اپراتورها

تلفن همراه

October 19, 2012
12:59 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 51007

سیمکارت های دانش آموزی همراه اول; سیمکارتی برای هیچ

 

مرجان محمدی – جهان صنعت : ارایه سیم‌کارت به دانش‌آموزان طرحی بود که تحت عنوان سیم‌کارت‌های دانش در مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش و همراه اول ماه‌های اول سال مطرح شد، طرحی که بعد از مطرح شدن آن واکنش‌های بسیاری به همراه داشت و کار را به جایی رساند که وزیر آموزش و پرورش توزیع سیم‌کارت‌های دانش در مدارس را کار درستی ندانست (هرچند که بعد از مدتی وزیر آموزش‌و‌پرورش این گفته را تکذیب کرد).

در هر صورت چراغ سبز ورود موبایل دانش‌آموزی به مدارس در حالی چشمک می‌زند که پیش از این چراغ آن به علت ممنوعیت‌های قانونی و ضوابط و آیین‌نامه‌های انظباطی قرمز شده بود این در حالی است که توزیع سیم‌کارت دانش‌آموزی همچنان در کش‌وقوس گفته‌های مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط همچون مخابرات و آموزش و پرورش گاهی تایید و گاهی تکذیب می‌شود اما واقعیت آن است که هم‌اکنون دفاتر خدمات ارتباطی همراه اول بدون دریافت هزینه سیم‌کارت و تنها با دریافت دو هزار تومان به عنوان شارژ، سیم‌کارت‌های همراه اول را با پیش شماره 910 به دانش‌آموزان واگذار می‌کنند. حال در شرایطی که هنوز وضعیت این سیم‌کارت‌ها مشخص نیست، رییس مرکز توسعه‌ فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز هشتم مهرماه از بررسی طرح موبایل دانش‌آموزی خبر داده و گفته بود که استفاده از موبایل در سن زیر 18 سال آثار غیربهداشتی، اجتماعی و فرهنگی دارد اما موبایل دانش‌آموزی فقط امکان اتصال دانش‌آموزان با والدین را دارد و مسیر رفت‌وآمد دانش‌آموز نیز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای والدین مشخص می‌شود. به گفته یکی از متصدیان دفاتر خدمات ارتباطی، این سیم‌کارت‌ها که رایگان هستند تنها به دانش‌آموزان زیر 18 سال فروخته می‌شود و مبلغ دو هزار تومان یادشده مربوط به شارژ اولیه آن است.
وی اظهار کرد: توزیع این سیم‌کارت‌ها از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده و اکنون به صورت محدود ادامه دارد.
گرچه تلفن‌ همراه یکی از ابزارهای ارتباطی در دنیای امروز محسوب می‌شود و شاید دسترسی کودکان و نوجوانان محصل تنها در ساعات آموزش و حضور در مدرسه به آن میسر نیست اما آیا می‌توان آن را به دست دانش‌آموزان و کودکان زیر 18 سال آن هم بدون وجود امکانات کنترلی سپرد؟ از سوی دیگر با توجه به اینکه نمی‌توان جلوی دسترسی دانش‌آموزان را در عصر تکنولوژی به این وسیله را گرفت، باید مسوولان امر از طرق نرم‌افزاری راهکارهایی را برای کنترل استفاده از این وسیله در مدارس بیندیشند.
حال با گذشت ماه‌ها دوباره خبر از اجرای این طرح می‌رسد. وزیر آموزش‌وپرورش از بررسی کارشناسی طرح موبایل دانش‌آموزی خبر داد که پیش از این پیشنهاد شده بود و در همین حال وزیر ارتباطات نیز گفت: سیاست این وزارتخانه در ارایه سیم‌کارت دانش‌آموزی همان سیاست آموزش‌وپرورش است.
وزرای دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولیان بخش فرهنگسازی و ارتباطات کشور در جمع خبرنگاران در مورد توزیع رایگان سیم‌کارت‌های یکی از اپراتورهای موبایل کشور در مدارس و انتقادات صورت گرفته در این زمینه از اجرای طرح موبایل دانش‌آموزی در کشور خبر دادند و اظهار امیدواری کردند که با اجرای این طرح مخاطرات داشتن موبایل توسط دانش‌آموزان به حداقل برسد.
رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تاکنون از سوی این وزارتخانه پیشنهادی در زمینه اجرای طرح موبایل دانش‌آموزی و توزیع سیم‌کارت در میان دانش‌آموزان مطرح نشده است، اظهار داشت: وزارت ارتباطات تنها تامین‌کننده ارتباط است و این موضوع که دانش آموزان سیم‌کارت داشته باشند یا نه به سیاست‌های وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و ارشاد مربوط می‌شود.
وی درباره توزیع حدود 12 میلیون سیم‌کارت در مدارس که با عنوان سیم‌کارت دانش و صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت، تاکید کرد: این اقدام اپراتور توافقی بوده که با وزارت آموزش‌وپرورش داشته و ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در مورد توزیع سیم‌کارت‌های دانش در مدارس و انتقادات مطرح شده در این زمینه تاکید کرد: آنچه میان وزارت ارتباطات و آموزش‌وپرورش توافق شده بود، ارایه سی‌دی‌های قرآنی در مدارس بود که به دلیل آنکه بخش‌خصوصی اجرایی‌کننده این طرح به دنبال درآمدزایی بود همراه با جوایز این سی‌دی‌ها نسبت به ارایه سیم‌کارت میان دانش‌آموزان نیز اقدام کرد که این اقدام به صورت تفاهم شده نبود.
وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی برای توزیع سیم‌کارت در مدارس نداشت، گفت: در راستای اجرای این طرح و مخالفت‌های صورت گرفته، تلاش کردیم که در سراسر کشور این سیم‌کارت‌ها در حاشیه مدارس توزیع نشود و با رضایت اولیای دانش‌آموزان از دفاتر خدمات امور مشترکان تحویل گرفته شود. حاجی‌بابایی با اشاره به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر توزیع موبایل دانش‌آموزی که تنها قابلیت تماس‌های اضطراری را داشته باشد، اظهار داشت: این پیشنهاد توسط کارشناسان آموزش‌وپرورش در حال بررسی است و چنانچه مشکلات قبلی را نداشته باشد و از هر حیث مورد موافقت قرار گیرد، زمان اجرای آن اعلام خواهد شد.                

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.