امنیت

فناوری اطلاعات

October 27, 2012
22:59 شنبه، 6ام آبانماه 1391
کد خبر: 51213

ایران و ترورهای سایبری

 

تروریسم سایبری واژه‌ای است که این روزها وارد چهارمین دهه عمر خود شده و با گذر زمان به طور دائم با شیوه‌های مخرب‌ و پیچیده‌تر از قبل در دنیا رواج یافته‌ است.
 
گفته می‌شود در این فضا افراد با داشتن یک میلیارد دلار و کمتر از پنجاه نفر نیروی متخصص قادر خواهند بود یک کشور را از کار بیندازند اما این روزها کشوری مانند ایران هم از سوی دشمنان در معرض این اتهام قرار گرفته است.
 
به گزارش ایسنا، در زمانی نه چندان دور تنها راه آسیب‌رساندن به رایانه‌ها و اطلاعات آن‌ها به فلاپی دیسک‌ها و سی دی‌ها مربوط می‌شد و درنهایت فلاپی‌ها و یا CDهای آلوده به ویروس بودند که برای رایانه‌ها تاثیر مخرب داشتند، اما اکنون با گسترش تکنولوژی‌ها، دیگر راه‌های آسیب‌رسانی به رایانه و اطلاعات کاربران آنقدر گسترده شده که حتی شاید نتوان اسامی کامل این راه‌ها را برشمرد.
 
**مروری بر یک داستان غم انگیز
 
مروری کوتاه بر تاریخچه حملات اینترنتی گویای آن است که یکی از مهم‌ترین و اولین حمله‌های سایبری در سال 1982 میلادی رخ داد و در قالب آن هکر‌های طرفدار دولت پاکستان به حمله به کامپیوتر‌های هند ‌پرداختند.
 
در آخرین سال قرن بیستم (1999) نیز هنگام حمله ناتو به کوزوو سایت این سازمان مورد حمله قرار گرفت و این حمله به عنوان یکی دیگر از حملات مهم فضای سایبری به ثبت رسید. هم‌چنین در طول این سال‌ها سایت‌های تجاری آمریکا و سایت ارتش این کشور نیز بارها و بار‌ها به واسطه‌ی هکرها چینی، روسی و صرب مورد حمله قرار گرفت.
 
طی سال‌های گذشته همواره با گسترش اطلاعات و دسترسی بشر به فن‌آوری‌های‌ جدید‌تر بحث حملات سایبری گسترش پیدا کرد و این موضوع تا جایی پیش رفت که متخصصان امنیت شبکه‌ سال 2012 را از لحاظ حملات سایبری سالی جهنمی توصیف کردند.
 
براساس گزارشات منتشر‌شده توسط شرکت مک‌کافی، در پنج سال گذشته بیش از 72 سازمان سراسر دنیا مورد حمله جدی هکر‌ها قرار گرفته‌اند و این موضوع از اهمیت و ضرورت توجه کشورها به مقوله امنیت و تروریسم مجازی حکایت دارد.
 
در ایران نیز وزارت اطلاعات به تازگی در گزارشی به بیان ابعاد جنگ سایبری دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و اعلام کرد: به دنبال موفقیت‏‌های چشمگیر جوانان ایرانی در عرصه هسته‏‌ایی و سایر تکنولوژی‏‌های پیش‏رفته، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژِیم صهیونستی تلاش دارد با بهره‏‌گیری از تمامی امکانات و ابزارهای در اختیار، ایران را تهدید کند.
 
هرچند این نوع اقدامات استکبار علیه انقلاب اسلامی ایران و دست‏‌آوردهای آن امری تازه و جدید در طی سی و چند سال از پیروزی انقلاب نبوده و برای این کارشان تاکنون بارها تمامی قواعد و اصول بین المللی پذیرفته شده را زیر پا گذاشته‏‌اند، اما رویکرد جدید مبارزه آن‏ها علیه انقلاب اسلامی ایران وارد عرصه جدیدی شده است که در این عرصه نیز با نقض تمامی قواعد بین‏‌المللی نشان داده‏‌اند برای رسیدن به اهداف ناپاکشان به هیچ اصول اخلاقی پذیرفته شده پایبند نیستند.
 
.**ایران و تروریسم مجازی
 
این روزها داستان حملات اینترنتی با قوت بسیار حرکت رو به جلوی خود را ادامه می دهد و نمونه های چنین حملاتی فراوان است. طی همین چند ماه اخیر هم در ایران و خاورمیانه با انتشار ویروس و بدافزارهای مهمی مانند فلیم، مینی فلیم، مهدی و… مواجه بوده‌ایم.
 
البته باید این نکته را هم مد نظر داشت که این حملات مختص کشور ما نبوده و حتی کشوری مانند آمریکا که کلید اینترنت را در دست دارد نیز از این حملات در امان نیست.
 
در حال حاضر بر اساس اعلام وزیر ارتباطات کشورمان برخی روزها بیش از 300 هزار حمله سایبری نسبت به کشور صورت می‌گیرد که در همان دروازه‌های ورودی کشور خنثی می‌شوند.
 
در این میان بی شک این حجم حملات نیازمند برنامه‌ریزی جدی و اتخاذ تصمیماتی مناسب و قاطع است که شاید مهم‌ترین اقدام در این زمینه را بتوان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دانست چرا که گفته می‌شود در صورت راه‌اندازی چنین شبکه‌ای و قرار دادن اطلاعات برروی پایگاهی داخلی مشکلات کمتری ایجاد خواهد شد.
 
البته با این وجود بسیاری از کارشناسان دنیا اذعان دارند که به هیچ عنوان نمی توان به طور کامل با این حملات مبارزه و در برابر آنها مقابله کرد.
 
رضا تقی پور پیش از این در ارتباط با تاثیرات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بر امنیت فضای مجازی کشور گفته بود: امروز درصد و حجم بالایی از حملات مختلفی که در فضای مجازی نسبت به کشور صورت می‌گیرد به گونه‌ای است که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات برطرف خواهد شد. به عبارتی می‌توان گفت که با ایجاد این شبکه قادر به مهار صددرصدی حملات سایبری خواهیم بود و دیگر بدافزاری وارد نخواهد شد مگر برخی شیطنت‌ها و موارد خاصی که ممکن است از داخل کشور منشاء بگیرند.
 
**و اما یک داستان جدید
 
اما اتفاق جدیدی که در این فضا رخ داده آن که به تازگی ایران هم در موارد متعدد به حملات سایبری متهم شده و برخی حملات هکرها به سیستم بانکی آمریکا به ایران نسبت داده شده و مقامات مختلف از جمله وزیر دفاع این کشور اظهارنظرهای متعددی در این زمینه داشته اند. اظهاراتی که در همان ابتدا در ایران موضع گیری‌های مختلفی را به دنبال داشتند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی یکی از افرادی بود که به نمایندگی از این شورا به موضع گیری در برابر این جریان پرداخته و اظهارات وزیر دفاع امریکا را موضوعی کاملا غیرفنی دانسته و خاطرنشان کرد:‌ ما این موضوع را امری سیاسی و در راستای مسائل داخلی و انتخابات در آمریکا تلقی می‌کنیم.
 
مهدی اخوان بهابادی در عین حال ایران را یکی از قربانیان تروریسم سایبری برشمرده و اظهار کرد: در چند هفته اخیر در کنار حمله به زیرساخت‌های نفتی ما در داخل کشور، کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم از این حملات مصون نبودند و بنا بر اظهارات شرکت‌های نفتی، بیش از 30 هزار سرور در این شرکت‌های نفتی مورد آسیب‌دیدگی قرار گرفته‌اند.
 
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران هم اتهام ایجاد اختلال سایبری در سیستم‌های اطلاعاتی را که از سوی آمریکا علیه سپاه مطرح شده بود، رد کرده و در پاسخ به سئوال ایسنا مبنی بر این که "برخی کشورها همچون آمریکا اختلال سایبری در سیستمهای اطلاعاتی و برخی بانکهایشان را متوجه سپاه می‌دانند" اظهار کرد: لشکر سایبری سپاه در فضای سایبر، اقداماتی نظیر حضور و رصد فضای سایبر، وبلاگ‌نویسی و اقدامات فرهنگی و اجتماعی و مانند اینها را انجام می‌دهد و به دنبال نفوذ سایبری نیست. ما این اتهام را به طور صددرصد رد می‌کنیم و آن را در شان سپاه نمی‌دانیم.
 
علی حکیم جوادی – معاون وزیر ارتباطات – هم در پاسخ به ایسنا خاطرنشان کرد: ایران علیه هیچ کشوری حملات سایبری نکرده و نمی‌کند چرا که باور دارد نباید از فضای مجازی استفاده نامناسبی صورت بگیرد.البته اتفاقی که امروزه در دنیا مرسوم شده آن است که برخی کشورها با استفاده از IP برخی کشورهای دیگر به حمله اقدام می‌کنند که این اتفاق در ارتباط با ایران هم رخ می‌دهد و ما هم روزانه شاهدیم که با IP برخی کشورها حملاتی به ما صورت می‌گیرد.
 
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به سوالی که درباره پیگیری‌های قضایی این موضوع مطرح شده بود‌، گفت: قطعا به بسته به نوع اتفاقات اقدامات مختلف صورت می‌گیرد در این میان گاه پلیس فتا را در جریان می‌گذاریم تا موضوع از طریق اینترپل پیگیری شود و گاه از طریق وزارت امور خارجه پیگیر موضوع می‌شویم اما به هر صورت از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنیم تا به پیگیری این مباحث بپردازیم.
 
وی با تاکید بر این‌که نمی‌توان پایانی برای این نوع اتفاقات در فضای مجازی متصور شد، اظهار کرد:‌ شاید بهترین راه برای این موضوع این باشد که تمام کشورها با یکدیگر به یک هماهنگی برسند و در قالب چیزی شبیه به یک پروتکل اجازه ندهند که با استفاده از IP یک کشور به کشور دیگری حمله شود.
 
** مانورهای ایرانی و ارتش 17 هزار نفری هکرهای آمریکایی
 
اما علاوه بر برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، به تازگی برنامه‌های دیگری نیز در راستای نمایش توانمندی‌های دفاعی کشور طراحی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مانورهای مختلف و یا راه‌اندازی آزمایشگاهی برای تشخیص بدافزارها اشاره کرد.
 
در این باره چندی پیش رییس سازمان پدافند غیرعامل از برگزاری نزدیک به یک‌هزار مانور توسط این سازمان در سال گذشته خبر داده و با بیان این که در پنج یا شش حوزه مهم شاهد برگزاری مانورهای سایبری خواهیم بود، خاطرنشان کرد: با این مانورها زیرساخت‌های سایبری مورد تست نفوذ قرار می‌گیرند.
 
رییس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه کشورهای عضو ناتو و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از جمله کشورهایی دانسته بود که در حوزه سایبری مانور برگزار کرده‌اند.
 
جلالی در عین حال از طراحی شیوه‌های جدید برای دفاع سایبری خبر داده و یادآور شد که قرار است در آینده نزدیک سند راهبردی دفاع سایبری مورد رونمایی قرار گیرد تا به واسطه این سند که به وسیله متخصصان داخلی طراحی شده، مدل جدید دفاع سایبری نمایش داده می‌شود.
 
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در عین حال گفت: 140 کشور در حوزه سایبر، ساختار امنیتی دارند و تنها 20 کشور ساختار دفاعی تولید کرده‌اند و بیش از همه آمریکا بر روی این نوع ساختار سرمایه‌گذاری کرده و تاکنون 17 هزار نفر جذب کرده که عمدتا هکر هستند و استراتژی آنها حمله است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.