امنیت

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
21:28 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 51085

تولید یک سیستم عامل امن برای حفاظت از رایانه‌های تأسیسات هسته‌ای

 

شرکت نرم افزار ضد ویروس کسپراسکی در نمایشگاه جیتکس دوبی اعلام کرد که درحال تولید یک سیستم عامل امن برای استفاده در رایانه هایی است که داخل تأسیسات هسته ای و سایر کارخانه های صنعتی زیرساختی مهم استفاده شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، اجین کسپراسکی، دانشمند علوم کامپیوتری روسیه که اکنون به کارشناس میلیونر امنیت سایبر تبدیل شده در نشست خبری این شرکت در نمایشگاه جیتکس دوبی اظهار داشت که سیستم عاملی که قرار است این شرکت برای رایانه های تأسیسات هسته ای آماده می کند در مرحله تکمیل نمونه اولیه است.
 
وی افزود: درحال حاضر شرکت کسپراسکی مستقر در مسکو درحال مذاکره با موسسات دولتی درباره نصب این سیستم عامل جدید است.
 
این درحالی است که وی از ارائه هرگونه جزئیاتی درباره این مذاکرات امتناع کرد.
 
کارخانه های آب و انرژی و همچنین سیستمهای حمل و نقل معمولا دارای سیستمهای SCADA (کنترل داده ها و کسب اطلاعات) هستند که از طریق شبکه های کامپیوتر عادی قابل دسترسی است و این امر موجب می شود که آنها به سادگی در معرض دسترس هکرها قرار گرفته و آسیب پذیر باشند.
 
نرم افزارهای SCADA دهه ها است که بدون تغییر باقی مانده اند، این بدان معنا است که این نرم افزار برای حمایت رایانه ها درمقابل باگهای جدید به روز نشده است و از قابلیت شناسایی تهدیدهای جدید برخوردار نیست.
 
کسپراسکی پس ازاعلام این پروژه به رویترز گفت: این امکان وجود ندارد که بتوان SCADA را به شکلی امن طراحی کرد، بنابراین واضحترین راه حل یک محافظ امن است که رخدادهای درون SCADA را مورد نظارت قرار دهد. مهندسانی که با لپ تاپ و یا یو اس بی سفر می کند، بنابراین حتی اگر این سیستم از اینترنت جدا شود و اتصالی وجود نداشته باشد، ترافیک هنوز وجود دارد.
 
براساس اظهارات کسپراسکی، این نوع حملات معمولا وب سایتهای شرکتها را هدف می گیرند و صدمه بلند مدت کوچکی ایجاد می کنند، اما افزایش هکتیویست جمعی و همچنین حملات سایبری که توسط دولتها پشتیبانی می شوند حمله را به تأسیسات انرژی دولتی، شبکه های حمل و نقل و ارتباطات راه دور تغییر کرده است. بسیاری از این تأسیسات از فایروالهایی استفاده می کنند که برای محافظت از سیستم SCADA طراحی شده است.
 
این درحالی است که کسپراسکی اظهار داشت این شرکت درحال تولید یک سیستم عامل امنیت محور به طور کامل است تا بتواند امنیت این نوع سیستم ها ارتقا دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.