اپراتورها

تلفن همراه

November 19, 2012
18:06 دوشنبه، 29ام آبانماه 1391
کد خبر: 51600

تلکام۱۳ با چهار روز عرض اندام اپراتورها پایان یافت

 

سیزدهمین دوره ایران تله‌کام، با حضور فعال ارگان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی مرتبط با زمینه‌های موضوعی نمایشگاه و همچنین شرکت‌های مطرح خارجی فعال در زمینه این صنعت، در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی تهران به کار خود پایان داد.
به گزارش ایلنا، در این دور از نمایشگاه ۱۸۵ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۲۲ شرکت خارجی از هشت کشور جهان یعنی آلمان، انگلستان، ایتالیا، چین، سوئیس، کانادا، کره‌جنوبی و لهستان آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.
در این نمایشگاه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گروه شرکت‌های مخابرات ایران، اپراتورهای اول، دوم، سوم و چهارم، و شرکت‌ها گروه‌های بخش خصوصی حضور داشتند. علاوه بر شرکت‌های داخلی و خارجی، تعدادی از دانشگاه‌های صنعتی کشور، سایت‌های خبری مرتبط و نشریات وابسته به صنایع مخابرات نیز شرکت داشتند.
همچنین کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و تخصصی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و گروه مخابرات ایران در طول برپایی نمایشگاه برگزار ‌شد. تلکام ۲۰۱۲ در فضایی به مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع و همچنین فضای باز از ۲۴ آبان تا ۲۷ آبان پذیرای بازدیدکنندگان بود.
این نمایشگاه چهار روزه که بستر مناسبی را برای ایجاد ارتباط بین خریداران و فروشندگان کالا و خدمات، انتقال فناوری‌های روز به داخل کشور، تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برای رقابت پویا و تامین نیازمندی‌های این صنعت در داخل کشور فراهم می‌کند، عصر بیست و سوم آبانماه به طور رسمی گشایش یافت که با توجه به برگزاری اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو از ۲۱ تا ۲۳ آبان ماه، ‌این نمایشگاه با حضور سران مخابراتی این کشور‌ها افتتاح شد.
 
شگفتی‌های تله‌کام 13
شاید یکی از تفاوت‌های تلکام ۲۰۱۲ با دیگر تلکام‌ها، حضور چهره‌های جدید همچون اپراتور چهارم، اپراتور سوم و همچنین شروع به کار مجدد اولین اپراتور سیم‌کارت اعتباری یعنی تالیا بود.
 
نمایشگاه امسال شاهد حضور اپراتوری جدید در جمع خود بود. اپراتور چهارم فیبرنوری کشور برای نخستین بار حضور خود در یک نمایشگاه را تجربه کرد.
اپراتور سوم با یک غرفه بزرگ داخلی و یک غرفه در محیط خارجی هدف خود را معرفی خدمات اعلام کرد. 
اما، در حالی که هنوز سیم‌کارت‌های این اپراتور به صورت گسترده در اختیار کاربران قرار نگرفته است، مسوولان آن معتقدند، بسیاری از کاربران هنوز تفاوت‌های نسل سوم تلفن همراه را با نسل‌های قبلی نمی‌دانند و بیشتر دنبال این هستند که ببینند نسل سوم تلفن همراه چه خدماتی ارائه می‌کند. لذا، برای اولِین بار در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند تا نسل سوم تلفن همراه و خدماتی را که شرکت رایتل می‌تواند در اختیار کاربران قرار دهد معرفی کنند.
گفتنی است، در حال حاضر شبکه رایتل در ۴۵ شهر کشور روشن است و در کل کمتر از ۱۰۰ هزار سیم‌کارت به فروش رایتل رسیده است.
 
گروه مخابرات ایران
شرکت مخابرات ایران برای سومین سال متوالی در قالب گروه مخابرات ایران در تله کام ۲۰۱۲ حضور پیدا کرد. شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت، شرکتهای همکار مستقیم و شرکتهای سهامدار و شریک مخابرات همه در قالب یک گروه در نمایشگاه تلکام حضور یافتند. شرکت ارتباطات سیار، ۸ شرکت مخابراتی استانی، شرکت مبین نت و مبین وان، تالیا، جیرینگ، خدمات اول مبین و رهپویان از جمله شرکتهای گروه مخابرات ایران بودند.
مسوولان این شرکت، افزایش تعداد شرکتهای گروه مخابرات ایران، ارائه خدمات مستقیم در دو بخش تلفن همراه و ثابت، عرضه سرویس‌های ارزش افزوده جدید و راه اندازی خدماتی که طی یکسال گذشته کار کار‌شناسی بر روی آن‌ها صورت گرفته را از جمله تفاوتهای بارز حضور گروه شرکت مخابرات ایران در ایران تلکام ۲۰۱۲ نسبت به سال گذشته عنوان کردند.
سید مصطفی سیدهاشمی رئیس هیات ‌مدیره مخابرات ایران با اشاره به برنامه شرکت مخابرات در توسعه فیبر نوری سراسر کشور گفت: چهار سال دیگر ۲۰ درصد خدماتی که امروز روی ADSL ارائه می‌شود از سیم مسی به فیبر نوری منتقل خواهد شد. همچنین امسال در مخابرات‌های استانی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰کیلومتر فیبر نوری کشیده شده است.
وی ادامه داد: به این ترتیب در ۵ سال آینده که یک سال از این مدت سپری شده ۸۰ درصد خدمات روی سیم مسی است و مابقی رور فیبر نوری ارائه خواهد شد.
مظفر پوررنجبر مدیرعامل مخابرات شرکت مخابرات ایران نیز در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه تلکام گفت: مخابرات ایران چهار پروژه برای تولید داخل و یک نرم‌افزار و تجهیزات هایبرید (صدا بر بستر اینترنت) و سوئیچ‌های ترکیبی که می‌تواند ما را تا حدودی از بستر خرید تجهیزات خارجی بی‌نیاز کند طراحی کرده است.
وی تاکید کرد: این طرح‌ها در سطح پایلوت ارائه شدند و تا پایان سال نیزبه صورت آزمایشی تکمیل می‌شوند و پیشنهادات تولیدکنندگانی که در همین زمینه فعالیت می‌کنند استقبال می‌شود.
همچنین، توسط مخابرات استان تهران در قالب وی‌ترین ‌ای پی تی وی، ویدئو کنفرانس، ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت از جمله سرویس‌های نوین ارایه داد. همچنین پروژه واگذاری کدهای خدماتی فون واژه را با شعار «نام شما، شماره تلفن شماست» در تله کام ۲۰۱۲ ارایه شد.
شرکت مخابرات ایران همچنین کلکسیونی از نخستین گوشی‌های موبایل را در سیزدهمین نمایشگاه تله کام در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد.
همچنین مدیرعامل شرکت خدمات اول از رونمایی برند جدیدی از فروش‌ای دی اس ال شرکت خدمات اول تی سی تی به مشترکان و متقاضیان در این نمایشگاه خبر داده است.
 
سیم‌کارت از نوع نانو، کیف پول از نوع جیرینگ
اما دو رقیب و بازیگر اصلی عرصه تلفن همراه، ایرانسل و همراه اول مثل گذشته از شلوغ‌ترین غرفه‌های تلکام ۲۰۱۲ بودند. هر دو اپراتور با معرفی سرویس‌های نوین خود و برگزاری مسابقات مختلف سعی در جذب بازدیدکنندگان دارند. همراه اول در نمایشگاه امسال با رویکرد ارائه خدمات نوین و گسترش بازارهای جدید حضور یافت.
غرفه سرویس جیرینگ متعلق به این اپراتور یکی از پرمراجعه‌ترین غرفه‌های وابسته به شرکت همراه اول، سومین حضور خود در نمایشگاه تلکام را با پنج خدمت تجربه ‌کرد. کیف پول همراه، همبانک، جیرینگ کارت، بلیت همراه و‌ای تی پی خدماتی است که جیرینگ به بازدیدکنندگان تله کام ۲۰۱۲ ارائه ‌داد.
جیرینگ در واقع سامانه‌ای برای مدیریت امور مالی است که از آن می‌توان برای انتقال پول، خریدشارژ، سیم‌کارت اعتباری، پرداخت قبوض و… استفاده کرد.
در این زمینه، وحید صدوقی با اشاره به۳۲ میلیون مشترک فعال جیرینگ اظهارداشت: پس از تعامل بسیار با بانک مرکزی، هفته گذشته مجوز ارائه خدمات مالی همراه صادر شد.
وی ادامه داد: در سال گذشته از طریق باندلینگ گوشی و سیم کارت، ۳۰۰ هزار بسته فروخته شد و امسال نیز در نمایشگاه تلکام اولین فروشگاه زنجیره‌ای همراه اول بصورت نمونه راه اندازی شده است و در چند روز آینده اولین فروشگاه زنجیره‌ای در مشهد مقدس بصورت رسمی افتتاح خواهد شد که خدمات تلفن همراه، ثابت، اینترنت و وایمکس ارائه می‌دهد. از جمله محصولات این فروشگاه عرضه بسته‌های گوشی و سیم‌کارت است.
مدیرعامل همراه اول با بیان این مطلب که یکسان‌سازی تعرفه‌ سیم‌کارت‌های دائمی با موافقت رگولاتوری اجرایی می‌شود گفت: در حال حاضر امکان یکسان‌سازی تعرفه و حذف هزینه جابجایی بین سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول مهیا شده و آماده FLAT کردن شبکه بین سیم‌کارت‌های دائمی هستیم که پس از مجوز رگولاتوری انجام خواهد شد.
اپراتور چند ملیتی ام‌. ‌تی. ان- ایرانسل هم با‌‌ همان سبک و سیاق سال‌های قبل خود در نمایشگاه حاضر شده بود و برای نخستین بار در ایران اقدام به عرضه «نانوسیم‌کارت» به عنوان نسل جدید سیم‌کارت‌ها، به کاربران کرد.
معرفی فروشگاه برنامه‌های کاربردی تلفن همراه ایرانسل با نام تجاری چهارسو نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که این اپراتور به بازدیدکنندگان عرضه کرد، که در آن برنامه‌های متنوع و متناسب با انواع سیستم‌های عامل پیشرفته گوشی‌های تلفن همراه در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این، ایرانسل با برگزاری همایشی به معرفی محصولات و راهکارهای سازمانی و تجاری خود برای سازمان‌ها و شرکت‌ها پرداخت.
شرکت مبین نت هم، ارائه سرویس وی پی ان (شبکه مجازی اختصاصی، بی‌سیم) بر بستر وایمکس، سرمایه‌گذاری روی ارائه خدمات پهنای باند اختصاصی بی‌سیم با ظرفیت بیش از ۳ مگابیت بر ثانیه از جمله خدماتی است که با هدف رفع نیاز شرکت‌ها و سازمان‌ها به ارتباطات امن و باکیفیت در این نمایشگاه به بازدیدکنندگان معرفی کرد.
 
تالیا
تلکام امسال شاهد حضور تازه اولین اپراتور سیم‌کارت اعتباری کشور یعنی تالیا با شعار «فصل تازه ارتباط» بود. شاید یکی از دلایل این حضور چشمگیر به تغییر مدیریت این شرکت برگردد و تلکام ۲۰۱۲ بهترین فرصت برای معرفی تالیای جدید شد.
به گفته مسوولان این شرکت، تالیای جدید بر روی کیفیت و ارائه سرویس‌های نوین ارتباطی متمرکز است و از این رو خدمات ارزش افزوده پرکاربرد برای کاربران و همچنین توجه بر سرویس جی پی آر اس رویکرد جدید این شرکت است.
معاون بازاریابی و فروش شرکت تالیا معتقد است‏، هر چند این اپراتور رقیب سایر اپراتورهای نیست و بازار هدفش تنها کاربران خاص است، اما تا پیش از تغییر مدیریت ۷۵۰ هزار سیم‌کارت توزیع شده در بازار داشته که تنها ۲۰۰ هزار آن‌ها فعال در شبکه حضور دارند و در مرحله اول مدیران تالیا قصد دارند آن دسته از کاربران خاموش خود را با ارائه سرویس‌های با کیفیت و متفاوت به شبکه خود بازگردانند.
در عین حال، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران از تمدید مجدد قرارداد شبکه پیمانکاری سیم‌کارتهای اعتباری تالیا برای مدت ۱۰ سال خبر داد.
سیدمصطفی سیدهاشمی درباره اینکه براساس برآوردهای مالی صورت گرفته پروژه تالیا بعد از خصوصی سازی مخابرات ۴۰ میلیارد تومان به مخابرات ضرر مالی وارد کرده است، تصریح کرد: تمامی تلاش مخابرات این است که زیان دهی این پروژه را به صفر رسانده و از آن کسب درآمد کند، براین اساس تصمیم به تمدید ۱۰ ساله این قرارداد گرفته شد.
 
سخن پایانی
هر چند که، میزان مخاطبان نمایشگاه امسال نسبت به قبل اندکی کاهش نشان می‌داد و حضور شرکت‌های بین‌المللی در آن کمتر از گذشته دیده می‌شد، اما شکی نیست که با توجه به بزرگ شدن کاربران خدمات مخابراتی و ارتباطی، این بازار نیازمند خدمات متنوع تازه‌ای است. این نیاز، اصلیترین عامل رقابت بین ارایه دهندگان خدمات در حوزه مخابرات است و باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌شود.
تله‌کام سیزدهم هر چند هنوز هم با کیفیت مطلوب فاصله دارد، اما نشان دهنده عزم جدی فعالان این حوزه برای رقابت سالم است. با توانی که از سوی فعالان در تله‌کام سیزدهم ارایه شد، می‌توان انتظار داشت تلکام سال‌های بعد، پربارتراز حال باشد.
 
گفتنی است، برگزاری سالیانه نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع رسانی (ایران تله کام) بصورت تخصصی بین المللی از سال ۲۰۰۰ میلادی با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.