اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
13:39 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 51042

امضای توافقنامه راه اندازی تلویزیون تعاملی بین مخابرات و صدا و سیما بدون اعلام زمان راه اندازی

 

بدون اعلام جزئیاتی درباره زمان دقیق راه‌اندازی، توافقنامه‌ای در زمینه راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی با عنوان رسانه مهر میان شرکت مخابرات و صدا و سیما به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، ساعاتی پیش برای راه‌اندازی رسانه مهر یا همان IPمدیا نشستی مشترک میان مدیران شرکت مخابرات و مسوولان بخش رسانه‌های مجازی سازمان صدا و سیما برگزار شد و در قالب آن تفاهم‌نامه‌ای برای راه‌اندازی این شبکه به امضای طرفین رسید.

مظفر پوررنجبر – مدیر عامل شرکت مخابرات ایران – در مراسم امضای این قرارداد عنوان کرد: در حال حاضر شرکت مخابرات ایران بحث تحولات را در صدر امور خود قرار داده و خدمت به مردم را راس این تحولات میداند به همین دلیل در زمینه IPمدیا در تلاش هستیم که نیازهای مردم را به نوعی شایسته پاسخ دهیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در عین حال یادآور شد: اگرچه سرمایه‌گذاری طرح‌هایی از این دست نیاز به رقم‌های بالا دارد اما ما بر این اعتقادیم که این سرمایه‌ها چندین برابر شده و بازمی‌گردند. چرا که پروژه‌هایی از این دست پتانسیل آن را دارند که در مدتی کوتاه به بازدهی اقتصادی بالا برسند.

پوررنجبر در ادامه با تاکید بر این‌که برای بهره‌برداری چنین پروژه‌هایی ضروری است سرمایه‌گذاران متعددی وارد عمل شوند گفت: شرکت مخابرات ایران یک شرکت خصوصی شده و ما به نوعی خود را با سایر بخش‌های خصوصی همکار می‌بینیم؛ متاسفانه گاه برداشت‌های بسیار اشتباهی در زمینه امور وجود دارد و بحث‌ها به شکل رقابتی تعبیر می‌شود. در صورتی که اگر بحث را به شکل ریشه‌ای در نظر بگیریم باید بگوییم که رقابتی در کار نیست و هر چه هست همکاری است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: کمیته‌ای هفت نفره توسط شرکت مخابرات موظف شده‌اند که به بررسی ابعاد مختلف طرحIP مدیا پرداخته و مذاکرات متعددی را در این زمینه انجام دهند. چرا که این بحث به هیچ عنوان انحصاری نیست و ما در تلاش هستیم با مراکز مختلف وارد مذاکره شویم. اما این موضوع به معنای نفی همکاران دیگر نیست.

لطف‌الله سیاهکلی – معاون رسانه‌های مجازی سازمان صدا و سیما – نیز در این مراسم با تاکید بر نیاز به راه‌اندازی کمیته‌ای مشترک میان مخابرات و تلویزیون عنوان کرد:‌ خوشبختانه با راه‌اندازی شورای عالی فضای مجازی اقدام مثبتی در این زمینه صورت گرفته و بخش‌های مختلف می‌توانند هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

وی در ادامه با بیان این‌که رسانه‌های نوین و از جمله شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک و یا یوتیوب در تلاش هستند که با تجمیع صوت و تصویر دیتا به کاربران خود خدمت‌رسانی کنند گفت: تمام کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید تلاش کنند بتوانند خدمات خود را به شکل متراکم و تجمیع شده ارائه دهند. چرا که تراکم، قدرت عمل می‌آورد و اکنون ما در تلاش هستیم برای این تلویزیون‌ها این نکته را مورد توجه قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به قابلیت‌های IP مدیا اشاره کرد و گفت: متاسفانه گاه در این پروژه عنوان IPTV اطلاق می‌شود در حالی که این دو مورد تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. از جمله آن‌که IPمدیا منحصر به تلویزیون نیست در حالی که IPTV تنها به تلویزیون محدود می شود.

وی کم هزینه‌تر بودن و قرار گرفتن برروی ADSL را از دیگر ویژگی های IPمدیا برشمرد خاطرنشان کرد: این طرح پهنای باند دو مگابیتی خود را دارد و بر خلاف IPTV نیازی به شبکه ندارد.

معاون رسانه‌های مجازی سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد:‌در حال حاضر برنامه ریزی‌های مختلفی صورت گرفته است تا تمام بخش‌های کشور بتوانند از این سیستم بهره بگیرند و در سازمان‌ها و نهادهای مختلف به نوعی به این شبکه متصل شوند. در واقع در این طرح حضور بخش‌های دیگر هم ضروری مطرح می‌شوند چرا که چنین پروژه‌های به این بزرگی با همکاری دو مرکز به نتیجه نخواهد رسید.

وی همچنین عنوان کرد:‌ راه‌اندازی این رسانه مانند سفره بزرگی است که آحاد جامعه می توانند از‌ آن استفاده کنند.

سیاهکلی در عین حال عنوان یادآور شد: برای راه‌اندازی چنین رسانه‌ای لازم است که حتما امنیت بالایی وجود داشته باشد چراکه اگر تلویزیون حتی یک لحظه برفک داشته باشد، کاربران اعتراض خواهند کرد حال چه برسد به قطعی. در واقع اگر در این رسانه حتی برای ثانیه‌ای خدمت رسانی متوقف شود، اتفاق ناخوشایندی صورت گرفته که مشکلات متعددی به دنبال خواهد داشت.

معاون رسانه‌های مجازی سازمان صدا و سیما همچنین یادآور شد: در حال حاضر طراحی‌های اقتصادی برروی این شبکه صورت گرفته و ادامه این مسیر و ایجاد کردن شرایطی برای دسترسی گسترده‌ی مردم به این شبکه نیازمند حمایت و مشارکت‌های مالی نهادهای مختلف و سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

وی درباره هزینه‌های این طرح هم عنوان کرد:‌ در حال حاضر برای آبونمان این شبکه تعرفه 15 هزار تومان در ماه در نظر گرفته شده است که این تعرفه بسیار پایین است.

وی ادامه داد: با تعرفه اعلام شده کاربران می‌توانند از پهنای باند دو مگابیت استفاده کنند و در این میان اگر فردی بخواهد از پهنای باند پنج مگ استفاده کند می‌تواند به جای SD از حالت HD برای تماشای تصویر بهره گیرند.

وی در ارتباط با این که چگونه مباحث فیلترینگی برروی این شبکه اعمال خواهد شد و این که کاربران هم قادر خواهند بود مطالب دلخواه خود را بر روی این شبکه قرار دهند توضیح داد: خوشبختانه این سیستم حالت متعامل خواهد داشت اما برای این نوع برخورد تا حدی با خلاهای قانونی مواجهیم که لازم است در این زمینه شورای عالی فضای مجازی تصمیم جدیدی بگیرد. البته بنده به عنوان یکی از اعضای معین این شورا می‌دانم که این شورا در حال بررسی این موضوع است.

سیدهاشمی – رییس هیات مدیره مخابرات – هم در این نشست عنوان کرد: در حال حاضر در کشور 500 هزار کیلومتر کابل مسی و 120 هزار کیلومتر فیبرنوری وجود دارد که در این میان کابل‌های مسی تنها برای برقراری ارتباط صوتی در تلفن‌های ثابت مورد استفاده قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در واقع کابل‌های مسی سرمایه‌ای عظیم هستند که ما نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده مناسبی ببریم. اما اگر شبکه دیتا را برروی این کابل‌ها منتقل کنیم می‌توان از این کابل‌ها به شکل مناسبی استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: ‌مخابرات ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان درآمد دارد اما کشوری مانند آمریکا در تنها در سال 2005 حدود 55 میلیارد دلار درآمدزایی از طریق تلویزیون‌های اینترنتی داشته است.

سیدهاشمی عنوان کرد: تلفن‌های همراه ما در ایران گاه با قطعی ارتباط و اختلالات متعدد مواجه می‌شوند اما تلفن‌های ثابت ما به هیچ عنوان چنین مشکلی ندارند به همین دلیل این بستر، بستر سالم و امنی برای راه اندازی IP مدیا خواهد بود.

نادر صابری‌وند – مجری این پروژه – هم در این مراسم به ذکر توضیحاتی درباره رسانه مهر پرداخت و عنوان کرد: IPمدیا شیوه‌ای است که با بهره‌گیری از آن می‌توان علاوه بر پر کردن اوقات فراغت کاربران بحث‌های آموزشی، بهداشتی و علمی متعددی را در اختیار آنان قرار داد.

به گفته او البته هزینه‌های این سرویس در حال حاضر بسیار بالاست و تاکنون شرکت مخابرات و سروش رسانه به عنوان متولیان این امر یارانه‌های مختلفی را برای آن در نظر گرفته است. اما با این وجود سرمایه‌گذاری چندانی بر روی این طرح صورت نمی‌گیرد و سرمایه گذاران تاکنون ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش را متحمل نشده‌اند.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی برای هر دو مگابیت بر ثانیه حدود 350 هزار تومان هزینه وجود دارد یادآور شد: نرخ که از سوی مراجع ذیصلاح برای کاربران نهایی تعیین شده بسیار پایین‌تر از این هزینه‌ها است و کاربران می‌توانند تنها با 10 تا 15 هزار تومان از این سرویس بهره مند شوند.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که در ماه‌های گذشته به طور آزمایشی این شبکه مورد استفاده 40 خانواده قزوینی قرار گرفته که نتایج مثبتی از این آزمایش حاصل شده و اکنون با برنامه‌ریزی‌های بیشتر می‌توان این سرویس را به طور گسترده‌تر مورد استفاده قرار داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.