سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 9, 2012
9:25 سه شنبه، 18ام مهرماه 1391
کد خبر: 50921

امسال با انقراض تلویزیون‌های CRT اتفاق می‌افتد: کاهش چشمگیر صادرات جهانی تلویزیون

 

دنیای‌اقتصاد- بعد از آنکه فروش و صادرات جهانی انواع تلویزیون در سال 2011 به اوج خودش رسید، حالا گویا این بازار شاهد رکودی نسبی در سال 2012 خواهد بود. در واقع آخرین تحقیقات انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع تلویزیون تا پایان سال 2012 کاهش 4/5 درصدی خواهد داشت.

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که همزمان با کاهش صادرات جهانی تلویزیون، روند رشد بازار جهانی تلویزیون‌های LCD به تدریج متوقف می‌شود تا به این ترتیب اولین کاهش صادرات این نوع تلویزیون‌ها از زمان عرضه تجاری‌شان در بازارهای جهانی رقم بخورد.
این گزارش نشان می‌دهدکه صادرات جهانی انواع تلویزیون تا پایان سال 2011 برابر 255 میلیون دستگاه بوده است که این رقم تا پایان سال 2012 به 241 میلیون دستگاه می‌رسد. این کاهش نسبی در بازار جهانی تلویزیون در دهه‌های اخیر تقریبا بی سابقه بوده است، چون این بازار به خاطر حجم تقاضای زیاد معمولا روند رشد را در پیش داشته است. در حقیقت بعد از سال‌ها رشد دو رقمی برای بازار جهانی تلویزیون‌های LCD، صادرات این تلویزیون‌ها تا پایان سال 2012 در مقایسه با سال 2011 ثابت و بدون تغییر باقی می‌ماند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که کاهش چشمگیر صادرات جهانی بازار تلویزیون بیشتر ناشی از کاهش صادرات به بازار بزرگ و تاثیرگذار ژاپن است. صادرات جهانی تلویزیون به بازار ژاپن در سال 2011 برابر 8/19 میلیون دستگاه بوده است، در حالی که پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال 2012 به 5/7 میلیون دستگاه برسد. این اتفاق به دنبال تصمیم دولت ژاپن برای متوقف کردن سوبسید واردات لوازم مصرف الکترونیک سازگار با محیط زیست رخ داده است. علاوه بر کاهش صادرات به بازار ژاپن، انتظار می‌رفت بازار جهانی تلویزیون در سال 2012 بدون تغییر و باثبات باقی بماند، چون کارشناسان معتقدند که روند رشد صادرات به بازارهای در حال توسعه مانند آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا کاهش صادرات به بازارهایی مانند آمریکای شمالی و اروپا را جبران می‌کرد. از طرفی صادرات جهانی تلویزیون‌های پلاسما و CRT همچنان با سرعت زیاد تا پایان سال 2012 هم کاهش پیدا می‌کند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات جهانی تلویزیون‌های CRT تا پایان سال 2012 به 8/15 میلیون دستگاه می‌رسد، در حالی که این رقم برای سال 2011 برابر 5/25 میلیون دستگاه بوده است. همچنین انتظار می‌رود صادرات جهانی تلویزیون‌های پلاسما تا پایان سال 2012 به 9/8 میلیون دستگاه برسد، در حالی که این حجم صادرات در سال 2011 برابر 9/13 میلیون دستگاه بوده است.
در نهایت اما کارشناسان موسسه تحقیقاتی iSuppli انتظار دارند بازار جهانی تلویزیون‌ها تا سال 2014 بتواند دوباره به روند رشد خودش بازگردد و در نهایت بعد از یک مرحله ثبات، در سال 2015 روند رشد آن آغاز شود. این کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در آن زمان فروش انواع تلویزیون در بازار کشورهایی مانند برزیل، هندوستان و اندونزی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع تلویزیون تا سال 2017 به 282 میلیون دستگاه برسد تا بعد از سال 2011 دوباره روزهای اوج خودش را تجربه کند.
انقراض تلویزیون‌های CRT
یکی دیگر از دلایل کاهش روند رشد جهانی انواع تلویزیون در سال 2012، آغاز روند انقراض تلویزیون‌های CRT است. این اتفاق چندان هم دور از انتظار نبود، اما کارشناسان و تحلیلگران موسسه iSuppli پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات جهانی تلویزیون‌های CRT تا سال 2016 کاملا متوقف شده و با تلویزیون‌های LCD یا OLED جایگزین شود. در حال حاضر صادرات تلویزیون‌های CRT به بازارهای پیشرفته و توسعه یافته مانند اروپای غربی، آمریکای شمالی و ژاپن کاملا متوقف شده است و تنها بازار اروپای شرقی بیشترین میزان صادرات این تلویزیون‌ها را در اختیار دارد. بعد از اروپای شرقی هم بازار کشورهای آسیای پاسیفیک بازار پر رونقی برای این تلویزیون‌ها هستند، تا جایی که تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 60 درصد از کل صادرات تلویزیون‌های CRT در این منطقه به کشورهایی مانند هندوستان و اندونزی انجام می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.