اپراتورها

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 25, 2012
13:26 پنجشنبه، 4ام آبانماه 1391
کد خبر: 51184

درخواست شکستن انحصار خدمات نسل سوم موبایل

 

 

قلمبر دزفولی خواستار فعال شدن امکان ارائه خدمات نسل سوم توسط همراه اول و ایرانسل به مردم شد. 
 
به گزارش دنیای اقتصاد روزدوشنبه اپراتور دوم تلفن همراه ایرانسل، با معرفی 4 محصول جدید ششمین سالگرد حیات خود در بازار مخابرات را جشن گرفت. امسال نیز به سنت سال گذشته وبلاگ نویسان و فعالان وب در کنار خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت بودند و این نشست خبری را به صورت زنده در فضای مجازی منتشر می‌کردند.
 
افزایش ترافیک دیتا
طبق معمول در این نشست خبری، ایرانسل به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله و رشد پوشش شبکه‌ا‌ی تلفن همراه خود پرداخت. علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل شرکت ایرانسل، با اشاره به اینکه پوشش شبکه ایرانسل در شهرهای کشور در حال حاضر برابر 82 درصد است، گفت: ایرانسل در چارچوب پروانه خود باید در مهر 91 میزان قطعی تماس‌های خود را به 5/1 درصد می‌رساند که درحال حاضر متوسط قطع تماس در شبکه ایرانسل 79 صدم درصد است.
براساس گزارش‌های ارائه شده در این نشست ترافیک دیتا در دنیا در سال 2015 معادل کل ترافیک دیتا تا سال 2010 میلادی خواهد بود که حاکی از رشد قابل توجه حوزه دیتا است و همین امر ایجاب می‌کند تا اپراتورها تمرکز خاصی روی حوزه دیتا داشته باشند.
در همین زمینه در این کنفرانس خبری اعلام شد که 100 درصد شبکه ایرانسل تحت پوشش GPRS و 98 درصد آن تحت پوشش EDGE است و دو درصد باقیمانده به نقاط کم جمعیت و جاده‌های کشور اختصاص دارد که به سرعت بالای GPRS نیاز ندارند.
دزفولی در خصوص سرعت و کیفیت سرویس دیتای سیم‌کارت‌های ایرانسل گفت: درحال حاضر حداکثر سرعت سیم‌کارت‌های ایرانسل با تکنولوژی نسل 75/2 تلفن همراه 220 کیلوبیت بر ثانیه است و میانگین سرعت متوسط مصرف مشترکان حدود 60 کیلوبیت بر ثانیه است.
به گفته وی رفتار مشترکان این اپراتور در مقایسه مهر امسال با مهر سال گذشته نشان می‌دهد که 109 درصد افزایش ترافیک داشته‌اند و نشان‌دهنده رویکرد مشترکان ایرانسل به سمت دیتا است که از رویکرد بین‌المللی نیز تبعیت می‌کند. براساس اظهارات دزفولی میزان این رشد در مهر ماه سال 90 نسبت به مهر سال 89 معادل 73 درصد بوده است.

درآمد دولت از ایرانسل
در ادامه نشست مدیرعامل شرکت ایرانسل به درآمد دولت از طریق خدمات این شرکت اشاره و اعلام کرد کل درآمد دولت از محل پروژه ملی ایرانسل از آغاز به کار تا به امروز 81 هزار میلیارد ریال بوده که از این مبلغ 5 هزار و 600 میلیارد تومان مستقیما توسط ایرانسل به دولت پرداخت شده است.
دزفولی، تحقق و ایجاد سرمایه‌گذاری خارجی، همکاری با شرکت‌های داخلی و خارجی، افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه، تحقق فناوری نسل 75/2 در کشور، ایجاد مستقیم و غیرمستقیم بیش از 40 هزار شغل در کشور، کاهش تصدیگری دولت وافزایش درآمدهای آن، استفاده از توان بیش از 300 شرکت داخلی، کاهش قابل ملاحظه سیم‌کارت و سرمایه‌گذاری خارجی با بیش از 2/1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را از دستاوردهای ایرانسل به عنوان یکی از پروژه‌های موفق اصل 44 در کشور عنوان کرد. همچنین در این جلسه مدیرعامل ایرانسل میزان درآمد ایرانسل در سال 1390 را بالغ بر 35 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: 80 درصد درآمد ایرانسل از محل خدمات صدا و 20 درصد مربوط به خدمات دیتا است.

پاسخ به ابهامات
از جمله سوالاتی که در این نشست خبری بارها از سوی خبرنگاران از مسوولان این شرکت پرسیده شد می‌توان به افزایش پیامک‌های انبوه، فروش سیم‌کارت‌های غیرقانونی، کاهش درآمد ایرانسل به دنبال تحریم‌ها و مشکلات شبکه وایمکس ایرانسل اشاره کرد.
دزفولی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر نوسانات ارزی و کاهش احتمالی درآمد این شرکت گفت: هیچ تحریمی تاکنون مشمول حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نشده که در نهایت این تصمیم تاثیری روی درآمد اپراتورها داشته باشد.
قلمبر دزفولی در ادامه تاکید کرد که هیچ تغییری در رفتار طرف‌های تجاری ایرانسل به دنبال تحریم‌ها مشاهده نشده است.
اما دزفولی در واکنش به تکرار شدن سوال «تاثیر تحریم» از سوی خبرنگاران تصریح کرد که اگر منظور بحث تحریم بانکی و انتقال پول است، در این رابطه مشکلاتی برای تمام کسب و کارها و شرکت‌های ایرانی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ایرانسل همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مذاکرات میان وزارت ارتباطات و بانک مرکزی برای تخصیص ارز با قیمت مرجع به شرکت‌های فعال در حوزه ICT و ارائه آن به ایرانسل گفت: در این باره رگولاتوری از مدت‌ها پیش اعلام کرد نیازهای ارزی خود را اعلام کنیم که ایرانسل از همان ابتدا تمامی‌پیش‌فاکتورها و LCهای گشایش شده و کلیه موارد مطابق میزان سرمایه‌گذاری ایرانسل از اکنون تا سال آینده را ارائه داده است. اما به‌رغم چندین بار مکاتبه در این مورد تاکنون جواب مشخصی دریافت نکرده‌ایم. 
دزفولی در ادامه افزود: افزایش نرخ ارز در حوزه سرمایه‌گذاری ما هم مشابه دیگر حوزه‌ها تاثیر خواهد گذاشت و در این میان MTN به جز تعهد ابتدای پروژه برای سرمایه‌گذاری 2/1 میلیارد دلار، تعهدی در این قبال ندارد و امیدواریم وزارت ارتباطات تدابیری بیندیشد که حداقل بخشی از نیازهای اپراتورها را تامین کند.

سیم‌کارت‌های غیرقانونی، پیامک‌های انبوه
مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران در خصوص فروش غیر قانونی سیم‌کارت‌های فعال ایرانسل در دکه‌ها، مدعی شد که این اپراتور در زمینه مقابله با فروش غیرقانونی سیم‌کارت‌های فعال به نحو احسن عمل کرده است.
قلمبر دزفولی در ادامه تاکید کرد: فعال‌سازی سیم کارت بدون ثبت مشخصات غیر ممکن است و کسانی که سیم‌کارت را به نام خود ثبت می‌کنند مسوول حقوقی سوء‌استفاده از این سیم‌کارت هستند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا پرسید چرا همانطور که خط مشترکانی که بیش از سه ماه از سیم کارت خود استفاده نمی‌کنند را مسدود می‌کنید، سیم کارت‌های ثبت شده صفر را پس از مدتی مسدود نمی‌کنید تا جلوی فروش غیرقانونی آنها گرفته شود؟ گفت: می‌توانیم این پیشنهاد را به سازمان تنظیم مقررات بدهیم.
به اعتقاد وی، اپراتورها حق قانون گذاری ندارند و قوانین مصوب در کمیسیون تنظیم مقررات را اجرا می‌کنند،ولی ایرانسل می‌تواند در این خصوص پیشقدم شده و پیشنهادهایی را به این سازمان ارائه بدهد.
او درمورد ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان نیز گفت: مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تمامی‌مشترکان اعلام کردیم کسانی که تمایل ندارند هیچ نوع پیامک تبلیغاتی برای آنها ارسال شود، اعلام کنند تا در لیست مشخصی قرار گرفته‌ و هیچ پیامک تبلیغاتی برای آنها ارسال نشود‌. دزفولی تاکید کرد ایرانسل هیچ قراردادی با هیچ شرکتی برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی ندارد.

افزایش انحصار برای رایتل: شایعه یا واقعیت؟
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این نشست که مورد توجه قرار گرفت، شایعه افزایش حق انحصاری خدمات نسل سوم تلفن همراه برای اپراتور سوم( رایتل) بود. دزفولی در واکنش به سوال خبرنگاران در خصوص صحت این خبر گفت: ما نیز شنیده‌ایم که دوره دوساله انحصار ارائه خدمات نسل سوم برای اپراتور سوم به مدت 15 تا 18 ماه تمدید شده است اما تا کنون هیچ ابلاغ رسمی ‌در این خصوص از سوی سازمان تنظیم مقررات به ایرانسل نشده است. وی تاکید کرد که اگر این خبر صحت داشته باشد، این تصمیم مغایر قوانین صادر شده برای شرکت ایرانسل خواهد بود. 
مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه این اپراتور مقدمات صعود به نسل سه و چهار تلفن همراه را فراهم کرده است، از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست زمینه ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه را برای اپراتورهای ایرانسل و همراه اول فراهم کنند.
وی با تاکید بر این نکته که کشور نباید از ارائه سرویس‌های جدید محروم شود، افزود: میزان تقاضا برای خدمات دیتا (مانند پیامک، اینترنت روی موبایل) دو برابر شده است و برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیاز به توسعه خدمات نسل سوم تلفن همراه داریم.
مدیرعامل ایرانسل در این نشست در واکنش به کاهش کیفیت خدمات وایمکس ایرانسل طی چند ماه گذشته نیز گفت: وایمکس تکنولوژی رو به توسعه‌ای نیست. تکنولوژی رو به توسعه به حوزه LTE تغییر یافته و همه اپراتورهای دنیا سرمایه‌گذاری خود را در زمینه وایمکس یا متوقف یا کند کرده‌اند و به سمت فناوری‌های جدید رفته‌اند. وی در خصوص شکایت کاربران در خصوص افت کیفیت این سرویس نیز افزود: بروز فراز و نشیب‌هایی در پهنای باند اینترنت، موجب افت کیفیت خدمات وایمکس می‌شود و ما نمی‌توانیم جوابگو باشیم.
ایرانسل در مراسم سالروز ششمین سالگرد راه‌اندازی شبکه خود چهار سرویس جدید را به مشتریانش معرفی کرد.
چارسوی ایرانسل یا Irancell App Store، اطلاعات شهری، نانو سیم و چتر وایمکس سرویس‌های جدیدی بودند که ایرانسل از عرضه آنها تا پایان سال 91 خبر داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.