اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

October 30, 2012
22:55 سه شنبه، 9ام آبانماه 1391
کد خبر: 51283

بهره برداری از شبکه ملی سلامت/ افتتاح قلب شبکه ملی اطلاعات

 

شبکه ملی سلامت به عنوان یکی از شبکه های اختصاصی شبکه ملی اطلاعات صبح امروز سه شنبه با حضور وزرای ارتباطات و بهداشت به صورت رسمی افتتاح شد.
به گزارش مهر، راه اندازی شبکه ملی سلامت یکی از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه است که زیرساخت ارتباطی را میان مراکز بهداشتی، تشخیصی و درمانی سراسر کشور و برقراری ارتباط میان این مراکز ممکن می کند. همچنین تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیکی سلامت در کشور از طریق این شبکه فراهم می شود.
 
حسین ریاضی- مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم بهره برداری از این شبکه از اتصال بیش از 4 هزار مرکز بهداشتی درمانی به این شبکه خبر داد و تاکید کرد: این شبکه مختص حوزه دولتی نبوده و بخش غیر دولتی و کسب و کارهای مربوط به این حوزه نیز می توانند از خدمات این شبکه استفاده کنند.
 
وی با اشاره به خدمات الکترونیکی مختلفی که در حوزه سلامت بر روی شبکه این شبکه ملی قابل ارائه است، تصریح کرد: سامانه پرونده الکترونیکی سلامت، دوره های آموزش مجازی ، کتابخانه الکترونیکی پزشکی ، مشاوره پزشکی از راه دور و سامانه های علمی پژوهشی از جمله خدماتی است که در بستر شبکه ملی سلامت ارائه خواهد شد.
 
ریاضی راه اندازی این شبکه را به عنوان قلب شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: تا پایان سال جاری بیش از 15 هزار نقطه بهداشتی درمانی به این شبکه متصل خواهد شد.
 
مشاور وزیر بهداشت یکی از شاخص های سازمان بهداشت جهانی را در زمینه میزان توسعه یافتگی کشورهای دنیا در حوزه سلامت الکترونیکی، تعداد مراکز بهداشتی درمانی دارای زیر ساخت ارتباطی پرسرعت عنوان کرد و گفت: در این شبکه 9.4 گیگابیت در ثانیه پهنای باند اینترنت در دو بستر ADSL و فیبر نوری دریافت کرده ایم. همچنین تاکنون حدود53 درصد خانه های بهداشت، 12 درصد مراکز روستایی درمانی  و 11 درصد اورژانس ها و بیمارستان ها به این شبکه متصل شده است.
 
مجری پروژه شبکه ملی سلامت با اشاره به استان های مازندران، گلستان، سمنان و قم که در زمینه این پروژه با سرعت بیشتری پیش رفته اند ادامه داد: امنیت سرعت دسترسی بالا، هزینه بسیار پایین تر نسبت به اینترنت و عدم وابستگی به اینترنت از جمله مزایای شبکه ملی سلامت است.
 
به گفته وی امکان استفاده از این بستر برای حدود 50 هزار مرکز بهداشتی، تشخیصی و درمانی کشور وجود داشته و سعی شده در وهله اول مراکز سلامت دولتی که تعداد آنها به حدود 26 هزار مرکز می رسد به این سامانه متصل شوند با توجه به اینکه بسیاری از مراکز دولتی و مناطق دورافتاده و روستاهای فاقد امکانات مخابراتی کافی به ارائه خدمات می پردازند اجرای مرحله اول این طرح شامل اتصال 15 هزار مرکز سلامت تا پایان امسال خواهد بود.
 
ریاضی با تاکید بر اینکه معادل 100 میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تاکنون مبلغ 83 میلیارد ریال برای این پروژه تامین اعتبار شده و از وزارت ارتباطات خواست که مابقی این اعتبار این پروژه تخصیص دهد.
 
وی همچنین خواستار توسعه آی سی تی روستایی و رفع کمبود امکانات مخابراتی در خانه های بهداشت مناطق روستایی شد.
 
تدوین نظام استاندارد سلامت الکترونیک/ مدیریت دانش در حوزه سلامت
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تدوین سند جامع خدمات الکترونیک بهداشت و سلامت با همکاری و هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس خبر داد و گفت: تدوین نظام استاندارد سلامت الکترونیک نیز بزودی در دستور کار قرار می گیرد.
علی حکیم جوادی امروز سه شنبه در مراسم بهره برداری از شبکه ملی سلامت به عنوان یکی از شبکه های اختصاصی شبکه ملی اطلاعات با اشاره به شبکه های ملی راه اندازی شده بهداشت در کشورهای مختلف جهان اظهار داشت: دسترسی درمانگاهها به اینترنت پرسرعت یکی از شاخص های جهانی توسعه یافتگی در حوزه سلامت محسوب می شود و براین اساس با وجود راه اندازی شبکه ملی سلامت امیدوار خواهیم بود که در اجلاس جامعه اطلاعاتی 2012 در ژنو بتوانیم رشد و پیاده سازی این شبکه را مطرح کنیم.
 
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت الکترونیک از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی افزود: در این راستا سند جامع خدمات الکترونیکی بهداشت با همکاری دانشگاه تربیت مدرس تدوین شده است و با همکاری وزارت بهداشت به صورت کاملا مدون ارائه خواهد شد.
 
حکیم جوادی از تدوین نظام استاندارد سلامت الکترونیک به عنوان یکی دیگر از این پروژه ها نام برد و گفت: تمامی تلاش این است که انتقال اطلاعات در مراکز داده به صورتی اتفاق بیافتد که مشکلی در پرونده پزشکی مردم وجود نداشته باشد.
 
وی راه اندازی شبکه ملی سلامت را در راستای کاهش آمار مرگ و میر و کاهش نیاز به پرستار و تکنسین بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: با به کارگیری فناوری اطلاعات شاهد بهره وری عوامل پزشکی و سلامت خواهیم بود.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ماده 35 قانون برنامه پنجم توسعه درخصوص پیاده سازی مدیریت دانش تصریح کرد: پیاده سازی پروژه مدیریت دانش در حوزه سلامت و رفاه تا پایان سال 91 به عنوان یکی از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی می شود و در این زمینه خواستار همکاری وزارتخانه های بهداشت و رفاه هستیم.
 
اتصال نیمی از مراکز بهداشتی به شبکه ملی با 20 برابر سرعت اینترنت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اتصال نیمی از مراکز بهداشتی درمانی به شبکه ملی سلامت تا پایان امسال خبر داد و گفت: اتصال به اینترانت ملی با 20 برابر سرعت دسترسی به اینترنت بین الملل برای مراکز بهداشتی درمانی میسر خواهد شد.
به گزارش مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی امروز سه شنبه در مراسم بهره برداری از شبکه ملی سلامت با اشاره به اتصال 2100 مرکز بهداشتی درمانی به شبکه اینترنت در میان سالهای 75 تا 90 اظهار داشت: با تعریف شبکه ملی سلامت بر بستر شبکه ملی اطلاعات طی یکسال گذشته شاهد رشد بسیار زیاد اتصال مراکز بهداشتی درمانی به این شبکه بوده ایم به نحوی که هم اکنون بالغ بر 4740 مرکز بهداشتی درمانی تشخیصی به این شبکه متصل شده اند.
 
وی با بیان اینکه در این شبکه تمامی مراکز بهداشتی درمانی با سرعتی حدود 20 برابر سرعت اینترنت بین الملل با یکدیگر در ارتباط هستند گفت: تا پایان سال بیش از نیمی از مراکز بهداشتی درمانی کشور که حدود 15 هزار نقطه علمی درمانی خواهند بود به این شبکه متصل می شوند.
 
دکتر دستجردی با تاکید براینکه هر سه ساعت بیش از 20 مرکز بهداشتی به شبکه ملی سلامت متصل می شوند، خاطرنشان کرد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده و نظام ارجاع از جمله خدمات شبکه ملی سلامت خواهد بود؛ درهمین حال ارائه خدمات بیماران به صورت الکترونیک و کاهش هزینه ها از طریق این شبکه محقق خواهد شد.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به انجام بالغ بر 110 خدمت الکترونیکی در این وزارتخانه افزود: هم اکنون تمام آزمونها و 30 درصد آموزشها در این وزارتخانه به صورت الکترونیکی انجام می شود و برخی دانشکده ها نیز واحدهای خود را به صورت مجازی ارائه می دهند. در همین حال تمامی دانشگاههای وزارت بهداشت به صورت اتوماسیون به این وزاتخانه متصل هستند.
 
در این مراسم و با حضور مسئولان ارشد دو وزارتخانه بهداشت و ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارتباط 4 مرکز بهداشتی دانشگاهی به صورت ویدیو کنفرانس با سالن همایش شهید قندی که محل برگزاری این مراسم بود، برقرار شد و هر یک از این مراکز بهداشتی اتصال به شبکه ملی سلامت – شمس – را تست و تشریح کردند.
 
 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.