تبلت

تلفن همراه

گوشی

October 9, 2012
8:34 سه شنبه، 18ام مهرماه 1391
کد خبر: 50887

آسیب استفاده طولانی مدت از تلفن هوشمند و تبلت به چشم

 

اگرچه تلفن های هوشمند و تبلت ها می تواند شیوه جالبی برای وقت گذرانی، ارتباط با دوستان و مبارزه با استرس باشد اما نگاه کردن طولانی مدت به این وسایل موجب آسیب رسیدن به چشم بویژه در بین نوجوانان می شود.
به گزارش مهر، در یکی از این موارد پسربچه 11 ساله ای دچار بیماری چشمی نزدیک بینی شده بود یعنی توانایی مشاهده دوردست را نداشت. به گفته والدینش این کودک زمان زیادی را صرف بازی های رایانه ای تلفن هوشمندش می کرد.

به طور معمول اگر فردی در مشاهده دور دست با مشکل مواجه باشد، دید نزدیک وی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. اما این امر در مورد این پسربچه صدق نمی کند. او مشکلی در خواندن کتاب های درسی اش ندارد اما نمی تواند نوشته های تخته سیاه را ببیند.

اگرچه پزشک برای او عینک تجویز کرد اما مشکل دیدش حل نشد.

آزمایش ها روی این کودک نشان داد دید او طبیعی است اما عضلات مژگانی که به عدسی چشم اجازه تغییر شکل می دهد تا بر روی اجسام در فاصله های نزدیک و دور متمرکز شود، منقبض شده است.

این کودک از سن هفت سالگی استفاده از تلفن همراه و رایانه را آغاز کرده است. تمرکز طولانی مدت بر روی اشیا نزدیک می تواند در بلند مدت به انقباض و کوچک شدگی ماهیچه های چشم منجر شود.

این دقیقا اتفاقی است که برای این کودک روی داده ماهیچه های چشم نمی توانند به راحتی به خود آرامش دهند و همین امر موجب شده است تا این کودک نتواند دور دست را ببیند.

اگرچه اثر گذرای تمرکز طولانی مدت بر روی هر جسم نزدیکی –مثلا رایانه- عادی است، اما پزشکان در حال بررسی بسیاری از نوجوانان هستند که چشمانشان به خاطر استفاده زیاد از تلفن هوشمند و وسایل الکترونیکی دچار آسیب دیدگی طولانی مدت شده است.

محققان می گویند وقتی بر روی اجسام نزدیک متمرکز می شویم هر دو چشم هم گرا می شود و از این ماهیچه ها زیاد استفاده می شود. این امر موجب استرس و التهاب می شود. پزشکان برای درمان این مشکل و بازگشت آرامش به عضلات، آنها را تحت تمرین های مداوم مانند حرکت دادن کره چشم قرار داده و برای آنها دارو تجویز می کنند.

محققان می گویند علاوه بر اینکه نباید از گجت هایی مانند تبلت، تلفن هومشند و نوت بوک زیاد استفاده شود تاکید دارند پس از هر 20 دقیقه کار با این دستگاه ها باید به مدت 20 ثانیه به اجسامی در فاصله شش متری نگاه کرد. این کار به آرامش یافتن عضلات چشم منجر می شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.