اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

October 8, 2012
9:08 دوشنبه، 17ام مهرماه 1391
کد خبر: 50839

مخابرات متعهد شد تا پایان سال ۱۰هزار مرکز بهداشتی و درمانی را به شبکه ملی سلامت متصل کند

 

شرکت مخابرات ایران متعهد شده است تا پایان امسال 10 هزار مرکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی را به شبکه ملی سلامت متصل کند.
به گزارش عصر ارتباط، شبکه ملی سلامت در واقع برای دسترسی مراکز بهداشتی،‌ درمانی و تشخیصی دولتی و خصوصی سراسر کشور به اینترانت ایجاد می‌شود.

46 هزار مرکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی در ایران وجود دارد که بیش از نیمی از این مراکز یعنی 26 هزار نقطه به بخش دولتی تعلق دارند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هم اولویت را به این بخش اختصاص داده و در مرحله اول می‌خواهد زیرساخت ارتباطی مراکز درمانی دولتی را مهیا کند.

این وزارتخانه اسفندماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان ناظر و شرکت مخابرات ایران به‌عنوان مجری شبکه ملی سلامت امضا کرد؛ تفاهم‌نامه‌ای که بر اساس آن شرکت مخابرات متعهد شد ظرف مدت دو سال و نیم امکان دسترسی به شبکه ملی سلامت یا شمس را برای 46 هزار مرکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی فراهم کند.

نتایج اولیه انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌ای در آستانه رونمایی است و اوایل آبان‌ماه فاز نخست این طرح ملی به ثمر خواهد نشست.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات این وزارتخانه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای مدیریت پروژه شبکه ملی سلامت گفت:‌ <در این سامانه 26 هزار مرکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی دولتی ثبت‌نام کرده‌اند و مشخصات‌شان نیز ثبت شده و با توجه به این موضوع برآورد کردیم که چه نوع ارتباطی نیاز دارند؛ از این‌رو دسترسی ارتباطی آنها را به دو گروه ADSL با سرعت دومگابیت بر ثانیه و همین‌طور فیبر نوری دسته‌بندی کردیم.»

حسین ریاضی افزود: «در این دسته‌بندی 10 درصد مراکز از طریق فیبر نوری و 90 درصد آنها با خطوط ADSL به شبکه ملی سلامت متصل خواهند شد.»

او در ادامه گفت: «طبق تفاهم‌نامه،‌ نقاط را مشخص کردیم و اطلاعات این مراکز را در اختیار شرکت مخابرات ایران قرار دادیم. مخابرات هم با امکان‌سنجی که از طریق شرکت‌های استانی‌اش انجام داد، به ما اعلام کرد آمادگی سرویس‌دهی به کدام نقاط را دارد و برای کدام نقاط اصلا تجهیزاتی ندارند.»

ریاضی اضافه کرد: «شرکت مخابرات متعهد شده تا پایان سال جاری برای 10 هزار مرکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی زیرساخت ارتباطی لازم را با هر روش دسترسی مهیا کند.»

به گفته وی، طی 15 سال گذشته تنها دو هزار مرکز بهداشتی و درمانی دولتی زیرساخت ارتباطی لازم برای اتصال به اینترنت را داشته‌اند و این 10 هزار نقطه معادل پنج‌برابر دسترسی نقاطی است که طی سال‌های گذشته برایشان فراهم شده است.

560 مرکز درمانی به شمس متصل شد

کار اتصال مراکز درمانی به شبکه ملی سلامت تقریبا از یک ماه پیش آغاز شده و طی این مدت 560 نقطه به شبکه متصل شده‌اند. اقدامات اجرایی برای اتصال دو هزار و 400 نقطه دیگر به شمس نیز در حال انجام است و این مراکز تا پایان مهرماه به این شبکه متصل می‌شوند.

مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در خصوص برنامه‌ریزی برای اتصال 16 هزار مراکز درمانی دولتی باقی‌مانده گفت: «این مراکز مشروط به آمادگی شرکت مخابرات، تا پایان سال آینده به شبکه ملی سلامت متصل خواهند شد.»

او افزود: «مخابرات نقاطی را که در نیمه اول سال 92 به ما تحویل می‌دهد اعلام خواهد کرد، اما در رایزنی که با این شرکت انجام داده‌ایم، تجهیز دسته دیگر مراکز درمانی که در نقاط دورافتاده جای دارند و ممکن است فقط خانه بهداشت داشته باشند، در برنامه توسعه خطوط مخابراتی قرار می‌گیرند.»

به گفته وی، شبکه ملی سلامت اواخر مهرماه جاری یا اوایل آبان‌ماه با حضور وزرای بهداشت، ارتباطات و شرکت مخابرات ایران افتتاح می‌شود.

شبکه ملی سلامت در واقع بخشی از شبکه ملی اطلاعات است که در قانون برنامه پنجم به آن اشاره و ایجاد آن به وزارت بهداشت سپرده شده است.

این شبکه،‌ زیرساخت ارتباطی با امنیت، سرعت، دسترس‌پذیری و پایداری بالا در داخل کشور ایجاد می‌کند که حتی در صورت قطع‌شدن سرویس اینترنت هم خدمات آن مختل نخواهد شد.

سامانه‌هایی همچون پرونده الکترونیکی سلامت، برنامه پزشک خانواده، اتوماسیون اداری و … از بستر همین شبکه بهره خواهند کرد.

بنا به گفته ریاضی، استفاده از شبکه ملی سلامت هزینه پایین‌تری نسبت به اینترنت دارد و تعرفه استفاده از آن نسبت به اینترنت یک‌دهم است.

اتصال 13 دانشگاه علوم پزشکی به سپاس

وزارت بهداشت بر اساس آنچه برنامه‌ریزی کرده، امسال نیمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور را به سامانه پرونده الکترونیکی سلامت موسوم به سپاس متصل خواهد کرد. این سامانه که خود از زیرسامانه‌های مختلفی تشکیل شده در واقع فرایند تشکیل پرونده سلامت را به‌صورت الکترونیکی برای بیماران امکان‌پذیر می‌کند.

پس از اتصال دانشگاه‌های علوم پزشکی به سپاس، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی هم به‌تدریج به این سامانه متصل می‌شوند. با تشکیل هر پرونده سلامت، اطلاعات آن به دانشگاه علوم پزشکی استان ارسال می‌شود و دانشگاه نیز خلاصه‌ای از اطلاعات را به ستاد وزارت بهداشت در تهران می‌فرستد.

در این چرخه، تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی با یکدیگر در ارتباط آنلاین و یا آفلاین خواهند بود و می‌توانند پرونده‌های پزشکی بیماران را برای هم ارسال کنند.

به این ‌ترتیب، بیماری که در تهران یک پرونده الکترونیکی دارد اگر بر فرض به مشهد برود، بدون آنکه پرونده جدیدی برایش تشکیل شود، سابقه پزشکی او را از تهران استعلام می‌کنند.

به گفته ریاضی،‌ تا امروز 13 دانشگاه علوم پزشکی به سپاس متصل شده‌اند.

پرونده‌های الکترونیکی سلامت در دو حوزه درمان و بهداشت تشکیل می‌شوند. در حوزه درمان تا امروز 900 هزار پرونده الکترونیکی در سراسر کشور تشکیل شده که 500 هزار پرونده به بیماران بستری در بیمارستان‌ها تعلق دارد و 400 هزار پرونده نیز برای بیماران سرپایی در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی تشکیل شده است.

از حدود 90 بیمارستان تهران نیز تاکنون 25 بیمارستان به سامانه پرونده الکترونیکی سلامت تجهیز شده‌اند. تا ماه آینده نیز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سپاس متصل می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.