اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 8, 2012
19:24 پنجشنبه، 18ام آبانماه 1391
کد خبر: 51440

فرا: به‌دنبال انتفاضه مجازی هستیم

 

معرفی مجمع فرا از ابتدا هم با حاشیه‌ها و اختلافات جنجال‌برانگیزی با مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال همراه بود و این اختلافات تا جایی پیش رفت که  وزارت ارشاد در اطلاعیه‌ای مدعی شد این تشکل هیچ مجوزی برای فعالیتش دریافت نکرده و از این‌رو فاقد وجاهت قانونی است. اما در نهایت با حضور تنی چند از چهره‌های شناخته شده وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی در اولین گردهمایی این مجمع، موضوع مجوز نگرفتن آن و ادعای وزارت ارشاد هم در سکوت فرو رفت.
 
به گزارش عصر ارتباط فرا درحالی که نام خود را از «مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی» به «مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی» تغییر داده، علاوه بر چند واکنش رسمی نسبت به وقایع فیلترینگ گوگل و شبکه‌های اجتماعی در کشور،  مدعی است که طی این مدت مذاکراتی برای همکاری با اپراتور سوم تلفن همراه و کنسرسیوم نوپای تصما (تولید و صادرات  محتوای الکترونیکی) انجام داده و قطعا در تمام این مسیر می‌خواهد دنباله‌روی تمام اهداف شورای عالی فضای مجازی باشد.
 
 
مهدی صرامی، مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی که از تشکیل 14 کارگروه تخصصی فناوری اطلاعات در این مجمع خبر می‌دهد، معتقد است فرا باید بازوی مردمی شورای عالی فضای مجازی باشد و هم‌اکنون اتفاق نظر مثبتی میان دبیر  و اعضای این شورا  برای این موضوع وجود دارد.
 
 
صرامی ضمن اشاره به تعاملات و جلسات مجمع فرا با اعضای شورای عالی فضای مجازی اظهار امیدواری می‌کند که این تشکل مردمی در تلاش است پلی برای ایجاد همبستگی و تعامل میان فعالان خصوصی فضای مجازی واین شورا باشد: «مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی طی جلسات مختلف این موضوع را با اعضای شورای عالی فضای مجازی مطرح کرده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ قطعا تعامل مجمع با شورای زمانی معنا پیدا می‌کند که فعالیت‌های مشترکی هم تعریف شود و این بحث در گروه تقویت جایگاه شورای عالی فضای مجازی است.»
 
 
او تعیین راهبردهایی برای پیشرفت فضای مجازی کشور را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و وظایف این مجمع عنوان می‌کند و معتقد است بسیاری از اهداف وزارت ارشاد در این فضا هنوز محقق نشده است: «تمامی وظایف مجمع فرا در خدمت اهداف شورای عالی فضای مجازی پیش‌بینی شده و قطعا مجمع  در ارتباط با سایر دستگاه‌ها، می‌خواهد فرهنگ‌سازی برای پیشرفت فضای مجازی کشور مطابق با اصول انقلاب اسلامی را دنبال کند.»
 
 
 صرامی بر اصطلاح «انتفاضه مجازی» که در اولین گردهمایی مجمع فرا از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح شد، تاکید می‌کند و از برنامه‌های مجمع در این رابطه می‌گوید: «کشور ما نباید به‌عنوان یک کشور انقلابی در برابر تهدیدهای فضای مجازی منفعل ظاهر شود و بی‌شک ما برای مقابله با این تهدیدات به یک انتفاضه مجازی نیازمندیم و مجمع هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای این انتفاضه است، اما هنوز وارد فاز اجرا نشده است.»
 
 
 تشکیل 14 کارگروه تخصصی مرتبط با فضای مجازی در زمینه‌های مختلف فنی و محتوایی از جمله کارکردهایی است که صرامی به آن اشاره می‌کند و از برگزاری 50 نشست فعالان فضای مجازی در این کارگروه‌ها خبر می‌دهد: «کارگروه‌هایی همچون محتوا و ارزش افزوده موبایل، بازی‌های رایانه‌ای نرم‌افزارهای چند‌رسانه‌ای، امنیت و زیرساخت، سرویس‌های پایه اینترنتی، دیتا سنتر و خدمات ذخیره داده‌ها، پایگاه‌های خبری فضای مجاز از‌جمله گروه‌های تخصصی هستند که با حضور فعالان این فضا تشکیل شده و آغاز به‌کار کرده‌اند. مجمع در تلاش است تا از طریق این کارگروه‌ها، پتانسیل بخش خصوصی را معرفی کند و بدون شک نقش مجمع همگرا کننده و شتاب‌دهنده ارتباط سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی با ظرفیت بخش خصوصی خواهد بود.»
 
 
صرامی همچنین در خصوص ارتباط مجمع با کنسرسیوم تصما و کارگروه رایتل طی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌گوید: «در شرایطی که هم‌اکنون در فاز تنظیم روابط با سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی هستیم می‌توانیم در مدل همکاری خود با این شرکت‌ها، ظرفیت فعالان فضای مجازی مجمع را معرفی کنیم و از ارتباطات خود برای پیشبرد اهداف آن‌ها بهره ببریم. با این هدف مجمع می تواند از طریق معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی و بازارسازی برای استفاده از این ظرفیت‌ها با بسیاری از انحصارطلبی‌ها و رانت‌های موجود مقابله کند.»  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.