اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 29, 2012
0:03 دوشنبه، 8ام آبانماه 1391
کد خبر: 51241

ایجاد اولین شهر فناوری اطلاعات در فرودگاه پیام!

 

 
شاید تصور برخی از شهر فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها وجود فضایی مجازی برای انجام کارهای روزانه در قالب مجموعه‌ای با نام شهر باشد اما واقعیت این است که شهر فناوری اطلاعات شهری با ساختمان‌های واقعی و قابلیت‌ها و المان‌های شهری است بدون خدمات کاغذی که همه کارها در آن به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش مهر، شهر ارتباطات و فناوری اطلاعات به وسعت یکهزار هکتار در منطقه ویژه خدمات هوایی پیام و در راستای توسعه صنایع ICT، صنایع High Tech، صنایع سبز و علوم وابسته به آن راه اندازی می شود.

ایجاد شهر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تحقق برنامه پنجم توسعه و ماموریت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس تفاهمنامه ای میان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و موسسه تحقیقات ICT به امضا رسید.

براساس این تفاهمنامه مقرر شد مطالعات امکان سنجی لازم برای شناخت نیازمندی ها، پتانسیل ها و فرصت های درنظر گرفته شده برای ایجاد شهر ICT توسط گروه مطالعات راهبردی و اقتصادی موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام پذیرد.

 در این راستا از توانمندی های تمامی شرکت‌ها و مراکز دانش بنیان و فن‌آور که در زمینه تولید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری الکترونیکی فعال هستند، بهره برداری خواهد شد؛ به این ترتیب توسعه فناوری کشور و حمایت از ایده‌های جدید مرتبط با حوزه IT تسریع شده و رساندن آنها به مرحله تجاری سازی با حمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی تسهیل می‌شود.

ایجاد اولین شهر فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرودگاه پیام ما را برآن داشت تا پیگیر این موضوع شویم که در این شهر چه اتفاقاتی قرار است بیافتد؟ این شهر چه قابلیت هایی دارد که به آن شهر ICT می گویند؟ آیا تمامی مردم می توانند از خدمات این شهر بهره مند شود یا فقط افراد خاصی با توجه به موقعیت آن در شهر ICT ورود می کنند؟

برای پیگیری سوالات خود و یافتن پاسخ آنها به سراغ معاون توسعه فناوری اطلاعات اداره کل ICT استان البرز رفتیم تا از اتفاقاتی که قرار است در این شهر بیافتد باخبر شویم.

مهدی یوسف زاده در پاسخ به این سوال که این طرح چرا و چگونه در فرودگاه بین المللی پیام اجرا می شود، گفت: نمونه پروژه شهر فناوری اطلاعات و ارتباطات از گذشته در کشور مطرح بوده که پیگیری خاصی در خصوص آن انجام نشد و در حال حاضر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات البرز و مجموعه فرودگاه پیام استان البرز اقدام به راه اندازی مجدد این طرح کرده است.

وی ادامه داد: در سطح بین الملل نمونه های محدودی از این طرح اجرا شده اما ایران پس از نمونه اجرا شده در کشور مالزی اقدام به ایجاد شهر فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به معیارهای بومی ایرانی اسلامی کرده است.

یوسف زاده گفت: پایه های اصلی فرودگاه پیام برای انجام فعالیت های مرتبط با بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده است که مهمترین مزیت را برای ایجاد این شهر نسبت به مکان های دیگر دارد.

معاون توسعه فناوری اطلاعات اداره کل ICT استان البرز اظهار داشت: همچنین نزدیکی به پایتخت و وجود فضای مناسب نیز یکی دیگر از عوامل مهم برای انتخاب فرودگاه پیام است.

وی با بیان اینکه شرایط برای ایجاد این شهر در مناطق آزاد تجاری، به دلیل کم شدن محدودیتها، وجود امکانات گمرکی و … تاثیر به سزایی در روند این شهر دارد، گفت: فرودگاه پیام نیز به دلیل قابلیت های فراوان از جمله مبادلات مختلف برای ایجاد شهر فناوری انتخاب شده است.

معاون توسعه فناوری اطلاعات اداره کل ICT استان البرز گفت: فرودگاه پیام با مساحتی در حدود 10 هزار هکتار وسعت دارد که حدود یک هزار هکتار برای شهر IT در دو قسمت 500 هکتاری تعبیه شده است.

وی ادامه داد: ای دو بخش شامل ارائه خدمات فناوری اطلاعات و حوزه شهر صنعتی فناوری اطلاعات است که صنایع های تک، صنایع سبز و صنایع مرتبط با حوزه ITدر آن فعالیت خواهند داشت.

شهری فیزیکی با خدمات الکترونیک

یوسف زاده در خصوص امکانات موجود در این شهر گفت: هتل، دانشگاه، بیمارستان، فروشگاه، بانک، سیستم ترافیک هوشمند، سیستم سلامت هوشمند، و دیگر خدمات گسترده الکترونیکی از جمله امکانات پیش بینی شده برای این شهر است که تمامی خدماتی آن به صورت الکترونیکی و هوشمند به شهروندان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه حضور مردم برای شکل گیری و آغاز فعالیت این شهر لازم است، اظهار داشت: تمامی مردم می توانند از خدمات این شهر استفاده کنند.

معاون توسعه فناوری اطلاعات اداره کل ICT استان البرز ادامه داد: به عنوان مثال بیمارستان در این شهرها همانند دیگر بیمارستان های عادی فعالیت می کند اما کنترل بیمار، تهیه نسخه، امور ترخیص و فرآیند سلامت افراد بصورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

یوسف زاده تصریح کرد: خدمات تمامی امکاناتی که در این شهر ارائه خواهد شد به صورت الکترونیکی است.

المان های شهر IT مبتنی بر فرهنگ بومی و اسلامی است

یوسف زاده در خصوص استفاده از المان های ایرانی اسلامی در این شهر گفت: بسیاری از تکنولوژی هایی که در این شهر استفاده می شود بومی است و طبق برنامه ریزی های انجام شده المان های موجود در شهر نیز در حوزه دینی و اسلامی طراحی می شوند، به طور مثال حوزهای مرتبط با امنیت فضای تبادل اطلاعات مبتنی بر مشخصات بومی و دانشگاه ها و آموزش نیز مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی خواهند بود.

آموزش شهروندی شرط اول موفقیت طرح شهر IT

معاون توسعه فناوری اطلاعات اداره کل ICT استان البرز تاکید کرد: تمامی شهروندانی که می خواهند از امکانات شهر فناوری ارتباطات و اطلاعات استفاده کنند باید با آموزش های شهروند الکترونیک آشنا باشند.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق این برنامه آموزش های حضوری و غیر حضوری برای شهروندان نیز تدارک دیده شده است.

یوسف زاده با بیان اینکه در پایان دوره های آموزشی شهروندان گواهی نامه اخذ خواهند کرد، ادامه داد: برای آموزش این مهم از امکانات رادیو البرز و رسانه های مختلف استان البرز استفاده خواهد شد، همچنین از توان و پتانسیل شرکت ها و قطب های آموزشی مانند دانشگاه ها، آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای نیز در این خصوص یاری خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگارمهر مبنی بر اینکه چگونه مردم را برای شرکت در این جلسات آموزشی ترغیب خواهید کرد، گفت: در اختیار گذاشتن امکانات الکترونیک در سطح شهر، شهروندان را به شرکت در این آموزش ها ترغیب خواهد کرد و تا زمانی که شهروند الکترونیک تربیت نشود خدمات شهر IT بدون استفاده خواهد ماند.

یوسف زاده با اشاره به اینکه فضاهای عمومی مانند پارکها، مترو و .. از جمله فضاهایی است که برای مشارکت شهروند الکترونیک بستر مناسبی را دارد، ادامه داد: روزانه افراد زیادی برای تردد از متروی کرج به سمت تهران و بالعکس استفاده می کنند که بسیاری تا رسیدن به مقصد از وقت خود هیچ استفاده ای نمی کنند و این می تواند خود جامعه هدف این آموزش ها را شکل دهد.

تجمیع نظر مسئولان پیشرفت پروژه را تسریع می بخشد

معاون توسعه فناوری اطلاعات اداره کل ICT استان البرز اذعان داشت: برای اجرای این طرح در فرودگاه بین المللی پیام 3 فاز طراحی شده است که تامین فضای فرودگاه و عوامل اولیه اجرایی به فاز نهایی رسیده است.

وی ادامه داد: شناسایی شرکت هایی که توانایی انجام پروژه ها را همسو با سیاسیت های شهر فناوری الکترونیک دارند نیز در دستور کار قرار گرفته است.

یوسف زاده با بیان اینکه باید از تمامی نظرات و ایده های مسئولان مربوطه در اجرای این طرح استفاده کرد، گفت: تجمیع نظر و دیدگاه نمایندگان مجلس، استانداری البرز، مسئولان فرودگاه پیام، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و … پیشرفت پروژه را تسریع خواهد کرد و عدم اتفاق نظر در این حوزه ممکن است فاز اجرایی را به تعویق بیاندازد.

وی تاکید کرد: ریاست مجموعه پیام و کارشناسان این حوزه تاکنون پیگیری های قابل توجهی برای بهره برداری از این شهر انجام داده اند و ما امیدواریم با جلسات مختلفی که برای رفع موانع و مشکلات اجرای این طرح برگزار می شود به زودی شاهد بهره برداری از خدمات قابل توجه این شهر الکترونیکی باشیم.

اولین شهر فناری اطلاعات و ارتباطات که قرار است در راستای تحقق یکی دیگر از اهداف دولت الکترونیک و آشنایی و پیشرفت مردم در حوزه فناری ارتباطات ایجاد شود گامی موثر در این امر محسوب می شود اما لازمه این امر همت تمامی مسئولان، جذب مردم برای آموزش های شهروندی و ترغیب مردم در استفاده از خدمات الکترونیک است.

 امید می رود با برنامه ریزی های انجام شده برای اجرای این طرح نو، این امر به درستی و بدون چالش های همیشگی در تامین اعتبار، اختلاف نظرها، افتتاح و بهره برداری از پروژه ها انجام شود.

گزارش از عاطفه بیات

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.