اپراتورها

تلفن همراه

October 20, 2012
14:35 شنبه، 29ام مهرماه 1391
کد خبر: 51100

نحوه شارژ سیم‌کارت‌ تلفن همراه در سرزمین وحی

 

 
 
یکی از مشکلات زائران و حجاج ایرانی در استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتورهای ایرانی، نحوه‌ی شارژ کردن آن اعلام شده است که با توجه به عمومیت افراد حاضر در این سفر که بیشتر افراد کهن‌سال و کم‌سواد هستند، خود به خود به یک معضل تبدیل شده است.
 
به گزارش ایسنا، به گفته برخی از حجاج، سیم‌کارت‌های اعتباری پس از مقداری استفاده، به مشترک خود پیغام می‌فرستند که برای جلوگیری از یک‌طرفه قطع شدن خط ارتباطی خود نسبت به واریز مبلغ وجه علی‌الحساب قبض میان‌دوره اقدام کنند و سیم‌کارت‌های اعتباری هم که هر چند روز یک‌بار به شارژ مبلغی نیاز دارند. حال تصور کنید افراد کهن‌سال حاضر در مدینه و مکه را که از آن‌ها انتظار می‌رود نسبت به شارژ و پرداخت اینترنتی سیم‌کارت‌های خود اقدام کنند، آن هم در شرایطی که بیشتر هتل‌های محل اقامت آن‌ها خدمات اینترنتی ارائه نمی‌کنند.
 
دفتر نمایندگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در کشور عربستان در این باره اعلا کرده، اصلح است زائران یا خانواده‌ی آن‌ها با مراجعه به امور مشترکین اپراتورها یا دفاتر پیشخوان دولت نسبت به شارژ مستقیم روی شماره‌ی مورد نظر با مبلغ مورد نیاز اقدام کنند یا در ایران کارت شارژ بخرند و اطلاعات آن را به زائر خود برسانند یا در کل، از دستگاه خودپرداز بانک‌ها اقدام کنند! حال این‌که چگونه زائران با خانواده‌ی خود در ایران در صورت پایان یافتن مبلغ شارژ سیم‌کارت‌ها باید ارتباط برقرار کنند، خود مسأله است.
 
اما پیش از آغاز سفر اولین گروه حجاج شرکت ارتباطات سیار تعرفه مکالمات و پیامک با ایران را اعلام کرد و گفته بود: هزینه مکالمات مشترکینی که از سرویس رومینگ بین‌الملل استفاده می‌کنند، بر اساس تعرفه‌های کشور میزبان محاسبه می‌شود و چنانچه مشترک ایرانی، در کشوری به غیر از ایران، به برقراری تماس مبادرت ورزد، این نوع تماس، با تماس داخلی متفاوت بوده و با نرخ تماس بین‌الملل به مقصد ایران محاسبه خواهد شد.
 
بهتر است مشترکان به منظور جلوگیری از استفاده رومینگ بین‌الملل و تحمیل هزینه اضافی به این روش عمل کنند: ابتدا وضعیت منوی Network گوشی تلفن همراه خود را در حالت Manual قرار داده و IR-MCI یا IR-TCI را انتخاب کنید. با فعال‌سازی PINCODE و SECURITY CODE (قفل ایمنی ) گوشی از سوء استفاده از تلفن در موارد مفقودی و یا سرقت تلفن همراه جلوگیری بعمل آورید.
 
روش شماره‌گیری در هنگام استفاده از سرویس رومینگ
 
موبایل ******** 009891
 
شماره ثابت (تهران) ******** 009821
 
اما با توجه به تماس زائرین درخصوص نحوه شارژ سیم کارتهای اعتباری (همراه اول و ایرانسل)، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نحوه مشاهده باقیمانده شارژ و شارژ مجدد سیم کارتهای همراه اول (شرکت مخابرات ایران) را اعلام کرد که به شرح زیر است:
 
1- جهت رویت آخرین وضعیت شارژ باقیمانده از دستور (#11*140*) و زدن برقراری ارتباط استفاده فرمائید.
 
2- جهت شارژ مجدد سیم کارت (بعد از تهیه رمز کارت شارژ 10 رقمی) از دستور (# شماره رمز # *140*) و زدن برقراری ارتباط استفاده فرمائید.
 
الف : نحوه مشاهده باقیمانده شارژ و شارژ مجدد سیم کارتهای شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل
 
1- جهت رویت آخرین وضعیت شارژ باقیمانده از دستور
 
(#1*141*) و زدن برقراری ارتباط استفاده فرمائید.
 
2- جهت شارژ مجدد سیم کارت (بعد از تهیه رمز کارت شارژ 10 رقمی) از دستور (# شماره رمز *141*) و زدن برقراری ارتباط استفاده فرمائید.
 
توصیه‌ها:
 
1- اصلح است زائرین محترم و یا خانواده ایشان با مراجعه به امور مشترکین اپراتورها و یا دفاتر پیشخوان دولت نسبت به شارژ مستقیم روی شماره مورد نظر با مبلغ مورد نیاز اقدام فرمایند.
 
2- درصورت عدم اجرای روش اول خانواده محترم زائرین در ایران با تهیه کارت شارژ و ارسال رمز ده رقمی آن به زائر محترم (از طریق ارسال پیام کوتاه و یا مکالمه) امکان شارژ سیم کارت را برای آنان مهیا خواهند کرد.
 
3- با استفاده از دستگاه ATM و با داشتن رمز دوم و pin (شماره روی بدنه کارت بانکی) امکان شارژ از طریق شبکه اینترنت نیز امکان پذیر است.
 
4- زائرین محترم درصورت مسدود شدن شماره PIN با وارد کردن شماره PUK1 و ثبت PIN جدید و تائید آن نسبت به رفع مسدودی موبایل مربوطه اقدام فرمایند.
 
5- درصورت هرگونه مشکل ارتباطی از طریق سیم کارت ایرانی می‌توانید با شماره ارتباطی 0501572188 آقای میرزائی در شهر مدینه منوره و شماره ارتباطی 0559016876 آقای مرادی در شهر مکه مکرمه، صبح‌ها از ساعت : 8 الی 12 و عصرها از ساعت : 16 الی 21 تماس بگیرند.
 
6- جهت تماس با ایران با دستور زیر اقدام فرمائید:
 
– شماره موبایل ایران بدون صفر +0098
 
– شماره تلفن ثابت + کد شهر بدون صفر + 0098
 
اما خبرنگار اعزامی ایسنا گزارش داده است که روز پنجشنبه نشریه و سایت بعثه‌ی مقام معظم رهبری در عربستان سعودی به‌طور همزمان از شکایت جمعی از مشترکان ایرانی «همراه اول» در سرزمین وحی خبر دادند که معتقدند این اپراتور ایرانی تلفن همراه نسبت به ارائه‌ی خدمات به زائران کشورمان در سف حج خلف وعده کرده است.
 
در این خبر آمده بود که جمعی از حجاج بیت‌الله الحرام با ارسال شکواییه‌ای به دفتر نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، رسیدگی به اجحاف صورت‌گرفته از سوی شرکت همراه اول را نسبت به خود خواسته‌اند، چراکه معتقدند هزینه‌ی کسرشده مکالمات‌شان با ایران یا برعکس، بسیار بالاتر از مبالغ ذکرشده در آگهی‌ها و اعلان‌های عمومی و تبلیغات این شرکت بوده است.
 
بنا بر این گزارش، بهای مکالمات دریافتی از ایران که قبلا 350 تومان ذکر شده بود، به مبلغ 600 تومان افزایش یافته و بهای مکالمه با ایران که 700 تومان وعده داده شده بود، اکنون 2400 محاسبه و از حساب کاربران کسر می‌شود که متأسفانه حدود سه برابر بیش از آن چیزی است که در گذشته و در تبلیغات این شرکت به‌شکل رسمی اعلام شده بود.
 
در این گزارش آمده بود که خسارت دیدگان معتقدند، از آنجا که این اقدام بدون اطلاع‌رسانی به مشترکان صورت گرفته، حق شکایت و درخواست احقاق حقوق خسارت دیدگان باید با جدیت پیگیری شود و در صورت بروز اشتباه در نوع محاسبه توسط شرکت همراه اول، در اسرع وقت باید مبالغ به حساب‌های آن‌ها واریز شود تا بتوانند در مدت باقی‌مانده‌ی سفر، از این امکانات استفاده کنند.
 
اما پس از انتشار این خبر، روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار اعلام کرد: نظر به اهمیت موضوع، بلافاصله بررسی کامل مکالمات صورت گرفته در سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری حاضر در عربستان را در دستور کار خود قرار داد و یقین حاصل شد که هیچ گونه تغییر و یا خطایی در محاسبه هزینه ارتباطات حجاج همراه اولی در موسم حج رخ نداده است.
 
همراه اول تأکید کرده فارغ از تغییرات قیمت ارز، همان طور که پیش از آغاز موسم حج وعده داده شده است، برای سیم کارت‌های دائمی و اعتباری حجاج همراه اولی، تعرفه هر دقیقه مکالمه 700تومان، مکالمه دریافتی دقیقه‌ای 350 تومان، ارسال پیامک 300تومان و دریافت پیامک رایگان است.
 
همراه اول بر رعایت کامل این تعرفه‌ها وفادار است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که نماینده‌ای هم به عربستان اعزام کرده است نیز به عنوان نهاد ناظر قانونی، بر عملکرد اپراتورها نظارت دقیق دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.