باندپهن

باندپهن ثابت

November 26, 2012
3:54 دوشنبه، 6ام آذرماه 1391
کد خبر: 51682

افزایش 10 برابری ظرفیت‌ شبکه دیتای کشور

 

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تشکیل کنسرسیوم ایپک میان عمان، ایران، روسیه، انگلستان و آذربایجان اظهار امیدواری کرد ظرف سه ماه آینده با بهره‌برداری از ظرفیت‌های اولیه‌، حجم مناسبی از ارتباطات دنیا از این طریق ترانزیت شود.
 
محمود خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از رویکرد‌های اصلی ما در شرکت ارتباطات زیرساخت این بوده است که زیرساخت‌های لازم جهت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کرده و توسعه دهیم.
 
وی دست‌یابی به جایگاه ویژه در سطح منطقه را از دیگر اهداف شرکت ارتباطات زیرساخت برشمرد و افزود: برای ارتقاء شبکه موجود، نیاز به آن است که درگاه‌های بین‌المللی ما افزایش داشته باشند تا اگر زمانی در یک مسیر اختلالی ایجاد شد، مشکلی در زمینه‌ی دسترسی به اینترنت در کشور وجود نداشته باشد.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه با یادآوری این‌که طی سال‌های اخیر با فعالیت‌های شرکت زیرساخت ظرفیت شبکه دیتای کشور از حدود 43 گیگ به حدود 500 گیگ رسیده و بیش از 10 برابر افزایش داشته است، عنوان کرد: با این شرایط شبکه‌ای کاملا قابل اعتماد ایجاد شده و حال لازم است که در مراحل بعدی شبکه‌های مختلفی در شهرها و استان‌ها ایجاد شود و از زیرساخت‌های ایجاد شده بهره‌برداری لازم صورت بگیرد.
 
خسروی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت خاص جغرافیایی ایران اشاره و خاطر نشان کرد: ایران در زمینه بین‌الملل هم نقش و حضور فعالی در سطح منطقه داشته و ما در زمینه‌ی ارتباطات وضعیت خاصی داریم.
 
وی ادامه داد:‌ اکنون ارتباط دنیا بین شرق و غرب از طریق دریای سیاه و کانال سوئز اتفاق می‌افتد و برای این‌که ارتباطات بین‌الملل دنیا در سطح شرق و غرب دستخوش مشکل نشود، ما پیشنهاد کردیم ازمسیر دریایی ایران نیز استفاده شود که این روند تنها با کشور‌های ایران و ترکیه قابل دسترسی خواهد بود و به این ترتیب از طریق ایران و ترکیه اتصال به اروپا صورت می‌گیرد.
 
معاون وزیر ICT هم‌چنین عنوان کرد: در همین زمینه کنسرسیومی به نام ایپک میان عمان، ایران، روسیه،انگلیس وآذربایجان ایجاد شده و قرار‌دادهایی بسته شده است که در حال حاضر امور اجرایی آنها دنبال می‌شود و ما امیدواریم ظرف سه ماه آینده ظرفیت‌های اولیه‌ی این بخش به بهره‌برداری برسد و حجم مناسبی از ارتباطات دنیا از این طریق ترانزیت شود.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کنسرسیوم‌های دیگری که در حال شکل‌گیری است، اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت حضور بخش خصوصی اظهار کرد: اکنون از بخش خصوصی دعوت شده است برای سرمایه‌گذاری در کابلی که از بمبئی به چابهار می‌آید و از طریق شبکه زیرساخت داخلی به دریای مازندران و روسیه وصل می‌شود حضور پیدا کند.
 
خسروی عنوان کرد: البته هسته اولیه‌ی این بخش شکل گرفته و در حال حاضر پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد تا با کمک و هماهنگی‌های بین‌المللی ما این امر میسر شود و ما بتوانیم بخش عمده‌ای از ترانزیت را برقرار کنیم.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این‌که در گذشته ارتباطات بین‌الملل ایران تنها از طریق کابل جاسک صورت می‌گرفت و پهنای اینترنت تنها از این طریق تامین می‌شد، یاد‌آور شد: در حال حاضر هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و با افزایش تعداد درگاه‌های اینترنت دیگری مشکلی برای تامین پهنای باند باقی نمانده است.
 
وی در عین خاطر نشان کرد: در شرایطی که هنوز شبکه‌ی اصلی ترانزیت ما راه نیفتاده ظرفیت ما از 23 STM1 به STM1 110 رسیده است و این میزان ترانزیت بین‌الملل می‌تواند شرایطی ایجاد کند که ایران به عنوان یکی از هاب‌های منطقه تبدیل شود.
 
خسروی در ادامه یاد‌آور شد: در این زمینه و برای ارتقاء شبکه‌ی موجود اقدامات مختلفی صورت گرفته و اکنون در مرحله‌ عقد قرار‌داد هستیم.
 
وی در عین حال یاد‌آور شد: با توجه به تکالیف سنگینی که در برنامه‌ی پنجم توسعه برای وزارت ارتباطات در نظر گرفته ما نیز در تلاش هستیم که ظرفیت‌های زیرساختی را حتی تا 10 برابر افزایش دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.