اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 28, 2012
2:38 یکشنبه، 7ام آبانماه 1391
کد خبر: 51217

فیضی: مشکلات و موانع ارائه IPTV در کشور باید سریعتر رفع شود

 

خدماتIPTV در سالهای اخیر با رشد چشمگیری در کسب درآمد و جذب مشترک همراه بوده است؛ به طوری که در سهماهه چهارم 2011، حدود 3.68میلیون نفر به تعداد مشترکان IPTV افزوده شده و مجموع آن به 58.2میلیون رسیده است. در ادامه این روند نیز تعداد مشترکان IPTV در پایان سه ماه سوم 2012 به  67میلیون افزایش یافته است.
 
به گزارش طیف با توجه به عدم موفقیت فعالان مخابراتی و تلویزیونی کشور در جهت راه‌اندازی و عرضه سرویس IPTV در کشور پس از گذشت 6سال و بررسی علل این موضوع در همایش "خدمات چند رسانه ای باند وسیع: از سیاستگذاری تا اجرا"، کمیته علمی این همایش نقطه نظرات مهندس صابر فیضی، مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین را جویا شده است . در ادامه بخشی از این نظرات آورده شده است.
 
مهندس فیضی با اشاره به این مطلب که قوانین مربوط به ارائه خدمات چند رسانه‌ای مخابراتی در کشور چندان روشن نیست و ابهاماتی در آن وجود دارد اظهار داشت:" بحث های زیادی در مورد IPTV در این چند سال در کشور مطرح شده است. ظاهراً مشکلاتی وجود دارد که علی رغم آنکه همه میخواهند ارائه سرویس را شروع کنند در عمل شروع نمی شود. به نظر می رسد به اندازه کافی در مورد مقدمات بحث شده و باید تکلیف IPTV سریعتر روشن شود. در حال حاضر تعابیر مختلفی از قانون وجود دارد که باید آنها را برطرف کرد و تکلیف همه فعالان این حوزه را مشخص نمود. در مورد ارائه سرویس IPTV هم تا زمانیکه  دستور العمل‌های لازم و نحوه ارائه این خدمات از سوی حاکمیت مشخص نشوند، مشکلات مربوط به تجاری‌سازی همچنان پابرجا باقی خواهد ماند."
 
وی در ادامه قاطعیت در برخورد با مسائل این بخش و نظارت بر اپراتورها را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: " اگر رگولاتور در نظارت بر رفتار و عملکرد اپراتورها قاطعیت نداشته باشد، مردم و اپراتورها هر دو متضرر می شوند. مواجهه قاطع سیاستگذاران با مسائل باعث میشود که همه فعالان این عرصه ملزم به رعایت قانون شوند و همین عامل آنها را به سرمایه‌گذاری و تجاری سازی علاقمند خواهد ساخت."
 
مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین در ارتباط با نقش فعالان بخش خصوصی در ارائه خدمات چند رسانه‌ای بر بستر اینترنت اظهار داشت:" یک سرمایه گذار برای اینکه بتواند طرح تجاری موفقی را برای کسب و کار خود تنظیم کند، باید از امکان یا عدم امکان ارائه خدمات چند رسانهای و شاخص های تولید و عرضه محتوا و مرجع تایید کننده آن اطمینان حاصل نماید، چراکه محرومیت از ارائه این خدمات در میانه راه بازگشت سرمایه را با تأخیر مواجه خواهد کرد. بنابراین اگر تصمیم‌گیران سیاست‌های مربوط به این حوزه را تعیین و به صورت قطعی اعلام کنند، تکلیف بازیگران بخش خصوصی نیز روشن شده و فضای مناسبی برای فعالیت آنها ایجاد خواهد شد."
 
فیضی در پایان ضمن اشاره به این مطلب که در کشور مشکلی در زمینه تولید محتوا وجود ندارد گفت:" مسئله اصلی، عدم تناسب محتوای موجود با نیازهای مخاطبان است. در صورتیکه طبقه بندی محتوا به نحوی صورت گیرد که کاربران حق انتخاب داشته باشند، تمایل بیشتری به استفاده از این خدمات ایجاد خواهد شد."
 
علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص همایش "خدمات چند رسانه ای باند وسیع: از سیاستگذاری تا اجرا" که در تاریخ 8آبان برگزار می‌شود، می‌توانند به سایت WWW.TEYF.IR مراجعه نموده و یا با شماره تلفن29-88763128 تماس حاصل نمایند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.