اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 11, 2012
21:02 یکشنبه، 21ام آبانماه 1391
کد خبر: 51483

دیتاسنتر ملی؛ شاید وقتی دیگر…

 

دیتاسنتر یا مرکز داده ملی از جمله طرح‌هایی است که از آن به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم شبکه ملی اطلاعات نام برده می‌شود اما به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با وجود ظرفیت ایجاد شده همچنان حجم بالایی از این شبکه بدون استفاده مانده است.
 
به گزارش ایسنا، این پروژه که سرمایه اولیه مورد نیاز برای آن بالغ بر 30 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود به گونه‌ای طراحی شده که در قالب آن اطلاعات حساس مهم و دولتی در داخل کشور ذخیره و میزبانی ‌شود.
 
همچنین در راستای ایجاد این شبکه تمامی مراکز استانی نیز ملزم به ایجاد مرکز داده استانی شده‌اند تا بدین ترتیب اطلاعات تمامی استان‌های کشور نیز جمع آوری و ذخیره شود.
 
این شبکه که ایجاد آن برعهده شرکت ارتباطات زیرساخت قرار داده شده اساسی‌ترین گام در راستای یکپارچه‌سازی و توسعه دولت الکترونیکی در کشور محسوب می‌شود و به منظور اجرای وظایف محوله مطابق اسناد بالادستی توسعه کشور تعریف شده و با استفاده از فن‌آوری پیشرفته و تئوری مدل‌های کسب و کار مبتنی بر راهبردهای مربوطه در حوزه ارتباطات و مخابرات اجرا خواهد شد.
 
در واقع پروژه دیتاسنتر یا مرکز داده، تکلیفی بود که دولت برعهده شرکت ارتباطات زیرساخت گذاشت تا مرکزی دولتی برای میزبانی سایت‌ها و به ویژه سایت‌های دولتی در کشور وجود داشته باشد که البته اکنون بخش‌های خصوصی در این زمینه دارای دیتاسنتر هستند.
 
اما برای دستیابی به این شبکه مراکز استانهای مختلف نیز ملزم به ایجاد مرکز داده استانی شدند که بنابر آخرین اظهارات وزیر ارتباطات تاکنون بحث راه‌اندازی این مراکز در 9 استان کشور به مراحل پایانی نزدیک شده و امید می‌رود این بحث در 9 استان دیگر هم تا پایان دهه فجر به سرانجام برسد، 12 استان باقیمانده هم قرار است تا پایان سال 92 این مراکز را ایجاد کنند تا بدین ترتیب تمامی استان‌های کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
 
البته ناگفته نماند که طبق اظهارات وزیر ICT در این میان اعتبارات و تامین آن موضوع مهمی است که می‌تواند نقش تسریع و یا کند کننده در پروژه‌های مختلف و از جمله شبکه IP داشته باشد.
 
تقی پور سال گذشته درباره این شبکه گفته بود: در حال حاضر 500 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت IP داخل شبکه است که می‌توان گفت در سال اول به کل اهداف برنامه پنجم در حوزه زیرساخت رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که اگر بر اساس برنامه‌ریزی امسال مجوزهای لازم را دریافت کنیم، بتوانیم حداقل این ظرفیت را به هزار و 200 گیگابیت بر ثانیه برسانیم که این کار از سال 91 و در صورت گرفتن مجوز آن از دولت ظرف سال جاری آغاز خواهد شد.
 
محمود خسروی – مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت – هم پیش از این درباره آخرین وضعیت این شبکه گفته بود: این شبکه پیش از این یک شبکه‌ی سیسکوی 43 گیگ بود که اکنون تا 470 گیگ در حال بهره‌برداری است، البته این شبکه مانند اتوبانی است که راه‌اندازی شده اما ممکن است در داخل آن تنها چهار اتومبیل در حال حرکت باشد و به همین دلیل اکنون ما در تلاش هستیم تا با تشویق اپراتور‌ها کاری کنیم که به جای لینک‌های نقطه‌به‌نقطه که از این شبکه که به هیچ عنوان هم قطعی ندارد، استفاده کنند.
 
وی هم‌چنین اعلام کرده بود: فکر می‌کنیم در حال حاضر تنها 10 تا 15 درصد از این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.