تلفن همراه

مجالي براي همراهي بيشتر اپراتورها با بانک‌ها براي توسعه خدمات همراه‌بانک

 

توسعه بانکداري همراه در ايران مشارکت بيش از پيش اپراتورها با شبکه بانکي کشور را مي طلبد؛ اتفاقي که طي هفته ها و ماه هاي اخير برخلاف رويه گذشته شکلي از تمايل به همکاري هاي تازه تري را نشان مي دهد.
به گزارش عصر ارتباط، زماني بود که همراه اول، اجازه استفاده از درگاه USSDاش را به هيچ بانکي نمي‌داد و مي‌خواست اين درگاه به‌صورت اختصاصي براي جيرينگ باشد. وقتي تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير اين شرکت با بانک مرکزي براي گرفتن مجوز به نتايج روشني نرسيد، اين اپراتور هم مثل ايرانسل همکاري‌اش را با بانک‌ها آغاز کرد.

اين همکاري چند ماه پيش، ابتدا با ارائه سرويس <هم‌بانک> با بانک سينا شروع شد و طي هفته‌هاي گذشته نيز با انعقاد قراردادي با شرکت تجارت الکترونيک پارسيان ادامه يافت تا دايره بيشتري از مشتريان امکان استفاده از خدمات بانکداري را روي گوشي‌هايشان داشته باشند.

با استفاده از درگاه USSD ، مشتريان بدون آنکه نيازي به نصب نرم‌افزار خاصي روي گوشي‌‌شان داشته باشند، از طريق ارسال کدهاي دستوري، امکان دريافت برخي از سرويس‌هاي بانکي را دارند؛ سرويسي که رايگان‌ است و درست به خاطر همين ويژگي دور از انتظار نيست که با مشارکت دو اپراتور فعال کشور،‌ کاربران زيادي را به خود مشغول کند.

اما در کنار اين سرويس، بانک‌ها از سال‌هاي دور روي ارائه نرم‌افزارهاي همراه‌بانک مانور داده‌ و استفاده از اين سرويس را در غياب حضور اپراتورها به مشتريانشان پيشنهاد داده‌اند؛ سرويسي که از طريق دو بستر يعني ارسال پيامک و همين‌طور GPRS براي کاربرانش قابل استفاده است و در مقايسه با گزينه پيشين هزينه‌‌هايي هم دربردارد.

هزينه سد توسعه بانكداري همراه

جدا از كيفيت فني نرم‌افزارهاي موبايل بنكينگ كه هر كدام به‌تنهايي جاي بحث دارد،‌ بستري كه اين خدمات مبتني بر آنها ارائه مي‌شوند نيز ماجرايي دارد. بانكداري همراه در دو محور اصلي پيامك و GPRS عرضه مي‌شود و از آنجايي‌كه تراكنش‌هاي انجام‌شده از طريق اينترنت گوشي، هم از جهت سرعت و هم از نظر هزينه مخابراتي به‌صرفه‌تر از تراكنش‌هاي ارسال‌شده از طريق پيامك است، اقبال عمومي و نظر كارشناسان به استفاده از GPRS بيشتر است؛ به‌خصوص اين‌كه هزينه ارسال هر تراكنش روي بستر GPRS برابر با هزينه تبادل يك كيلوبايت اطلاعات است كه به‌طور ميانگين نزديك به يك تومان مي‌شود. با اين حال نمي‌توان به اين بستر نيز اميد بست، زيرا توسعه‌نيافتگي شبكه GPRS يكي از موانع اصلي در راه بهره‌برداري گسترده از آن محسوب مي‌شود. سرعت پايين و پوشش‌دهي ناقص در مناطق مختلف كشور را نيز نمي‌توان از قلم انداخت.

نداشتن نگاه اقتصادي به خدمات همراه‌بانك را كه موجب بي‌توجهي به توسعه زيرساخت‌هاي آن در سطح كشور  مي‌شود، می‌توان يكي ديگر از دلايل بي‌اقبالي و كم‌اقبالي كاربران برشمرد.

فرصت‌ها و تهديدها

با وجودي‌كه اكثر تبليغات نرم‌افزارهاي بانكي در رسانه‌هاي تصويري كشور براي نمايش خود از گوشي‌هاي آيفون استفاده مي‌كنند، تا كنون تنها بانك سامان برنامه همراه‌بانك مبتني بر سيستم عامل ios را عرضه كرده است و ديگر بانك‌ها در بهترين شرايط، نسخه اندرويد را به‌تازگي به مجموعه خدمات خود افزوده‌اند. در اين ميان جاوا به‌دليل قدمت،‌ سادگي و فراواني گوشي‌هايي كه آن را پشتيباني مي‌كنند، ‌مورد علاقه بانك‌ها قرار گرفته و تمامي بانك‌ها حداقل سرويس‌هاي مبتني بر جاوا را ارائه كرده‌اند.

به كاربران توصيه مي‌شود براي دريافت برنامه همراه‌بانك به آدرس سايت بانكي كه در آن حساب دارند وارد شده و نرم‌افزار همراه‌بانك متناسب با سيستم‌عامل تلفن همراه خود را از سايت بانك دانلود و روي گوشي نصب كنند.

برنامه‌هاي همراه‌بانك معمولا تمامي خدماتی كه يك دستگاه ATM را به كاربران خود عرضه مي‌كند ارائه مي‌كنند، اما تفاوت در اين ميان تنها پيرامون سرعت اينترنت و امنيت بسترها مطرح مي‌شود. دستگاه‌هاي ATM اطمينان بيشتري از امنيت، سرعت و صحت را به كاربران نمايش مي‌دهند؛ مزایایی كه در حوزه نرم‌افزارهاي بانكداري همراه نيازمند فرهنگ‌سازي و آموزش است تا ميان مردم جا بيفتاد، هرچند تا كنون نيز رشد قابل قبولي نسبت به ميزان تلاش‌ها داشته است.

امكان نمايش موجودي حساب، گردش حساب، مسدود‌كردن چك و كارت،‌ ارائه مشاوره هوشمند درباره سود سپرده‌ها و کارمزد تسهيلات، اطلاع در مورد واريز و برداشت از حساب‌ها، اطلاع در مورد وصول برگشتي چک‌هاي واگذاري در اين سامانه‌هاي همراه قابل رؤيت‌اند. همين‌طور پرداخت هزينه قبض‌هاي مختلف شهري، مشاهده سه گردش نهايي حساب و قابليت‌هاي ديگري از اين رهگذر براي كاربران مهيا مي‌شود.

با وجود اين، در نظر‌گرفتن محدوديت سقف سه ميليون براي مبادلات وجه نقد از طريق سامانه همراه‌بانك كه تقريبا در تمامي بانك‌ها به‌طور پيش‌فرض لحاظ شده، يكي از نواقصي است كه احتمالا با رونق‌گرفتن اين سامانه و اقبال عمومي به آن برداشته خواهد شد، اما در حال حاضر يكي از محدوديت‌هاي جدي اين سامانه محسوب مي‌شود.

وجه تمايز بانك‌هاي مختلف در عرضه سامانه بانكداري همراه به سرويس‌هايي است كه ارائه مي‌دهند. براي مثال، از جمله مزيت‌هاي برنامه همراه‌بانك اقتصاد نوين، امكان افزودن شماره‌حساب‌هاي ديگر‌بانك‌ها به ليست شماره‌‌حساب‌هاي اين برنامه است.

در اين‌صورت، كاربر مي‌تواند تبادلات مالي خود در ديگر‌حساب‌هاي بانكي‌اش را با بهره‌گيري از برنامه همراه‌بانك اين بانك انجام دهد.

بايد و نبايد‌هاي بانكداري همراه

با وجود مزيت‌هايي كه براي بانكداري همراه ذکر مي‌شود، نكته‌‌اي كه تمامي بانك‌ها بر آن تاكيد دارند، لزوم دريافت نرم‌افزارهاي بانكي از سايت بانك مورد‌ نظر است و نسبت به دريافت برنامه از طريق بلوتوث،‌ سايت‌هاي ديگر و ساير روش‌ها هشدار داده‌اند. همچنين توصيه مي‌‌شود مشتري پيام‌هاي دريافتي از سيستم بانكداري همراه را پس از خواندن حذف كند تا در مواقع سرقت گوشي، مورد سوءاستفاده قرار نگيرند.

در مواقع مفقود‌شدن يا سرقت تلفن همراه يا سيم‌كارت نيز كاربر بايد بلافاصله رمز دوم كارت را با استفاده از دستگاه خودپرداز و رمز حساب را با استفاده از سيستم تلفنبانک تغيير دهد و همين‌طور به‌صورت دوره‌اي نسبت به تغيير رمزهاي خود اقدام كند.


​​