امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
13:04 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 51015

طرح بزرگ ارتقای ارتباط سایبری ایران به زودی آغاز میشود

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ایران جزو قربانیان تروریسم سایبری است و معروف‌ترین بدافزارها علیه ایران به کارگیری شده است، گفت: منبع تروریسم سایبری برای ما کاملا محرز است و اگر شامل اطلاعات طبقه بندی نبود می توانستیم بگوییم که این حملات از چه منبعی صورت می گیرد.
به گزارش مهر، اخوان بهابادی امروز یکشنبه در نشست خبری  در واکنش به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا در تهدید سایبری ایران اظهارداشت: در اظهارات وزیر دفاع آمریکا آمده است که در حمله سایبری به شرکت های نفتی حاشیه خلیج فارس همزمان در فضای مجازی پرچم آمریکا در حال سوختن نمایش داده می شود.

وی افزود: در اظهارات وزیر دفاع آمریکا آمده است که درخصوص حملات سایبری در سطح دنیا هشدار می دهیم و در آنجا مقایسه ای شده میان حملات سایبری سازمان یافته قبل از حادثه 11سپتامبر که بهانه ای برای حمله به چند کشور اسلامی شد.

اخوان بهابادی این حرکت را سناریویی برای رسیدن به اهداف بعدی دانست و تصریح کرد: این اظهارات در پی اهداف انتخاباتی در آمریکا و بیشتر برای تحریک افکارعمومی درخصوص موضوعات انتخاباتی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: منابع آمریکایی اعلام کرده اند که می توانند به منبع حملات سایبری دستیابی داشته باشند و ما هم می گوییم که می توانیم برای مقابله با تروریسم سایبری با کشورهای دنیا همکاری کنیم.

وی با تاکید براینکه اظهارنظر مقامات آمریکایی بیشتر جنبه مظلوم نمایی دارد، گفت: نشان دادن آتش زدن پرچم آمریکا در فضای مجازی می تواند حرکتی سازمان یافته از طرف دوستان آمریکا باشد و باتوجه به حرکت بیداری اسلامی در منطقه چنین حرکت های مذبوحانه ای انتظار می رود.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، ادامه داد: آنها سعی می کنند ارتباطی بین پدیده شوم و ناپسند تروریسم سایبری و آتش زدن پرچم آمریکا در فضای مجازی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه از طرف آمریکایی ها برای ما محرز است، تاکید کرد: آنها در پی القای این موضوع به کشورهای اسلامی هستند که حملات سایبری به بانک های آمریکایی و کاخ سفید نیز در گذشته از این دسته حملات بوده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها سعی می کنند با خلط مطلب خود را قربانی حملات سایبری در دنیا معرفی کنند، گفت: ارتباط ایران و سایر کشورها محکم تر از آن است که با چنین اتهاماتی تحت تاثیر قرار گیرد.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: منبع تروریسم سایبری برای ما کاملا محرز است و اگر شامل اطلاعات طبقه بندی نبود می توانستیم بگوییم که این حملات از چه منبعی صورت می گیرد.

اخوان بهابادی با یادآوری این که ایران جزو قربانیان تروریسم سایبری است، خاطرنشان کرد: معروف ترین بدافزارها علیه ایران به کارگیری شده که اکثر کارشناسان داخلی و بین المللی چنین حملاتی را که با حمایت دولتی تولید شده و بکار رفته است تایید کرده اند.

وی افزود: این نمونه حملات فراتر از تیم های خصوصی است که به عنوان نمونه می توان به ویروس های استاکس نت و فلیم اشاره کرد که هرچند این دو حمله سنگین بود اما ما هر دو حمله را خنثی کردیم.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، گفت: پس از این حملات بیش از30 کشور از ایران در این زمینه درخواست اطلاعات نرم افزاری خنثی کننده ویروس های این حملات سایبری را داشتند.

بهابادی اظهارات وزیردفاع آمریکا را درخصوص حملات سایبری موضوعی کاملا غیرفنی و حرکتی کاملا سیاسی دانست و گفت: قبل از اظهارات وزیردفاع آمریکا نیز شاهد اظهاراتی از طرف برخی مقامات مسئول در کشورهای اروپایی بودیم؛ این اظهارات کاملا هماهنگ و مشابه است و امیدواریم مجامع بین المللی برای جلوگیری از انتشار مسایل فنی به حوزه سیاسی تصمیم گیری کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نتایج پی گیری حقوقی حملات سایبری قبلی به تاسیسات ایران گفت: ما همچنان پی گیر حقوقی حمله سایبری به سامانه های ایران هستیم اما به دلیل اعمال نفوذ برخی قدرت های بزرگ در مجامع بین المللی امیدی به موثربودن این پی گیری ها نداریم؛ بنابراین درصدد افزایش توان دفاعی کشور هستیم به طوری که بتوانیم در عمل کاملا از خودمان دفاع کنیم.

وی درباره میزان خسارات به تاسیسات ایران در پی حملات سایبری، خاطرنشان کرد: به خاطر سرعت متخصصان از وسعت خرابکاری ها کاسته شد و اجازه ندادیم تجهیزات آسیب ببیند.

اخوان بهابادی با بیان این که قدرت های بزرگ به توان فنی ایران در حوزه سایبری اذعان دارند افزود: ایران جزو چند قدرت برتر جهان در دفاع و امنیت سایبری است و هم اکنون مرکز ملی فضای مجازی کشور در حوزه تولید محتوا در بستر متن، صوت و تصویر با کیفیت و کمیت فعال است و از تولیدکنندگان محتوا نیز در این سه زمینه دعوت به همکاری می کنیم.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، با بیان اینکه مباحث فنی و زیرساختی در دستور کار این مرکز قرار دارد، گفت: بزرگترین طرح ارتقای «زیرساخت های ارتباطی شبکه ای کشور» برای ارائه خدمات پخش چند رسانه ای به زودی عملیاتی می شود.

وی با بیان این که در دفاع امنیتی سایبری سرمایه گذاری زیادی کرده ایم؛‌ گفت: نخبگان جوان به عنوان سرمایه اولیه این طرح بدون نیاز به بودجه قابل توجه با چند گروه کوچک با خروجی مناسب، فعال هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.