اپراتورها

تلفن همراه

November 15, 2012
21:54 پنجشنبه، 25ام آبانماه 1391
کد خبر: 51541

بلوغ بازار رقابتی ، تنوع خدمات ارتباطی

 

نوشته: شهرام شریف 
 
هر چند ایجاد شبکه سلولی را می‌توان آغازی بر توسعه نسل جدید ارتباطات در ایران به حساب آورد، اما بلوغ در این عرصه را می‌توان از زمانی دانست که فضای بازار به سمت رقابتی شدن پیش رفت. حضور اپراتور دوم و شکسته شدن انحصار شبکه سلولی، نه‌تنها نویدگر حضور بازیگر جدید و تازه نفسی را می‌داد، بلکه در عمل به رشد همه بازیگران این عرصه و توسعه اکوسیستم موبایل منجر شد. 
 
امروزه و با گذشت شش سال، دامنه تاثیر اپراتور دوم بر شبکه ارتباطی کشور، از ارتباطات فردی گرفته تا رشد فضای کسب و کار، دارای وسعت است. تنوع خدمات و محصولات، ایجاد مسیرهای جدید فروش، توسعه سرویس‌های ارزش افزوده و بازاریابی متفاوت، بخش‌هایی از تغییراتی هستند که با حضور این اپراتور در فضای ارتباطی کشور به دست آمده است. برخی روش‌هایی که به یمن انتقال تجربه یک اپراتور بین‌المللی در داخل کشور به اجرا در آمد، عملا به الگویی برای سایر اپراتورها و فعالان این عرصه تبدیل شد و سرانجام ایجاد شبکه توزیع گسترده و ارایه خدمات بر بستر آنلاین، تحول دیگری بود که با حضور این اپراتور به دست آمد. 
اما حضور ایرانسل در فضای مخابراتی کشور، زمینه‌ساز تغییرات گسترده‌ای نیز بوده است. محصولات متعدد و متنوع، بخشی از استراتژی این شرکت است که به دلیل متفاوت بودن با استراتژی‌های مرسوم بازار به عنوان یک عامل تمایز در فضای کسب و کار کشور مطرح شده است. ایرانسل در طی این سال‌ها مرتباً بر تنوع و تعدد محصولات خود و متناسب‌سازی آن با نیازهای بازار اقدام کرده است و این اتفاقاً آموزه‌هایی را برای بازار ایران به همراه داشته که لزوماً یک محصول، یک روش فروش ندارد. این تنوع و تغییر گسترده، البته با ریسک‌هایی نیز همراه بوده که ‌ پیچیدگی‌ و دشواری‌های یافتن محصول یا طرح مناسب برای یک مشترک، از آن جمله است. 
نکته دیگر آنکه ایرانسل با توزیع گسترده سیم‌کارت در قالب طرح‌های مختلف با قیمت پایین، عملاً به درستی بر جا افتادن ارزش خدمات بر سیم‌کارت پای فشرده است. به یاد داریم زمانی نه چندان دور، سیم‌کارت، بازار سیاه و مکاره‌ای داشت که بخش قابل توجهی از سرمایه بازار را به سمت خود جذب می‌کرد.
در اختیار گرفتن یک سیم‌کارت، گاه محتاج زمان بسیار طولانی انتظار و پیچ و خم‌های بروکراتیک و غیر ضروری بود. با عرضه گسترده سیم‌کارت در قالب‌های متعدد، عملاً این تعریف که سیم‌کارت به تنهایی دارای ارزش ذاتی نیست و به نوعی می‌تواند یک سبد محصولی باشد، شکل گرفت و موضوع مقایسه به سمت تعرفه و خدمات متمایل شد. 
نکته بعدی توسعه خدمات تحت وب است که این اپراتور در مسیر ارتباط با مشتریان ایجاد کرده است. این موضوع، عملاً موجب شده روش ارتباط ساده و سهل‌تری برای ارایه خدمات، مشاهده و تغییر وضعیت مالی و خریدهای مجازی ایجاد شود. 
در کنار این‌ها اما نمی‌توان حضور و دامنه حرکت یک اپراتور را در فضای مخابراتی بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و رقبا تحلیل کرد. ایرانسل در همه این سال‌ها نشان داده که روی عرضه تکنولوژی‌های جدید، جزو پیشگامان بوده است. حضور در بازاری گسترده مانند عرصه اینترنت و یا ارایه راهکارهای تجاری به بنگاه‌ها از آن جمله است. با این همه برخی محدودیت‌های قانونی (‌به عنوان مثال افزایش خارج از منطق زمان انحصار نسل سوم موبایل) می‌تواند ریسک‌هایی در مسیر توسعه آن تلقی شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.