اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

October 30, 2012
23:05 سه شنبه، 9ام آبانماه 1391
کد خبر: 51287

مخابرات: پارسال برای IPTV هشت هزار میلیارد و امسال ۱۴ هزار میلیارد سرمایه گذاری خواهیم کرد

 

مشاور مدیر عامل و مجری طرح IPTV شرکت مخابرات ایران در همایش ملی خدمات چندرسانه‌ای بر بستر باند وسیع، از سیاست‌گذاری تا اجرا، به تشریح ویژگی‌های تکنولوژی IPTV پرداخت.
 
به گزارش ایسنا، نادر صابری‌وند اظهار کرد: IPTV (تلویزیون اینترنتی) به تنهایی سرویس مستقلی نیست، بلکه ترکیبی از چند سرویس است که جامعه امروز ما نیازمند این سرویس است و نیاز به تعریف خاصی است. این تعریف شامل پیوند میان تکنولوژی و ارتباطات مخابراتی و ارتباطات رسانه‌ای موجب خلق سرویس‌های نوین از جمله IPTV شده است.
 
صابری‌وند ادامه داد: برای ارائه‌ی سرویس IPTV سازمان خاصی نمی‌تواند ارائه‌ دهنده باشد، بلکه برای ارائه‌ی سرویس‌ها باید همه اجزاء وارد شوند و نقش خود را در این میان بازی کنند و حدود 19 بخش‌اند که می‌توانند ایفای نقش کنند.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی این سرویس جدید بیان کرد: ابتدا باید زاویه دید به این سرویس اصلاح شود چراکه این تکنولوژی نیز نیازمند آداب و رسوم خاص برای استفاده است.
 
مجری طرح IPTV با اشاره به تاثیر این سرویس در بخش آموزش کشور گفت: با استفاده از این سرویس می‌توان بهترین معلمان و آموزش‌ها را به خانه‌ها آورد و شاهد انقلاب و تحول در این حوزه شد.
 
صابری‌وند بیان کرد: با ایجاد سرویس ویدئو کنفرانس‌ هم می‌توان به کاهش سفرهای مدیران و کاهش ترافیک شهری منجر شد و این سرویس می‌تواند ارائه‌دهنده‌ی خوبی برای تامین نیاز‌های خانوار‌ها از جمله خریدهای اینترنتی‌شان باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به میزان پوشش شبکه‌ی ADSL گفت: 80 درصد مشترکین در فاصله مکانی مناسب سرویس می‌گیرند و در حال حاضرADSL هیچ مشکل فنی ندارد و تا حدود 3 تا 4 کیلومتری مراکز، بهترین سرعت ارائه می‌شود و ما توانستیم تامین‌کننده‌ی پهنای باند مورد نیازمشترکان باشیم و اکنون درحال ارتقاء سرویس هستیم و بستر آماده است.
 
وی تاکید کرد: وضعیت شبکه در حال حاضر مناسب است؛ در سال 84 اقدامات خوبی صورت گرفت و سرویس IPTV را با نام ACS راه‌اندازی کردیم هم‌چنین در سال 88 نام تلویزیون شیما مطرح شد که صدا‌وسیما در مناطق 2 و 8 راه‌اندازی کرده است و تاکنون هم ارائه‌ی فعالیت دارند و در سال 91 نیز با IP مدیا و یا رسانه مهر قرار‌دادی با سرویس رسانه داشتیم و در حال حاضر با چهار شرکت دیگر در حال مذاکره و در انتظار مجوز هستیم.
 
صابری‌وند تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته در حوزه‌ی IPTV را شکیل داده و کل شبکه‌ها را هماهنگ کردیم و اکنون هم در داخل و هم خارج شبکه نیازمند سرویس است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در سال 90 شرکت مخابرات ایران حدود هشت هزار میلیارد ریال در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد و برای سال 91 نیز پیش‌بینی شده که 14 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شود و این ارقام می‌تواند هم صرف توسعه‌ی شبکه و هم نوسازی شود.
 
صابری‌وند در توضیح چالش‌های IPTV گفت: این چالش‌ها شامل رگولاتوری، تعرفه، بازار و محتواست که اگر در حوزه‌ی تعرفه‌ها با این وضع ادامه یابد، به نظر می‌رسد ادامه‌ی فعالیت غیرممکن شود.
 
مشاور مدیر عامل و مجری طرح IPTV مخابرات ایران تاکید کرد: اگر این چهار مقوله حل شود، این سرویس به راحتی راه می‌افتد و باید در نظر داشت که باید به همه‌ی ذینفعان این حوزه اجازه ایفای نقش دهیم، چراکه IPTV تنها برای سرگرمی نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.