8, 2012
9:02 دوشنبه، 17ام مهرماه 1391
کد خبر: 50829

جزئیات گزارش ITU از فعالیت کشورهای مختلف در حوزه ارتباطات باند پهن

 

توسعه باند پهن و تغییر آن به سمت باند پهن موبایل به یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها مبدل شده است، شاخصی که بسیاری از دولت‌ها برای توسعه خود برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند اما رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از همان ابتدای روی کارآمدنش در جلسه معروف صبحانه‌خوری اتاق بازرگانی آن را با تجارت پورن مساوی دانسته و اعلام کرده بود نمی‌خواهیم در این شاخص صد سال دیگر هم اول شویم.

به گزارش عصر ارتباط، او که اعلام کرده بود «نمی‌خواهیم در این شاخص صد سال دیگر هم اول شویم؛ مرده‌شور آن را ببرد؛ بعضی‌ها غیرمستقیم دارند به آن آدرس می‌دهند اما خیال آن‌ها را راحت کنم که ما هیچ وقت قرار نیست از این منظر پیشرفت کنیم»، حالا به دنبال آن است تا با توسعه باند پهن  که آن را منتسب به اینترانت می‌داند و افزایش دسترسی به سرویس‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات تولید ناخالص ملی (GDP) را به 2 درصد افزایش دهد. برای رسیدن به این رقم سرمایه‌گذاری زیادی نیاز است و بیش از همه به عزمی جزم برای راه‌اندازی و توسعه زیرساخت‌های دسترسی به باند‌ پهن نیاز دارد.

دسترسی به سرویس‌های باند پهن در ایران کمتر از 2 درصد است و بخش عمده آن ناشی از اعمال محدودیت در واگذاری اینترنت بیش از 128 کیلوبیت به مشترکان خانگی است که توسعه باند پهن در کشور را به چالش جدی سرویس‌دهندگان مبدل کرده است.

حالا همه دنیا برای مهاجرت به سمت باند پهن شامل باند پهن موبایل و اینترنت موبایل برنامه‌ریزی می‌کنند و دولت‌ها برای توسعه و بکارگیری آن و تسهیل فرایندها و کارهای مربوط به خود، مردم و تجارت‌های شخصی پیشرو هستند.

امروزه 119 کشور معادل 62 درصد از کشورهای دنیا برنامه و چشم‌اندازی ملی برای توسعه باند پهن در کشور خود ترسیم کرده‌اند و درعوض 62 کشور هنوز برنامه و سیاست‌گذاری به هیچ شکلی برای توسعه وسیع آن ندارند.

بر همین اساس اتحادیه بین‌الملی مخابرات (ITU) گزارشی را از وضعیت باند پهن در سال 2012 منتشر کرده است و تاثیر آن روی اقتصاد کشورهای مختلف را به طور خلاصه تشریح کرده است. اقتصادی که دولت‌ها برای ارتقای آن تلاش می‌کنند و در این گزارش به طور ضمنی توسعه زیرساخت‌های باند پهن به یکی از موتورهای محرکه اقتصاد کشورها معرفی شده که بی‌دردسر از دیگر حوزه‌ها سطح درآمدی کشورها را افزایش می‌دهد.

در این کشورها افزایش تولید ناخالص ملی بدون راه‌اندازی شبکه‌های گوناگون و بدون سرگرم شدن به پروژه‌های ریز و تنها با تدوین برنامه و چشم‌اندازی روشن برای راه‌اندازی زیرساخت باند پهن حاصل شده است و می‌تواند الگوی خوبی برای ایران که از توسعه باند پهن فراری است، باشد.

آفریقا:ارزش گوشی‌های تلفن همراه در آفریقا بیش از هر جای دیگری در دنیا است. توسعه سریع باند پهن موبایل با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها طی دهه آینده تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بیشتری در آفریقا خواهد گذاشت. منابع پروژه توسعه باند پهن در آفریقا توسط بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا تامین شدند که با نام تغییر روند استفاده از سرویس‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات آغاز به کار کرد.

استرالیا: مزایای اقتصادی باند پهن برای استرالیا اینطور تخمین زده شده که به ازای هر 10 درصد افزایش در ضریب نفوذ باند پهن 0.44 درصد رشد اقتصادی کشور را به دنبال خودهد داشت.

برزیل: باند پهن در میان برزیلی‌ها امکان دسترسی به برنامه‌های کاربردی محلی از طریق گوشی‌های تلفن همراه، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها را فراهم کرده است. در نتیجه توسعه و کاهش هزینه‌های باند پهن و بهبود کارآیی‌های آن، این سرویس به اولویت کلیدی برای دستیابی به نتایج مثبت دیجیتالی و بهره‌مندی از مزایای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات مبدل شده است. دولت این کشور برای بهبود پوشش و کاهش هزینه دسترسی به باند پهن توسعه عظیمی از زیرساخت‌های باند پهن برزیل را در دستور کار قرار  داد و اهداف بلندپروازانه‌ای را برای سه برابر کردن باند پهن خود تا سال 2014 در سر می‌پروراند. بزگترین پروژه زیرساختی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در برزیل، پروژه باند پهن ملی آن بوده است که درصدد است تا امکان دسترسی به باند پهن در خانوارهای با کمترین دستمزد به ویژه در در مناطق محروم و دور افتاده را نیز تضمین کند. در برزیل قرار است با هر 10 درصد افزایش ضریب نفوذ باند پهن 0.06 درصد نرخ بیکاری کاهش یابد. بدین ترتیب اگر نرخ نفوذ باند پهن در این کشور 20 درصد افزایش یابد، تاثیر آن بر تغییر نرخ بیکاری و کاهش آن بیش از 0.138 درصد خواهد بود. توسعه باند پهن در این کشور می‌تواند منجر به کاهش نرخ بیکاری به 4.03 درصد شود و هر یک درصد آن 0.008 درصد بر GDP این کشور تاثیرگذار خواهد بود.

شیلی: ITU اعلام کرده است که هر 10 درصد افزایش ضریب نفوذ باند پهن منتج به افزایش 0.09 درصدی GDP در این کشور می‌شود. بکارگیری باند پهن در این کشور که به 9.8 درصد رسیده است، نرخ رشد اشتغال را به 1.76 درصد رسانده است و با برنامه‌های آتی منجر به ایجاد 114 هزار و 426 شغل مستقیم و غیرمستقیم می‌شود و تاثیر آن بر رشد GDP نیز به ازای هر یک درصد تغییر 0.009 درصد خواهد بود.

اتحادیه اروپا: کشورهای عضو اتحادیه اروپا طبق مدل بهبود روندها و کسب و کارهای خود و افزایش تخصص در دانش‌ها و توسعه بازارهای نوآورانه مبتنی بر توسعه باند پهن رشد 82.4 میلیارد پوندی را در سال 2006 برای خود رقم زدند. مطالعه‌ای مشابه در این اتحادیه تخمین زده است که توسعه باند پهن در ابتدایی‌ترین شکل آن منجر به ایجاد یک میلیون و 76 هزار شغل در اروپا می‌شود و رشد فعالیت‌های تجاری مرتبط با باند پهن بین سال‌های 2006 تا 2015 مبلغ 849 میلیارد پوند رشد اقتصادی به دنبال خواهد داشت. از منظر تولیدی نیز مشخص شده است که به ازای هر یک درصد افزایش در نرخ باند پهن، GDP این اتحادیه رشد 0.025 درصدی را تجربه خواهد کرد.

هند: باند پهن موبایل می‌تواند طی دوره سال‌های 2014 تا 2020 رشد 71 میلیارد دلاری برای هند در بر داشته باشد. سود حاصل از پخش تلویزیونی روی گوشی‌های تلفن همراه به تنهایی درآمد 3.3میلیارد دلاری برای آن خواهد شد. بنابراین پرداختن به موبایل می‌تواند افزایش 68.1 میلیارد دلاری سود این کشور را در پی داشته باشد که بیشتر آن یعنی حدود 83 درصد ناشی از افزایش تولیدات در میان تمام بخش‌ها به دلیل توسعه باند پهن خواهد بود. تاثیر مستقیم روی رشد اقتصادی و تولیدات این کشور حاکی از آن است که افزایش یک درصدی در نرخ باند پهن هند تا سال 2015 تاثیر 0.11 درصدی در GDP این کشور خواهد داشت. در این کشور باند پهن نزدیک به 9 میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است و ارزش سرمایه‌گذاری هند در این زمینه زمانی مشخص می‌شود که بانک Reserve این کشور تخمین زده است تا سال 2030 به نیروی انسانی این کشور220 میلیون نفر دیگر افزوده خواهد شد و هر 10 درصد افزایش در ضریب نفوذ باند پهن هم منجر به افزایش 0.3128 درصدی GDP منطقه‌ای آن خواهد شد و هر یک درصد تغییر در نرخ باند پهن 0.031 درصد در تولید ناخالص ملی آن تاثیرگذار خواهد بود.

اندونزی: متغیرهای باند پهن به شدت در کاهش بیکاری و تاثیر منفی آن میان اندونزیایی‌ها مشهود است. این بدان معنی است که هر یک درصد افزایش در ضریب نفوذ سرویس‌های باند پهن در میان مردم اندونزی رشد بیکاری را 8.6 درصد کاهش می‌دهد. در اندونزی نیز باند پهن موبایل تاثیر 22.6 میلیارد دلاری بر GDP آن داشته است و تاثیر 2.9 درصدی مثبت روی آن گذاشته است. این افزایش GDP ناشی از افزایش تولیدات در بخش سرویس‌های مبتنی بر باندپهن است و ارایه سرویس‌های باند پهن موبایل در باند فرکانسی 700 مگاهرتز محرک بهتری برای رشد 0.4 درصدی سرویس‌ها و 0.2 درصدی تولیدات در این صنعت محسوب می‌شود. این امر تا سال 2020 منجر به ایجاد 327 هزار شغل در این کشور خواهد شد که عمده آنها در مناطق روستایی خواهند بود.

اردن: رشد اقتصادی اردنی‌ها در بازه زمانی سال‌های 2007 تا 2010 به 44 درصد رسید که به دلیل افزایش چند برابری نرخ رشد باند پهن بوده و تاثیر 0.92 درصدی روی GDP آن گذاشته است.

کره: GDP سالیانه کره تقریبا از مرز تریلیون دلار گذشته است و درآمد 68.3 میلیارد دلاری طی 6 سال آینده و تا رسیدن به سال 2020 برای این کشور در بر خواهد داشت که بخش عمده آن به دلیل عرضه باند پهن موبایل روی باند فرکانسی 700 مگاهرتز است. تحت تاثیر تنها یک چهارم GDP این کشور، 19 هزار و 600 تجارت جدید خلق خواهد شد و بیش از 37 هزار و 800 شغل که بیشتر آنها در مناطق روستایی کره هستند، از مشاغل با دانش بالای فنی تا سرویس‌های ابتدایی از جمله شبکه‌های توزیع توسط این کمپانی‌های جدید ایجاد خواهند شد.

مالزی: افزایش 10 درصدی ضریب باند پهن موجب رشد 0.7 درصدی GDP در این کشور می‌شود. فرصت‌های اقتصادی خلق شده با بهبود دسترسی به باند پهن موبایل 17.5 میلیارد دلار از سال 2014 تا سال 2020 روی GDP این کشور تاثیر خواهد گذاشت. همچنین قرار است باند پهن موبایل 2.1 میلیارد دلار دیگر در درآمدهای این کشور بین سال‌های 2014 تا 2020 اثر داشته باشد.

نیجریه: در این کشور باندپهن بی‌سیم می‌تواند بطور بالقوه بیش از یک درصد روی GDP و 1.7 درصد روی GDP غیرنفتی آن تا سال 2015 تاثیر بگذارد و سود ناخالص ملی آن در سال 2015 بیش از 1.1 میلیارد دلار یا 0.27 درصد GDP خواهد رسید.

پاناما: باند پهن موبایل تاثیر مثبتی روی تولید ناخالص ملی این کشور داشته است و 0.82 درصد آن را تشکیل می‌دهد و 11.3 درصد از کل میانگین رشد اقتصادی این کشور از سال 2005 را به خود اختصاص داده است.

فیلیپین: باند پهن موبایل 0.32 درصد از تولید ناخالص ملی سالیانه این کشور را تشکیل داده است که حاکی از رشد کلی GDP 6.9 درصدی اقتصادی آن در طول دهه گذشته است.

قطر: قطر از عدد یک درصدی ضریب نفوذ باند پهن در سال 2004 گذشته است و توانست این رقم را در سال 2010 به 35 درصد برساند. با چند برابر شدن نرخ باند پهن در این کشور عربی، تخمین زده می‌شود که باند پهن سالیانه 0.65 درصد از رشد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل دهد.

عربستان سعودی: عمده درآمد این کشور از محل پروژه‌های نفتی است اما پیش‌بینی می‌شود10 درصد رشد در نرخ باند پهن این کشور، نرخ بیکاری آن را تا 2.4 درصد کاهش دهد.

آفریقای جنوبی: باند پهن بی‌سیم و صنایع مرتبط با آن 1.8 درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تا سال 2015 به خود اختصاص خواهد داد و در حدود 28 هزار شغل مرتبط علاوه‌بر شغل‌های دیگری در بیرون این صنعت ایجاد خواهد کرد. تاثیر مستقیم آن روی تولیدات و رشد اقتصادی این کشور حاکی از آن است که افزایش یک درصدی در نرخ باند پهن منجر به رشد 0.1 درصدی تولیدات آن می‌شود.

سریلانکا: طبق اعلام وزارت برنامه‌ریزی و اقتصاد این کشور، بخش پست و ارتباطات 11.7 درصد رشد GDP سریلانکا در سال 2009 را به خود اختصاص داده بود. برنامه توسعه و توانمندسازی فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور با نام سریلانکای الکترونیکی 7 سال پیش آغاز شد اما به واسطه آن همچنان پروژه‌هایی در دست اجرا است و برخی نیز بدون نتیجه رها شده‌اند.

سوئد: تاثیر اقتصادی توسعه باند پهن و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سوئد بسیار عظیم بود و خیلی سریع‌تر به سرانجام رسید. از سال 1998 تا سال 2007 میانگین تولید سالیانه در سوئد بسیار سریع‌تر از دیگر کشورهای همتراز با آن بوده است. بطوریکه علیرغم رشد 2.32 درصدی در سوئد اما این عدد در ایتالیا 0.39 درصد بوده است و میانگین آن در کشورهای اروپایی 1.66 درصد بوده است.

ترکیه: توسعه زیرساخت‌های باند پهن در این کشور می‌تواند تاثیر زیادی روی رشد اقتصاد آن داشته است. بطوریکه GDP آن را به ارقامی بین 0.8 تا 1.7 درصد می‌رساند و بین 180 هزار تا 380 هزار فرصت شغلی و فرصت‌های درآمدزایی نیز در این کشور ایجاد می‌کند. براساس طرح مطالعاتی چشم‌انداز باند پهن ملی در ترکیه، این کشور می‌تواند با توسعه باند پهن 4.09 تا 10 میلیارد دلار ارزش افزوده برای اقتصاد خود ایجاد کند.

امارات متحده عربی: میانگین تاثیر توسعه باند پهن بر رشد GDP این کشور کوچک عربی بین سال‌های 2004 تا 2010 به 0.79 درصد رسید.

آمریکا: توسعه باند پهن نرخ رشد 1 تا 1.4 درصدی را در ایجاد شغل بین سال‌های 1998 تا 2002 در آمریکا داشته است و نرخ رشد شرکت‌های فناوری آن در همین سال‌ها به 0.5 تا 1.2 درصد رسید و 0.3 تا 0.6 درصد تجارت جدید در بخش فناوری اطلاعات این کشور ایجاد شد.

ویتنام: رشد اقتصاد سخت ویتنام با افزایش میزان استفاده از باند پهن همزمان شد. آزادسازی بخش مخابراتی این کشور منجر به رشد رقابت میان 11 شرکت فعال در این زمینه شد. ارایه‌دهندگان سرویس، شبکه‌های مدرن مبتنی بر IP را با زیرساخت‌های عظیم فیبر نوری توسعه دادند و به دنبال آن درآمدها نیز افزایش یافت و افراد بیشتری توانستند از پس هزینه‌های باند پهن بربیایند.

با این تفاسیر در سطح بین‌الملل 10 درصد افزایش در ضریب نفوذ خانگی باند پهن منجر به رشد GDP کشورها از 0.1 درصد تا 1.4 درصد می‌شود. باند پهن به تنهایی تاثیر محدودی به عنوان یک پلتفرم فناوری دارد اما به عنوان یک توانمندساز تاثیر و کارکردهای فراوانی دارد. این سرویس تاثیر مهمی روی روندهای اقتصادی و اجتماعی و تغییر شکل اقتصاد کشورها دارد و باید توسط بیزینس‌ها، دولت‌ها و شهروندان مورد استفاده قرار بگیرد. این نیاز به ایجاد و در دسترس قرار دادن سرویس‌های مبتنی بر باند پهن و برنامه‌های کاربردی که کارآیی و تولید را افزایش می‌دهند، دارد و از سوی دیگر باید ظرفیت استفاده از سرویس‌های باند پهن و تولیدات آن برای بیزینس‌ها، دولت‌ها و شهروندان در یک مسیر تولیدی و کارآمد فراهم شود. این دو برای دستیابی به تاثیر بالقوه باند پهن می‌تواند روی اقتصاد کشورها یک امر ضروری است.

در بازارهای درحال توسعه تا کشورهای اروپای غربی عرضه سطوح مختلف باند پهن تاثیرات جالب توجهی دارد بطوریکه می‌تواند تاثیر 300 تا 400 میلیارد دلاری در GDP داشته باشد و 10 تا 14 میلیون شغل نیز ایجاد کند.

بطور کلی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط نیز هر 10 درصد افزایش در نرخ نفوذ باند پهن رشد اقتصادی 1.38 درصدی را به دنبال خواهد داشت که بیش از کشورهای با درآمد بالا است و حتی بیش از دیگر سرویس‌های مخابراتی تاثیرگذار است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.