تبلت

تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 19, 2012
13:06 دوشنبه، 29ام آبانماه 1391
کد خبر: 51583

عملکرد مناسب تبلت‌های آندرویدی با پردازنده تگرا 3

 

دنیای‌اقتصاد- این روزها بازار تبلت‌ها حسابی رونق پیدا کرده است و مدل‌‌های متنوع و مختلفی در آن معرفی و عرضه می‌شوند.همین موضوع باعث شده است که کار انتخاب و خرید برای کاربران کمی سخت‌تر شود. 

 

 

 

با این اوصاف است که وب‌سایت‌های تخصصی و تحلیل به بررسی دقیق مشخصات، قابلیت‌ها، کارآیی‌ها و عملکرد این تبلت‌های جدید می‌پردازند تا نقاط قوت و ضعف آنها بهتر مشخص شود. وب‌سایت Techhive.com هم به‌تازگی تست‌های مختلفی روی تبلت‌های مبتنی بر سیستم‌عامل‌های iOS اپل، آندروید گوگل یا ویندوز آر تی مایکروسافت انجام داده و نتایج آنها را منتشر کرده است. تمام این تبلت‌ها مجهز به آخرین نسخه سیستم‌عامل شرکت خودشان هستند.
عملکرد پردازنده و حافظه
اولین آزمایش با نام Geekbench انجام شده است که مربوط به بررسی عملکرد پردازنده‌های تک هسته‌ای، چندهسته‌ای و حافظه تبلت‌ها است. این تست روی تبلت‌های مبتنی بر سیستم‌عامل‌های iOS و آندروید انجام شده است.در این تست، نکسوس 10 گوگل برترین بود. محصولی که مجهز به پردازنده دو هسته‌ای Exynos 5 سامسونگ است. این پردازنده بر پایه پردازنده‌های دو هسته‌ایARM Cortex-A15 ساخته شده است. رقیب بعدی این تبلت که با پردازنده Exynos چهار هسته‌ای 4/1 گیگاهرتزی و اختلاف ۲۹ درصدی در مقام دوم ایستاده، گلکسی نوت 1/10 سامسونگ است. جالب اینکه هیچ کدام از هفت اینچی‌های بازار در این میان حرفی برای گفتن ندارند و نتوانستند به لیست ۵ محصول برتر چارت گیک‌بنچ راه یابند. توشیبا Excite 7.7 توانست به امتیاز ۱۴۸۸ دست پیدا کند و نکسوس 7 گوگل آن را با امتیاز ۱۴۰۴ دنبال می‌کند. آی‌پد مینی اپل هم در این میان امتیاز ۷۵۶ را برای خودش ثبت کرد.
عملکرد پردازنده چند هسته‌ای و جاوا
تست بعدی که مربوط به کارکرد پردازنده چند هسته‌ای و جاوا در تبلت‌های مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید است با نام AndEbench شناخته می‌شود. در این تست اگرچه اغلب تبلت‌ها نتایجی مشابه با تست قبلی داشتند، اما بعضی تفاوت‌هایی هم وجود داشته است.


تبلت ترانسفورمر پد اینفینیتی TF700 شرکت Asus توانست بیشترین امتیاز را از این تست‌اش به‌دست بیاورد. بعد از آن هم گلکسی نوت 1/10 سامسونگ، M532 شرکت Fujitsu، اکسپریا تبلت اس سونی و آیکونیا تب A700 شرکت Acer به ترتیب قرار دارند. همه این تبلت ها از پردازنده‌های چهار هسته‌ای بهره می‌برند و البته همه به جز گلکسی نوت 10.1 سامسونگ مجهز به پردازنده تگرا 3 انویدیا هستند.
نکسوس 10 گوگل هم به دلیل پردازنده دو هسته‌ای خودش در این آزمون امتیاز ۶۳۰۶ را به‌دست آورد که کمتر از حد میانگین است. در میان هفت اینچی‌ها هم باز Excite 7.7
توشیبا جلوتر از رقبا بود و امتیاز ۸۳۹۴ را به نام خود ثبت کرد. گوگل نکسوس 7 هم امتیاز ۸۱۱۳ را به‌دست آورد و بالاتر از کیندل فایر اچ دی آمازون هم که از پردازنده OMAP4460 بهره می‌برد، قرار گرفت.
در تست عملکرد جاوا هم دو تبلت هفت و ده اینچی Excite توشیبا رتبه اول و دوم را به خودشان اختصاص دادند. تبلت ترانسفورمر پد اینفینیتی Asus هم با اختلاف کمی بعد از آنها ایستاد. نکسوس 7 گوگل امتیاز ۲۱۶ را ثبت کرد و تبلت اکسپریا اس سونی امتیاز ۲۱۲ به‌دست آورد. گلکسی نوت 1/10 نمره ۱۹۰ گرفت و کیندل فایر اچ دی آمازون باز هم با عملکردی نه‌چندان مناسب پایین به امتیاز ۱۶۵ رسید.
عملکرد جاوا اسکریپت در مرورگرها
تست SunSpider هم به بررسی عملکرد جاوا اسکریپت مرورگرها در تبلت‌ها می‌پردازد. نتایج این تست هم جالب است. رتبه اول در این آزمایش به آی‌پد نسل چهارم اپل با پردازنده دو هسته‌ای مبتنی بر A6X رسید که تنها تبلت با نتیجه زیر یک ثانیه در تست‌های انجام شده بود. جالب است بدانید که در اغلب مواقع نتایج این تست نزدیک به دو ثانیه هستند. دو تبلت سرفیس مایکروسافت و ویوو تب RT شرکت Asus که هر دو مبتنی بر ویندوز RT هستند نتایج خوبی به‌دست آورده‌اند. گلکسی نوت 1/10 هم توانست جایگاه قابل قبولی در این تست به‌دست بیاورد. البته اغلب تبلت‌های مجهز به تگرا 3 با میانگین زمان ۲ ثانیه یا بیشتر، عملکرد خوبی نداشتند.


سرعت لود کردن صفحات وب
در این تست مرورگر تبلت‌های مختلف از نظر مدت زمان لازم برای لود و بالا آوردن یک صفحه مشخص اینترنتی با متن و عکس‌های مختلف مورد سنجش قرار گرفته‌اند. این صفحه وب تقریبا ۳۰ مگابایت حجم داشته و دارای جدول‌ها و عکس‌های بزرگی است. در این تست نتایج بسیار متغیری نسبت به تست SunSpider به‌دست آمده است که اعلام نظر نهایی درباره عملکرد مرورگر تبلت‌ها را کمی سخت می‌کند. آی‌پد مینی اپل در این آزمایش بهترین نتیجه را به دست آورده و به دنبال آن آی‌پد نسل چهارم در جایگاه دوم قرار گرفته است. 
نکسوس 10 گوگل و گلکسی نوت 1/10 هم رتبه‌های بعدی را در اختیار گرفته‌اند. به طور کلی اما تبلت‌های مجهز به پردازنده تگرا 3 نتایج چندان قابل قبولی را به دست نیاوردند.


طول عمر باتری
تست عمر باتری تبلت‌ها با اجرای تکراری یک ویدئو با کیفیت 720 پیکسلی تا زمان تمام شدن شارژ و خاموش شدن دستگاه انجام شده است. روشنایی تصویر در این آزمون روی ۲۰۰ انسی لومن تنظیم شده و تبلت‌ها در حالت airplane با Wi-Fi غیرفعال قرار داشته‌اند. در این تست بر خلاف بقیه تست‌ها به ۱۰ تبلت برتر انتخاب شده‌اند، چون سه گزینه برتر از پنج گزینه متعلق به یک شرکت یعنی اپل هستند. در واقع آی‌پد 2 با سیستم‌عامل iOS 6.0.1 توانست ۱۱ ساعت و ۳۱ دقیقه روشن بماند و بدون توجه به اندازه نمایشگر یا سیستم‌عامل، برنده رتبه اول باشد. جایگاه دوم این جدول را اکسپریا تبلت اس سونی در اختیار گرفت که باتری‌اش ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه دوام آورد. نکسوس 7 گوگل با فاصله کمی بعد از ۱۰ ساعت و ۱۲ دقیقه خاموش شد. سرفیس مایکروسافت هم توانست با عمر باتری ۹ ساعت و ۵ دقیقه‌ای، رتبه خوبی به‌دست آورده و دست کم بالاتر از تبلت‌های آندرویدی هفت اینچی مانند کیندل فایر اچ دی و نوک اچ دی قرار بگیرد.به طور کلی از نتایج این تست‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که تبلت‌های آندرویدی مجهز به پردازنده‌های تگرا 3 انویدیا در حال حاضر انتخاب‌های خوبی برای خرید هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.