بانکداری و پرداخت الکترونیک

رگولاتوری

October 19, 2012
11:59 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 50970

اظهارات وزیر ارتباطات در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه امروز تهران

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه گفت: روزانه بیش از 14 هزار حمله اینترنتی علیه کشور صورت می‌گیرد که همه در دراوزه‌های ورودی مهار می شوند و می‌توان گفت مشکلات اخیر از طرف ابزارهای دستی و جاسوسان انجام شده است.

به گزارش ایسنا رضا تقی‌پور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با گرامیداشت روز جهانی پست اظهار کرد: همان طورکه پست سابقه طولانی دارد بعد از تلگراف و اختراع تلفن از توسعه های تمدن‌های بشری بوده است اما در ادامه این مسیر بویژه در پنج دهه اخیر که رایانه وارد این عرصه شد و ماشین‌های حسابگر و کامپیوترها و با منظور شدن این دو رایانه و مخابرات تحول عظیمی با انقلاب های پی‌در پی در عرصه فناوری‌ها رخ داد.

وی با اشاره به تعریفی از عصر انفجار اطلاعات گفت: در گذشته حجم دانش منتشر شده براساس آمار در فاصله سال 1900 تا 1950 میلادی در عرض 50 سال دانش دو برابر شده بود اما در 50 سال بعدی با وجود فناوری اطلاعات و ارتباطی این سرعت به حدی شد که هر پنج سال یکبار اتفاقات جدیدی رخ می‌داد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 هر 73 روز یکبار این دانش دو برابر شود.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات بیان کرد: در این فاصله اقتصادهای دیجیتال، رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی و توسعه های فرهنگی ایجاد شدند. همچنین اشراف اطلاعاتی ممکن شد و انقلابهای اجتماعی سرعت بیشتری یافتند.

وی افزود: با ورود مفهوم شبکه به کسب و کارها بانکداری الکترونیکی سلامت و درمان شبکه‌ای،‌ دورکاری و بسیاری از موارد از این دست توسعه پیدا کردند و امروز شاهدیم این ظرفیت در کشور ما بالاست و سالانه 75 هزار اشتغال سطح بالا در بانکداری الکترونیکی کشور بوجود می‌آید.

تقی‌پور تصریح کرد: تاثیر مستقیم این عرصه به دیگر عرصه‌ها در دنیا کاملا مشخص است و کشور ما نیز به این سمت پیش می‌رود تا این مزایا بهره‌مند شود از جمله مزیت‌های که امروز کشور ما در این زمینه دارد نیروی انسانی و برخورداری از نیروهای مستعد و دانشمند است که بیش از 150 هزار نیروی متخصص فعالیت می ‌کنند. چرا که بسیاری از مدیریتهای موسسات جهانی نیز در اختیار آنهاست.

تقی‌پور با اشاره به محتوای غنی اسلامی گفت: در حوزه‌ها، مراکز علمی و دانشگاه‌ها این محتوا وجود دارد و می‌تواند به تمام دنیا ارائه شود. از طرف دیگر موقعیت جغرافیای کشور از نظر ژئوپلوتیکی که بسیار منطقه مستعدی است و برای ترانزیت و ترافیک رفت و شد اطلاعات از طریق کابال های فیبر نوری که در کشور ما موجود است و ظرفیت استعدادیابی بالای تولید محتوای رسانه‌ای و نرم افزار، تحقق جامعه مردم سالاری و دستیابی به عدالت اجتماعی نتیجه‌ این توسعه‌ شبکه در کشور خواهد بود.

تقی پور با اشاره به تلاش‌های انجام شده دولت نهم و دهم گفت: سعی شده در دولت دهم گام‌های بلندتری به سوی توسعه‌ دولت الکترونیک برداریم و در این باره افزایش اعتبارات و بودجه‌ دستگاه‌های دولتی تشکیل کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر دولت همچنین تشکیل سازمان فناوری اطلاعات و تجهیز ادارات کل استانی در کنار توسعه‌ خصوصی سازی و آزادسازی این نتیجه را داشت که امروز با آمارها بالا در این عرصه روبرو هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خوشبختانه توجه مقام معظم رهبری به این حوزه و فرمان تاریخی ایشان مبنی بر تشکیل شورای عالی فضای مجازی در اسفند سال 90 که در کنار شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی به عنوان سومین شورای عالی اعلام شد نشان از اهمیت بالای این حوزه برای ایشان دارد و امیدواریم در سایه توسعه‌ حوزه و سیاست‌گذاری در این شورا روزبه‌روز شاهد ثمرات بیشتری برای کشور باشیم.

تقی‌پور با اشاره به نقش حوزه بر اقتصاد مقاومی با فرمان مقام معظم رهبری برای سال 91 و سال آتی گفت: خوشبختانه با تشکیل ستاد حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه ایجاد اشتغال‌ جدید، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گام‌های موثری برداشته شد و امیدواریم در جذب نیروی انسانی متخصص مفید و موثر باشد.

وی بخش دیگری از صحبت‌های خود را به جنگ نرم اختصاص داد و گفت: امروز این عرصه خط مقدم جنگ نرمی است که استکبار جهانی و دشمنان انقلاب اسلامی علیه این نظام به راه انداختند و مردم همواره این نکته را در سایت‌ها و محتواهای که علیه انقلاب فعال‌اند دیده‌اند بویژه اتفاق اخیری که با انتشار فیلم اهانت آمیز به محضر پیامبر اسلام(ص) وارد شد و شاهد اوج عصبانیت دشمن از پیشرفت جهان اسلام و انقلاب اسلامی نشان داده شد و آنها هنگامی که از دیگر روشها مایوس شده بودند به چنین کاری سخیفی دست زدند.

تقی‌پور افزود: پس از انجام چنین اقدامی متوجه شدند که با جنگ نظامی به اهدافشان نرسیده‌اند لذا جنگ نرم در ادامه‌ دیگر جنگ‌هایشان علیه ما گشودند و امروز تمام انسان‌های آزاده همراه با دنیای اسلام این عمل را محکوم کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز شاهدیم کشور ما با برخوداری از استعدادهای فراوان با همه‌ تهاجمات اخلاقی که در غالب استفاده از بدافزارها حملات اینترنتی و اقدامات از این دست که هر روز علیه کشور صورت می گیرد توانسته با توان متخصصان داخلی همه‌ اقدامات بدون نتیجه باشد و مشت محکمی از سوی متخصین حوزه به طرف دشمن بوده است.

وی افزود: در سالهای اخیر خوشبختانه اقدامات موثری در حوزه‌ امنیت تبادل اطلاعات صورت گرفته همچنین ایجاد مراکز مدیریتی، ایجاد دیوارهای آتش، ایجاد مراکز امداد و مدیریت رخ‌داده‌های رایانه‌ای با آگاهی کامل متخصصان ایجاد شد و می‌توان گفت روزانه بیش از 14 هزار حمله اینترنتی علیه کشور صورت می‌گیرد که همه در دروازه‌های ورودی مهار می‌شوند و می‌توان گفت مشکلات اخیر از طرف ابزارهای دستی و جاسوسان انجام شده است.

تقی پور تاکید کرد: چه امنیت شبکه و چه امنیت اجتماعی و اخلاقی در فضای مجازی نیاز به اراده همگانی همه ملت دارد امروز بحث آسیب‌ها که از طریق اینترنت می‌تواند خانواده‌ها را دچار کند که حتی غربی‌ها نیز دچار چنین چالش جدی شدند به نحوی که سال 2010 را سال جلوگیری از آسیب های اینترنتی برای کودکان نامیدند. ما هم اعلام کردیم این آسیب‌ها برای خانواده‌ها کمتر از کودکان نیست و سال‌های بعدی را جلوگیری از آسیب‌های اینترنتی برای خانواده ها پیشنهاد کردیم.

وی افزود: با اقداماتی که در زمینه امنیت فضای مجازی انجام شده همچنین ایجاد سامانه پالایش محتوای غیراخلاقی و نظارت و دقتی که خانواده ها دارند امیدواریم بهره‌وری از این فناوری‌ها برای فرزندان و نوجوانان به حد کاملی برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستاوردهای وزارتخانه مطبوعش را بعد از انقلاب اسلامی چنین بیان کرد: در سال 1357 تعداد 850 هزار تلفن ثابت در کشور وجود داشت که امروز با حدود 27 میلیون تلفن ثابت یعنی بیش از تعداد خانواده ها و کسب و کارها این تعداد 31 برابر شده و هر ساله توانسته ایم نیاز را در این بخش را تامین کنیم به نحوی که خطوط منصوبه بیش از نقطه دایر است و بدون معطلی این خطوط پس از درخواست در اختیار قرار می گیرد.

وی افزود: در سال 57 از هر 100 نفر 2.5 نفر در کشور تلفن داشته اند و امروز این آمار به 35.5 درصد افزایش داشته و به این معنی است که هر خانواده بیش از یک خط تلفن دارند.

وی با اشاره به اینکه آمار تلفن همراه از سال 84 محاسبه می‌شود گفت: در این سال 8.5 میلیون خط تلفن همراه داشتیم که امروز این تعداد نزدیک به 71 میلیون تلفن همراه فعال رسیده است که البته سیم کارتهای فروخته شده 91 میلیون بوده که با توجه به نیاز 20 میلیون از سیم کارتها هنوز در دست مشترکان است و هنوز فعال نشده است و ضمن اینکه ظرفیت ایجاد شده بیش از این تعداد است. امروز 91 درصد از مردم از تلفن همراه استفاده می‌کنند و طی هر سال 8.2 به تعداد این خطوط اضافه شده است.

وی افزود: در سال 57، 370 روستا از خدمات تلفن ثابت بهره‌مند بودند که اکنون 2754 روستا حتی در آبادی های با پنج خانوار از این امکانات بهره مند هستند.

وی تصریح کرد: امروز با همین تلفن های همراه که در دست مشترکان است می‌توان با 119 کشور در دنیا ارتباط رومینگ برقرار کرد. همچنین کانال های ارتباطی در داخل کشور در زمان پیروزی انقلاب 17 هزار کانال بود که امروز به 11.5 میلیون کانال افزایش رسیده است که مشترکان برقراری با نقاط دور در داخل کشور با اشغالی روبرو نیستند مگر ایام عید و روزهای خاص.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در سال 57، 358 دفتر پستی در روستاها وجود داشت که امروز 4838 دفتر در نقاط مختلف کشور ارائه خدمات می‌کنند همچنین در سال 84، 1265 دفتر ارتباطی فعال بود که امروز این دفاتر به 10 هزار دفتر آی‌سی‌تی روستایی رسیده که از همه‌ مخابراتی بهره‌مند می شوند و می‌توان گفت هر دفتر به چهار روستا خدمت می‌دهد که در مجموع 40 هزار روستا تحت پوشش این خدمات هستند.

وی افزود: با توسعه خدمات پست بانک در روستاها که در سال 84 به ازای هر هزار نفر 16 حساب بانکی بود اما اکنون به ازای هر هزار نفر 73 حساب در روستاها داریم یعنی هر خانواده یک حساب دارد و نیاز به مراجعه به شهر ندارند.

وی گفت: امروز در کشور پنج اپراتور تلفن ثابت به صورت سراسری وبرخی در چند استان فعالیت دارند، چهار اپراتور تلفن همراه، 38 اپراتور خدمات اینترنت بی‌سیم در استانها ارائه خدمات می دهند که کاملا رقابتی هستند، 13 اپراتور اینترنت با سیم و 7 اپراتور مخابرات ماهواره‌ای نیز به خدمات می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه همکاری‌های بین‌المللی هدف عمده‌ فعالیت‌هاست، گفت: حضور موثر در مجامع منطقه‌ای از اهداف ماست چرا که امروز یکی از اعضای تاثیرگذار در اتحادیه جهانی مخابرات هستیم و هر ساله بخش اعظمی از پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت حوزه در دنیا مورد قبول قرار می گیرد و به صورت مقررات جهانی برای همه ابلاغ می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: در زمینه ‌همکاری‌های منطقه‌ای APT موثر بودیم همچنین کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیای خاص خود می‌تواند به عنوان ترانزیت و هاب منطقه باشد و فعالیتی که اکنون با قراردادهای منعقد شده با کشورهای جنوب خلیج‌فارس، روسیه و اروپا داشتیم می‌توانیم طی دو سال اخیر کشور را به عنوان رقیب جدی در کنار خط ارتباطی که در گذشته از کانال سوئد رد می‌شد، معرفی کنیم چون می تواند بخش عمده‌ی از ترافیک منطقه از شمال به جنوب و شرق به غرب تامین را کند.

تقی‌پور برنامه های آینده وزارتخانه مطبوعش را با اشاره به آسیب ها و ناامنی اینترنتی اعلام کرد و گفت: به دلیل اینکه نمی‌توان کلیه اطلاعات کشور دراینترنت قرار داد در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود. دشمنان حرف‌های زیادی در این باره زدند که این نشان دهنده اقدام موثر در این باره بوده است. بحث توسعه پهنای باند کشور و امکان امنیت فراهم شده با جداسازی در مرحله اول و ایجاد مراکز داده تا سال 92 و در نهایت تکمیل و استقرار شبکه ملی تا پایان برنامه پنجم به صورت کاملا مستقل مدیریت خواهد شد.

وی افزود: توسعه کاربردها و فناوری‌های بومی و اقدام نسبت به صادرات که امیدواریم باعث ایجاد دولت الکترونیکی و شفاف‌سازی و حل بسیاری از موارد شود که امروز به دلیل عدم یکپارچگی اطلاعات روبرو هستیم که از برنامه‌های جدی کشور است.

تقی پور گفت: دولت دهم اولین دولت الکترونیکی توسعه خدمات الکترونیکی را در برنامه کار خود قرار داد و امیدواریم بتوانیم این عرصه طی سالهای اخیر توسعه یافته و تا پایان برنامه کامل شود، همچنین توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی به ویژه با کشورهای اسلامی در تولید محتوا که از اهداف اصلی شورای عالی فضای مجازی است در دستور کار قرار دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.