سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
11:48 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 50961

مایکروسافت با TypeScript آمد

 

مایکروسافت را می‌توان از جمله شرکت‌هایی بحساب آورد که همیشه در خط مقدم خلق و عرضه زبان‌های برنامه‌نویسی جدید پیشگام بوده است. سی شارپ، ویژوال بیسیک و اف شارپ  را می‌توان به‌عنوان نمونه‌هایی از موفق‌ترین زبان‌های معرفی شده این شرکت نام برد. اخیراً و طی روزهای گذشته این شرکت زبان برنامه‌نویسی جدیدی را معرفی کرده است که یک مشکل بسیار خاص را حل می‌نماید؛ جاوا اسکریپت جهت توسعه در مقیاس های بزرگ. این زبان جدید TypeScript نام دارد.

به گزارش وبلاگینا در طول ۵ سال گذشته، سرعت به‌کارگیری جاوا اسکریپت به‌طور خیره کننده ای در طول هر ۹ ماه، دو برابر شده است و ترکیب آن با تکنولوژی‌هایی مانند HTML5، زمینه را برای ارائه تجربه کاربری غنی فراهم کرده است. در طول همین زمان که استفاده از جاوا اسکریپت به سرعت در حال افزایش بود، این زبان توانست مرزهای مرورگرهای اینترنتی را نیز در نوردد و به ابزاری برای تولید برنامه‌های Native (مانند برنامه‌های  مبتنی بر Windows Store در ویندوز 8) و برنامه‌هایی که تحت Cloud (مانند Node.js در Windows Azure) اجرا می‌شوند، تبدیل شود.

پیشرفت‌های صورت گرفته و اشاره شده در این حوزه موجب شد تا شاهد پیداش برنامه‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت با سایزهای بی سابقه‌ای باشیم و این بیانگر این حقیقت بود که تولید برنامه‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت در مقیاس‌های بزرگ امر دشواری است و اینک TypeScript پا به میدان گذاشته است که این فرآیند را آسان‌تر نماید.

جاوا اسکریپت در ابتدا برای اسکریپت نویسی سمت کلاینت (Client-side Scripting) برای صفحات وب ایجاد شد و برای سال‌ها به‌عنوان ابزاری برای مدیریت کردن رویدادهای صفحات وب محدود شده بود  و در نتیجه بسیاری از امکانات لازم برای برنامه‌نویسی برنامه‌های مقایس بزرگ را به‌همراه نداشت. همزمان با ارائه ویندوز 8 و ارائه گزینه‌های بسیاری برای برنامه‌نویسی برنامه‌های مبتنی بر این پلتفرم از سوی مایکروسافت، نام جاوا اسکریپت در دنیای برنامه‌نویسی برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ مطرح گردید و کاستی‌های موجود در جاوا اسکریپت مایکروسافت را بر آن داشت که آستین‌ها را بالا بزند و کشتی تجربیات ارزشمند خود را در زمینه خلق زبان های برنامه‌نویسی به دریای جاوا اسکریپت بیاندازد و در نهایت جزیره‌ای با نام TypeScript را کشف کند.

بعد از معرفی TypeScript توسط مایکرسافت، صحبت‌ها و نظرات بسیاری در خصوص آن ارائه شده و بسیاری به صراحت از آن به عنوان پاسخ شفاف مایکروسافت به Dart گوگل نام بردند و یا آن را تیری از سوی مایکروسافت به CoffeeScript می‌دانستند. اما مقایسه TypeScript با Dart بیشتر مانند مقایسه سیب با کاربراتور می‌ماند. TypeScript بر پایه جاوا اسکریپت ایجاد شده است و بنابراین هیچ ناهمخوانی‌ای بین آن و جاوا اسکریپت به چشم نمی‌خورد در حالی‌که Dart یک ماشین مجازی Native است که از ابتدا نوشته شده است. Dart با جاوا اسکریپت کار می‌کند اما جاوا اسکریپت نیست و به عنوان مثال Dart حتی قابلیت کار با نوع داده "عددی" در جاوا اسکریپت را ندارد. اوضاع در خصوص CoffeeScript صورت متفاوتی دارد، هر چند CoffeeScript طرفداران بسیاری دارد و ساختار و دستورات خود را دارد اما Static Typing در TypeScript صرفاً کافیست تا یک برنامه‌نویس را برای مهاجرت به آن قانع سازد. به مورد اشاره شده کد نویسی راحت‌تر دستورات و Refactoring هوشمندانه را نیز اضافه نمایید؛ مواردی که اکنون در CoffeeScript به چشم نمی‌خورد. به کلام بهتر مایکروسافت اولین تیر شات گان TypeScript را به سمت CoffeeScript هدف گرفته است. هر چند باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشیم که نوزاد تازه متولد شده مایکروسافت تنها چند روز دارد و زمان نیاز دارد تا مشخص شود که آیا مشکلات جسمی دارد یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این پروژه می‌توانید به https://typescriptlang.org/ مراجعه نمایید، همچنین می‌توانید نسخه Preview آن را دانلود نمایید و در مورد آن به بحث بپردازید و مشخصات آن را بررسی کنید. به نظر می‌رسد با نزدیک‌تر شدن به زمان معرفی وعرضه رسمی ویندوز 8، مایکروسافت نیز به مرور پرده از سلاح‌های جدید خود بر می‌دارد و خود را برای یک رقابت تمام عیار آمده می‌سازد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.