اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

November 22, 2012
5:07 پنجشنبه، 2ام آذرماه 1391
کد خبر: 51635

رقابت اپراتورها در بورس

 

اپراتورهای تلفن همراه کشور که این روزها برای ارائه خدمات و سرویس‌هایشان به مشترکان سخت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، مدتی است درباره ورود به بورس هم بر رقابتشان افزود‌ه‌اند.
 
به گزارش ایسنا، طرح موضوع ورود همراه اول و پس از آن ایرانسل به بورس باعث شد تا در کنار پیگیری و رقابت پوشش‌دهی و ارائه سرویس‌ها، رقابت اپراتورها بیش از پیش مشهود باشد.
 
دومین مجمع عادی سالانه شرکت ارتباطات سیار با حضور 95 درصدی سهامداران به منظور تصویب صورت‌های مالی، انتخاب بازرس و حسابرس قانونی و نیز تقسیم سود در بهار سال جاری برگزار شد، تقسیم سود این شرکت نیز 740 تومان اعلام شد.
 
اما مدتی است بحث ورود همراه اول از فرابورس به بورس و بحث ورود سهام ایرانسل نیز مطرح شده است و در این میان فارغ از صحت یا نادرستی این موضوع در خبرها آمده بود که رایتل نیز 20 درصد سهامش را در فرابورس به فروش رسانده است.
 
*تحقق 50 درصد سود پیش بینی شده همراه اول در 6 ماهه اول
 
مدیرعامل همراه اول با اشاره به بی‌تاثیری رشد قیمت دلار بر هزینه و سودآوری این شرکت، گفته است: با توجه به درآمد 6 هزار میلیارد تومانی همراه اول در سال جاری و تحقق 50 درصد سود پیش‌بینی شده در 6 ماهه اول، جایی برای نگرانی سهامداران وجود ندارد.
 
وحید صدوقی با اشاره به اینکه درآمد همراه اول 20 درصد افزایش یافته است، گفت: درست است که افزایش قیمت دلار تاثیری بالغ بر 10 درصد در هزینه‌های شرکت بر جای گذاشته است اما این افزایش هزینه مربوط به هزینه‌های سرمایه گذاری است که در طی 10 سال مستهلک می‌شود. از این رو افزایش هزینه شرکت سالانه مبلغی بالغ بر یک دهم خواهد بود و در هزینه‌های جاری ما تاثیری ندارد.
 
ایرانسل سهامدار بورس می‌شود؟
 
در حالی که هنوز مدیران اپراتور دوم تلفن همراه پاسخ قطعی درباره ورود سهام ایرانسل به بورس ندادند،‌ اما دزفولی، مدیر عامل ایرانسل در ششمین سالروز ایرانسل گفت که واگذاری سهام 21درصد ایرانسل در بورس که در الحاقیه پروانه ایرانسل هم آمده مربوط به ترکسل بوده است و نه ایرانسل.
 
در این میان وزیر ارتباطات در این باره به خبرنگاران گفت که موضوع واگذاری 21 درصد سهام ایرانسل در بورس از زمان دریافت پروانه این اپراتور مورد بحث بود زیرا مدیران ایرانسل مدعی بودند شرایط واگذاری 21 درصد سهام ایرانسل در بورس مربوط به مناقصه زمان ترکسل است و با عدم موافقت ترکسل در به دست آوردن مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه، این شرط نیز خود به خود ملغی شده است و شرط واگذاری سهام ایرانسل در بورس که در الحاقیه پروانه این اپراتور ذکر شده صحیح نیست.
 
اما رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در توضیح چگونگی انجام این واگذاری افزود: این کار براساس توافق بین رگولاتوری و سهامداران ایرانسل انجام خواهد شد.
 
محمد علی فرقانی همچنین تاکید کرده ما این موضوع را به سهامداران ایرانسل یادآوری کردیم و باید با مذاکره برای زمان عرضه این شرکت در بورس توافق کنیم و هنوز این اتفاق نیفتاده و باید این توافق حاصل شود و این موضوع به اطلاع سهامداران اپراتور دوم رسیده است.
 
با طرح بیشتر موضوع سهام ایرانسل در بورس مدیر عامل این شرکت بیان کرد که در این زمینه ایرانسل همچنان منتظر پاسخ رگولاتوری است اما رگولاتوری
 
گفته است که این موضوع به اطلاع مدیران این شرکت رسیده است.
 
*روزهای خوش بورسی در راه است…
 
در روزهای برگزاری سیزدهمین نمایشگاه تله‌کام و رقابت سه اپراتور تلفن همراه، رایتل نیز در این میان سکوت نکرد و مطلع شدیم 20 درصد سهام رایتل در فرابورس به فروش رفته است.
 
هنوز توضیح رسمی در این باره از سوی مسوولان اپراتور سوم تلفن همراه کشور ارایه نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.