تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

October 29, 2012
16:34 دوشنبه، 8ام آبانماه 1391
کد خبر: 51256

تماسهای تلفنی با پیامهای غیرکلامی

 

محققان علوم رایانه ای دانشگاه هلسینکی قصد دارند یک شبکه اضافی لامسه ارتباطات را وارد تماس تلفنهای همراه کنند تا هرگاه یکی از طرفین تماس در آن سوی خط عطسه کند یک پیام لمسی لرزشی برای طرف مقابل ارسال شود.

به گزارش مهر، دستگاه های همراه امروز دربرگیرنده تعداد درحال افزایشی از تکنیکهای ورودی و خروجی است که درحال حاضر از آنها برای ارتباطات استفاده نمی شود.
 
تحقیقات اخیر دکتر ایو هوگان از دانشگاه هلسینکی فنلان نشان می دهد که یک سیستم ارتباطی لامسه ای هماهنگ به عنوان یک کانال ارتباطی در فضای حقیقی دارای ارزش است تا کاربران با استفاده از آن حضور و احساسات را بیان و دریافت کنند.
 
دکتر ایوهوگان گفت: تکنیکهای فشاری و لامسه ای پیشتر در میانجی قابل لمس ارتباطات راه دور در دستگاه های اختصاصی استفاده شده است، اما تاکنون این تکنیکها در دستگاه های همراه و قابل حمل اجرایی نشده است و یا در طول تماسهای تلفنی زنده مورد استفاده قرار نگرفته بود.
 
وی با استفاده از یک تحقیقات آزمایشگاهی و یک میدان کوچک تحقیقات، همراه همکارانش نشان داد که ارتباطات لامسه ای بین فردی را می توان در یک دستگاه استاندارد همراه چون تلفنهای هوشمند یا تبلتها قرار داد.
 
وی در پاسخ به سرنخهای غیرکلامی که این سیستم می تواند ارائه کند، گفت: شرکت کنندگان در این تحقیق سه روش را برای به کارگیری در این فناوری مورد تأکید قرار دادند که این سه روش عبارتند از تکیه بر کلام، ابراز محبت و احساس حضور و همچنین شگفت زده کردن شیطنت آمیز یکدیگر روشهایی هستند که شرکت کنندگان تحقیق در رابطه با آن اتفاق نظر داشتند.
 
این محقق با توضیح درباره شیوه های خاص آنها برای انطباق سبک ارتباطات خود با چگونگی حس لامسه اظهار داشت که تمام شرکت کننده ها در این تحقیق اظهار داشتند که آنها پس از استفاده از این سیستم که یک نوع پیام لرزشی-لمسی است به نوعی احساس می کنند که پس از ارسال این پیام لمسی لرزشی باید اندکی منتظر بمانند تا تأثیر آن را در ادامه مکالمه احساس کند.
 
نمونه اولیه استفاده شده در این تحقیق که با عنوان " فورس فن" ارائه شده یک دستگاه تلفن همراه با ورودی فشار و خروجی لمسی لرزشی است. این دستگاه در موسسه فناوری اطلاعات هلسینکی و مرکز تحقیقات نوکیا در فنلاند ساخته شده است.
 
این تحقیق با عنوان افزایش تماسهای تلفنی با پیامهای غیرکلامی نوشته ایو هوگان، کریگ استوارت، لولا هاوریمن، گیولیو جاکوسی و وکو لانتز در همایش ACM با محوریت نرم افزارو فناوری میانجی کاربری در بوستن، ماساچوست آمریکا ارائه شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.