تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
13:36 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 51037

حضور ۲۵شرکت ایرانی در جیتکس۲۰۱۲

 

نمایشگاه Gitex که از اختصار نامGulf Information Technology Exhibition به وجود آمده است یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تجاری در دوبی است که در سال جاری از 14 تا 18 ماه اکتبر (23 تا 27 مهر) به مدت پنج روز با حضور بیش از سه هزار غرفه‌دار از کشورهای مختلف جهان برگزار خواهد شد.
به گزارش ایلنا،این نمایشگاه که چند سالی است نام خود را به هفته فناوری خاورمیانه تغییر داده است، در مدت پنج روز برگزاری آن در مرکز تجارت جهانی دوبی در قالب بخش‌های مختلفی از جمله راهکارهای تجاری، GULFCOMMS، فناوری‌های مصرفی، بازاریابی دیجیتال، فناوری کارت هوشمند، کنفرانس جهانی جیتکس، بخش دولت، برنامه‌ها و محتواهای موبایل، پلتفرم ابری، ابزارهای آنلاین و GITEX Majlis برگزار می‌شود.
این رویداد اقتصادی دروازه‌ای برای ورود برندهای جهانی به خاورمیانه و به ویژه بازار ICT است که به سرعت در حال رشد بوده و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی روی آن صورت گرفته است.
مخاطبان این نمایشگاه عمدتا متخصصان حوزه تجارت بوده و محل برگزاری آن، مرکز نمایشگاه‌های و گردهمایی‌های بین‌المللی دبی است.
در نمایشگاه سال گذشته (جیتکس 2011) حدود سه هزار و 523 عرضه کننده داخلی و بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات از بیش از 65 کشور دنیا آخرین محصولات خود را به 138 هزار بازدید کننده متخصص ICT از 144 کشور جهان ارایه کردند.
براساس آمار و اطلاعات منتشر شده، 80 درصد بازدیدکنندگان از نمایشگاه جیتکس 2011، از افریقا و خاورمیانه، 9 درصد از قاره آسیا، هفت درصد از قاره اروپا، و چهار درصد از قاره امریکا بوده‌اند.همچنین نزدیک به 90 درصد بازدیدکنندگان یکی از دلایل حضور خود در نمایشگاه را آگاهی از فناوری‌های جدید ذکر کرده‌اند. ملاقات با تامین‌‌کنندگان فعلی، ملاقات با تامین‌کنندگان جدید، توسعه تجارت، تصمیم‌گیری برای خرید تحقیقات جدید و سفارش خریدهای جدید به ترتیب دیگر دلایل بازدیدکنندگان برای حضور در نمایشگاه گذشته بوده است.همچنین 40 درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه جیتکس 2011 از فعالان حوزه فناوری اطلاعات، 9 درصد از توزیع‌کنندگان عمده فروش و خرده فروش، هفت درصد از بخش رسانه‌ها و تبلیغات و باقی بازدیدکنندگان از سایر بخش‌ها بوده‌اند.

در سال 2010 میلادی نیز نمایندگان حدود 135 کشور در این رویداد اقتصادی شرکت کردند که 70 درصد آنها در سطح مدیر بوده و حدود نیمی از آنها قدرت خرید بیش از 250 هزار دلار داشتند.
این مساله به تنهایی نشان دهنده این است که هفته جیتکس پرسودترین هفته سال برای صنعت تکنولوژی منطقه به شمار می‌رود.این نمایشگاه همچنین دروازه‌ای دسترسی به بازارهای گسترده‌تر در شمال آفریقا و جنوب آسیا به شمار می رود.

جیتکس در سال گذشته با مشارکت بالای شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات معتبری مانند، Cisco Blackberry، Epson، HP، EMC، Oracle، Microsoft، Citrix، Nokia همراه بوده است.
بنا بر آمار منتشر شده میانگین ارزش هر سفارش درجیتکس 2011 مبلغی بالغ بر 1.2 میلیون دلار بود و 85 درصد از غرفه داران به نرخ بازگشت سرمایه مورد انتظار خود دست یافتند و همین امر باعث شده است تا بیش از 80 درصد از غرفه داران دوباره در جیتکس 2012 ثبت نام کردند.

بیش از 13.4 میلیون دلار ارزش روابط عمومی و کمپین های تبلیغاتی برای به حداکثر رساندن ظرفیت نمایشگاه جیتکس در سطح جهانی در سال 2011 بوده است.

گفتنی است، موفقیت هفته فناوری جیتکس ناشی از سابقه طولانی و مداوم ارایه جامع‌ترین و مرتبط‌ترین رویداد ICT در این منطقه است. نمایشگاهی که 138 هزار نفر از متخصصان صنعتی و بیش از 3 هزار و 500 تامین‌کننده کالای فناوری اطلاعات و ارتباطات از 144 کشور و از پنج قاره جهان را گردهم می‌آورد. امسال به تنهایی، بیش از 80 درصد از برندهای پیشگام جهان به همراه مدیران رده بالا یا مدیران اجرایی و مدیران ارشد فناوری شرکت‌ها از سرتاسر جهان حضور پیدا خواهند کرد.

جیتکس علاوه بر اینکه یک نمایشگاه برای عرضه ابزارهای ICT است، برنامه کنفرانسی ویژه‌ای نیز برای کارشناسان برتر صنعت و پلت‌فرم بسیار موثر دانش محور دارد و نمایشی برای ابزارهای خاص در زمینه آموزش و شبکه محسوب می‌شود.

حضور شرکتهای ایرانی در جیتکس 2012

در نمایشگاه امسال 25 شرکت ایرانی نیز حضور خواهند داشت، شرکت عصر فرا ارتباط، موسسه نور، شرکت تدبیر، شرکت نیکان نتورک، شرکت علم و صنعت، شرکت اندیشه‌های برتر، شرکت آوات، شرکت شهر‌پرداز، شرکت سیتکو و پارک علم و فناوری خراسان و…. از جمله این شرکتها هستند.
در گذشته ایران مانند اکثر کشورهای دنیا که به صورت یک گروه یا پاویون رسمی در جیتکس حضور دارند، در این نمایشگاه شرکت می کرد ولی  متاسفانه این اتفاق در چند سال گذشته تکرار نشده است،در صورتی که کشورهای دیگر همه در یک فضا برای معرفی محصولات و خدمات شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط شان با حمایت مستقیم و غیر مستقیم مالی و مدیریتی دولت به ارایه دستاوردهای خود می پردازند،که باعث می شود هم شرکت‌ها راضی باشند که با هزینه‌ای کمتر و در فضای تبلیغاتی بهتری به کار بازاریابی و معرفی خود می‌پردازند و هم دولت‌هایشان خرسندند که کاری در راستای توسعه صادرات و رونق کسب‌وکار بخش خصوصی‌شان برداشته‌اند.
بسیاری از کشورهای بزرگ و معتبر هم دقیقا با همین مدل در جیتکس حضور دارند. آمریکا، انگلیس، مالزی، هند، آلمان، ترکیه، لبنان، عربستان، فرانسه، ایتالیا و خیلی‌های دیگر.

اما پاویون رسمی ایران در طی سال‌های اخیر متاسفانه به دلیل عدم وجود کانون تصمیم‌گیری و مدیریتی و عدم وجود صاحب منصب مسوول، موفق نشده است که برگزار شود.به همین دلیل نام ایران را به صورت پررنگ به مخاطبین متخصص جیتکس عرضه نکرده است.
این مسوولیت را در دولت هشتم به مدت پنج سال شرکت ثنارای عهده‌دار بود و دو سال هم این کار را در ابتدای دولت جدید شرکت پارسان با حمایت شورای‌عالی اطلاع‌رسانی به انجام رساند که البته با عدم تداوم حمایت دولتی‌ها و بی متولی بودن آن سه سال است که دیگر پاویون ایران برگزار نمی‌شود.

براساس این گزارش، نکته دیگر در مورد نمایشگاه امسال، برگزاری اجلاس جهانی مخابرات در کنار جیتکس است که برای نخستین بار از سوییس به دوبی منتقل شده است. گفته می‌شود دلیل این انتقال بازار خوب مخابرات منطقه است. قرار است در کنار اجلاس جهانی مخابرات نمایشگاه تخصصی حوزه مخابرات هم برگزار شود، ضمن اینکه رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز ضمن حضور در این اجلاس قرار است از نمایشگاه جیتکس دبی هم به صورت رسمی بازدید کند.

گزارش: ساره جعفرقلی

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.