اپراتورها

تلفن همراه

October 19, 2012
11:34 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 50946

مجالی برای همراهی بیشتر اپراتورها با بانک‌ها برای توسعه خدمات همراه‌بانک

 

توسعه بانکداری همراه در ایران مشارکت بیش از پیش اپراتورها با شبکه بانکی کشور را می طلبد؛ اتفاقی که طی هفته ها و ماه های اخیر برخلاف رویه گذشته شکلی از تمایل به همکاری های تازه تری را نشان می دهد.
به گزارش عصر ارتباط، زمانی بود که همراه اول، اجازه استفاده از درگاه USSDاش را به هیچ بانکی نمی‌داد و می‌خواست این درگاه به‌صورت اختصاصی برای جیرینگ باشد. وقتی تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این شرکت با بانک مرکزی برای گرفتن مجوز به نتایج روشنی نرسید، این اپراتور هم مثل ایرانسل همکاری‌اش را با بانک‌ها آغاز کرد.

این همکاری چند ماه پیش، ابتدا با ارائه سرویس <هم‌بانک> با بانک سینا شروع شد و طی هفته‌های گذشته نیز با انعقاد قراردادی با شرکت تجارت الکترونیک پارسیان ادامه یافت تا دایره بیشتری از مشتریان امکان استفاده از خدمات بانکداری را روی گوشی‌هایشان داشته باشند.

با استفاده از درگاه USSD ، مشتریان بدون آنکه نیازی به نصب نرم‌افزار خاصی روی گوشی‌‌شان داشته باشند، از طریق ارسال کدهای دستوری، امکان دریافت برخی از سرویس‌های بانکی را دارند؛ سرویسی که رایگان‌ است و درست به خاطر همین ویژگی دور از انتظار نیست که با مشارکت دو اپراتور فعال کشور،‌ کاربران زیادی را به خود مشغول کند.

اما در کنار این سرویس، بانک‌ها از سال‌های دور روی ارائه نرم‌افزارهای همراه‌بانک مانور داده‌ و استفاده از این سرویس را در غیاب حضور اپراتورها به مشتریانشان پیشنهاد داده‌اند؛ سرویسی که از طریق دو بستر یعنی ارسال پیامک و همین‌طور GPRS برای کاربرانش قابل استفاده است و در مقایسه با گزینه پیشین هزینه‌‌هایی هم دربردارد.

هزینه سد توسعه بانکداری همراه

جدا از کیفیت فنی نرم‌افزارهای موبایل بنکینگ که هر کدام به‌تنهایی جای بحث دارد،‌ بستری که این خدمات مبتنی بر آنها ارائه می‌شوند نیز ماجرایی دارد. بانکداری همراه در دو محور اصلی پیامک و GPRS عرضه می‌شود و از آنجایی‌که تراکنش‌های انجام‌شده از طریق اینترنت گوشی، هم از جهت سرعت و هم از نظر هزینه مخابراتی به‌صرفه‌تر از تراکنش‌های ارسال‌شده از طریق پیامک است، اقبال عمومی و نظر کارشناسان به استفاده از GPRS بیشتر است؛ به‌خصوص این‌که هزینه ارسال هر تراکنش روی بستر GPRS برابر با هزینه تبادل یک کیلوبایت اطلاعات است که به‌طور میانگین نزدیک به یک تومان می‌شود. با این حال نمی‌توان به این بستر نیز امید بست، زیرا توسعه‌نیافتگی شبکه GPRS یکی از موانع اصلی در راه بهره‌برداری گسترده از آن محسوب می‌شود. سرعت پایین و پوشش‌دهی ناقص در مناطق مختلف کشور را نیز نمی‌توان از قلم انداخت.

نداشتن نگاه اقتصادی به خدمات همراه‌بانک را که موجب بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های آن در سطح کشور  می‌شود، می‌توان یکی دیگر از دلایل بی‌اقبالی و کم‌اقبالی کاربران برشمرد.

فرصت‌ها و تهدیدها

با وجودی‌که اکثر تبلیغات نرم‌افزارهای بانکی در رسانه‌های تصویری کشور برای نمایش خود از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند، تا کنون تنها بانک سامان برنامه همراه‌بانک مبتنی بر سیستم عامل ios را عرضه کرده است و دیگر بانک‌ها در بهترین شرایط، نسخه اندروید را به‌تازگی به مجموعه خدمات خود افزوده‌اند. در این میان جاوا به‌دلیل قدمت،‌ سادگی و فراوانی گوشی‌هایی که آن را پشتیبانی می‌کنند، ‌مورد علاقه بانک‌ها قرار گرفته و تمامی بانک‌ها حداقل سرویس‌های مبتنی بر جاوا را ارائه کرده‌اند.

به کاربران توصیه می‌شود برای دریافت برنامه همراه‌بانک به آدرس سایت بانکی که در آن حساب دارند وارد شده و نرم‌افزار همراه‌بانک متناسب با سیستم‌عامل تلفن همراه خود را از سایت بانک دانلود و روی گوشی نصب کنند.

برنامه‌های همراه‌بانک معمولا تمامی خدماتی که یک دستگاه ATM را به کاربران خود عرضه می‌کند ارائه می‌کنند، اما تفاوت در این میان تنها پیرامون سرعت اینترنت و امنیت بسترها مطرح می‌شود. دستگاه‌های ATM اطمینان بیشتری از امنیت، سرعت و صحت را به کاربران نمایش می‌دهند؛ مزایایی که در حوزه نرم‌افزارهای بانکداری همراه نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است تا میان مردم جا بیفتاد، هرچند تا کنون نیز رشد قابل قبولی نسبت به میزان تلاش‌ها داشته است.

امکان نمایش موجودی حساب، گردش حساب، مسدود‌کردن چک و کارت،‌ ارائه مشاوره هوشمند درباره سود سپرده‌ها و کارمزد تسهیلات، اطلاع در مورد واریز و برداشت از حساب‌ها، اطلاع در مورد وصول برگشتی چک‌های واگذاری در این سامانه‌های همراه قابل رؤیت‌اند. همین‌طور پرداخت هزینه قبض‌های مختلف شهری، مشاهده سه گردش نهایی حساب و قابلیت‌های دیگری از این رهگذر برای کاربران مهیا می‌شود.

با وجود این، در نظر‌گرفتن محدودیت سقف سه میلیون برای مبادلات وجه نقد از طریق سامانه همراه‌بانک که تقریبا در تمامی بانک‌ها به‌طور پیش‌فرض لحاظ شده، یکی از نواقصی است که احتمالا با رونق‌گرفتن این سامانه و اقبال عمومی به آن برداشته خواهد شد، اما در حال حاضر یکی از محدودیت‌های جدی این سامانه محسوب می‌شود.

وجه تمایز بانک‌های مختلف در عرضه سامانه بانکداری همراه به سرویس‌هایی است که ارائه می‌دهند. برای مثال، از جمله مزیت‌های برنامه همراه‌بانک اقتصاد نوین، امکان افزودن شماره‌حساب‌های دیگر‌بانک‌ها به لیست شماره‌‌حساب‌های این برنامه است.

در این‌صورت، کاربر می‌تواند تبادلات مالی خود در دیگر‌حساب‌های بانکی‌اش را با بهره‌گیری از برنامه همراه‌بانک این بانک انجام دهد.

باید و نباید‌های بانکداری همراه

با وجود مزیت‌هایی که برای بانکداری همراه ذکر می‌شود، نکته‌‌ای که تمامی بانک‌ها بر آن تاکید دارند، لزوم دریافت نرم‌افزارهای بانکی از سایت بانک مورد‌ نظر است و نسبت به دریافت برنامه از طریق بلوتوث،‌ سایت‌های دیگر و سایر روش‌ها هشدار داده‌اند. همچنین توصیه می‌‌شود مشتری پیام‌های دریافتی از سیستم بانکداری همراه را پس از خواندن حذف کند تا در مواقع سرقت گوشی، مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.

در مواقع مفقود‌شدن یا سرقت تلفن همراه یا سیم‌کارت نیز کاربر باید بلافاصله رمز دوم کارت را با استفاده از دستگاه خودپرداز و رمز حساب را با استفاده از سیستم تلفنبانک تغییر دهد و همین‌طور به‌صورت دوره‌ای نسبت به تغییر رمزهای خود اقدام کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.