سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 19, 2012
13:08 دوشنبه، 29ام آبانماه 1391
کد خبر: 51585

استقبال نه‌چندان زیاد از ویندوز8

 

دنیای‌اقتصاد- ویندوز 8 بعد از جنجال‌های خبری زیاد بالاخره معرفی و عرضه شد. هر چند بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این سیستم عامل به خاطر ویژگی‌های خاص و کاربردی‌اش با استقبال زیادی در بازار مواجه شده و خیلی زود جایگاهش را در میان کاربران سرتاسر دنیا و به خصوص کاربران آمریکایی به عنوان نمونه‌ای از کاربران به روز و طرفدار تکنولوژی پیدا می‌کند، اما گویا استقبال از این سیستم‌عامل چندان هم قابل توجه نبوده است. حالا اغلب کاربران آمریکایی برنامه‌ای برای ارتقا از سیستم‌عامل فعلی خود به جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت ندارند. 
 
جدیدترین نظرسنجی انجام شده توسط شرکت امنیتی Avast در این مورد نشان می‌دهد که حدود یک سوم از کاربران ویندوز 7، ویستا یا XP که قصد خرید کامپیوتر جدید را دارند ترجیح می‌دهند یکی از محصولات شرکت اپل را بخرند. خرید محصولی از اپل را داده‌اند. نتایج این بررسی که در مجله USA today منتشر شده است نشان می‌دهد که از سیستم‌عامل جدید مایکروسافت که تغییراتی ریشه‌ای را به سیستم‌عامل محبوب این شرکت آورده و با رابط کاربری جدیدش دنیای کامپیوترهای قدیمی را متحول کرده، چندان با استقبال کاربران مواجه نشده است.
این در حالی است که چند روز پیش رییس بخش ویندوز مایکروسافت «استیو سینوفسکی» از سمت خود کناره‌گیری کرد و به دنبال آن شایعاتی درباره عدم رضایت استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت از طراحی ویندوز 8 یا مشکلات شخصی منتشر شد. بعضی تحلیلگران معتقدند که این موضوع هم تاثیر زیادی بر وضعیت فروش ویندوز 8 در بازار گذاشته است. در سال‌های گذشته، ارتقا و به روز شدن سیستم‌عامل‌های ویندوز اغلب با ارتقاهایی در سرعت پردازشی کامپیوتر، و استفاده بهتر از رم و سیستم گرافیکی همراه بوده است، اما مایکروسافت در سیستم عامل آخرش از کاربران ویندوز می‌خواهد که از ساختار کاربردی قدیمی‌شان از یک رابط کاربری جدید به جای ماوس و کیبورد استفاده کنند.هرچند کار با این رابط کاربری جدید که در اصل برای ابزارهای لمسی طراحی شده برای کاربران کامپیوترهای سنتی از طریق ماوس و کیبورد هم امکان پذیر است، اما این تغییر برای بسیاری از کاربران مشکل خواهد بود. «ایتو کلینهانس»، یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد می‌گوید: «چندان عجیب نیست که یک سیستم‌عامل جدید مردم را به خرید کامپیوتر جدید ترغیب نکند. اگر مایکروسافت به طریقی بتواند در بازاریابی خود نشان دهد که مردم چطور می‌توانند کارها را با این رابط و روش جدید انجام دهند، ممکن است توجه مردم بیشتر جلب شود».
شرکتAvast درست یک روز قبل از عرضه رسمی ویندوز 8 از 6/1 میلیون کاربران آنتی‌ویروس‌های خودش نظرسنجی کرد که 350 هزار نفر به آن پاسخ دادند که 135 هزار نفر آنها کاربران آمریکایی بودند. 65 درصد از این کاربران از ویندوز 7 و 22 درصد آنها از ویندوز XP و8 درصد از ویندوز ویستا استفاده می‌کردند. از هر 10 کاربر 6 نفر از عرضه ویندوز 8 اطلاع داشتند که نشان‌دهنده روند خوب مایکروسافت در بازاریابی محصولش قبل از عرضه نهایی است. با این حال اما تنها 9 درصد از کاربران گفته‌اند که به خاطر داشتن ویندوز 8 حاضر به خرید یک کامپیوتر جدید هستند و 70 درصد از آنها اعلام کرده‌اند که همچنان به سیستم‌عامل فعلی خودشان وفادار خواهند ماند. 
مایکروسافت آمار فروش ویندوز 8 را اعلام نکرده ولی در روزهای اول بعد از عرضه، استیو بالمر خبر از فروش 4 میلیون بسته به روز رسانی و ده‌ها میلیون لیسانس به شرکای سخت‌افزاری خودشان داده بود. نظرسنجی Avast نشان می‌دهد که 16 درصد از کاربران تصمیم دارند برای کار با ویندوز 8 یک کامپیوتر جدید بخرند، در حالی که 68 درصد اعلام کرده‌اند که فقط نسخه‌ای از ویندوز 8 را خواهند خرید. 30 درصد افراد هم گفته‌اند که تصمیم دارند یک تبلت آی‌پد شرکت اپل را بخرند و 12 درصد هم ترجیح می‌دهند یک کامپیوتر شخصی مبتنی بر سیستم‌عامل مک را بخرند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.