اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 26, 2012
14:05 دوشنبه، 6ام آذرماه 1391
کد خبر: 51697

رییس شورای رقابت: اپراتورها برای‌ 3G درخواستی نداده‌اند

 

رییس شورای رقابت درباره ورود اپراتورهای تلفن همراه به عرصه ارائه نسل سوم گفت: تاکنون هیچ یک از اپراتورهای تلفن همراه درخواستی برای فعالیت در نسل سوم تلفن همراه ارائه نکرده‌اند.
 
جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات شورای رقابت درباره فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در نسل سوم اظهار کرد: تاکنون هیچ یک از اپراتورهای تلفن همراه درخواستی برای فعالیت در نسل سوم تلفن همراه ارائه نکرده‌اند.
 
رییس شورای رقابت با بیان این‌که مسلما در صورتی که درخواست دریافت شود، آن را بررسی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: همراه اول و ایرانسل تاکنون هیچ گونه درخواستی دراین باره ارائه نکرد‌ه‌اند.
 
موضوع نسل سوم تلفن همراه به زمانی برمی‌گردد که پس از بحث‌های انجام شده در تمدید مهلت دوره انحصار رایتل و صحبت‌های مطرح شده از سوی دو اپراتور دیگر، چندی پیش وزیر ICT از مهلت داده شده به رایتل خبر داد و گفت: این اپراتور توضیحاتی را درباره دلیل تاخیرات خود اعلام کرده که برخی از این موضوعات از سوی دولت مورد قبول قرار گرفته و مهلتی به این شرکت داده شد تا بدین ترتیب تا پایان تابستان سال آینده خدمات خود را در تمام شهرها ارائه کند.
 
اما پس از آن معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره تمدید انحصار رایتل در ارائه خدمات نسل سوم مخابراتی اظهار کرد: روزی که اپراتور سوم به مزایده گذاشته شد به منظور جذابیت بیش‌تر، انحصار ارائه خدمات نسل سوم به مدت دو سال به این اپراتور به صورت انحصاری واگذار شد، اما از آنجا که به دلایل مختلف نصب و بهره‌برداری از تجهیزات به موقع انجام نشد، درخواست تمدید مجدد این انحصار مطرح و بنابر صلاحدید مراجع خارج از وزارت‌خانه تصویب شد.
 
سبوحی هم‌چنین گفته بود: در پروانه اپراتورهای اول و دوم هیچ حقی برای ارتقاء به نسل سوم در پایان مدت انحصار دو ساله اپراتور سوم در نظر گرفته نشده است و مشخص نیست اپراتورها بر چه اساسی چنین مساله‌ای را قطعی تصور کرده‌اند. اما در عین حال موضوع ارتقاء اپراتورهای اول و دوم به نسل سوم در حال بررسی است.
 
این اظهارات ر حالی است که وحید صدوقی – مدیر عامل همراه اول – اخیرا با اشاره به تمدید دوره انحصار اپراتور سوم اظهار کرده بود: به صلاح کشور نیست که بخاطر 20 تا 30 هزار نفر، 55 میلیون مشترک را از مزایای نسل سوم تلفن همراه محروم کنیم. در صورتی که در پروانه اپراتور سوم فقط 2 سال دوره حفاظت در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: البته ما امیدواریم از طریق وزارت ارتباطات و شورای رقابت به خواسته خود برسیم. وظیفه شورای رقابت دقیقاً انحصار زدایی و ایجاد رقابت است. ما از طراحی و توسعه جهت ارائه خدمات نسل سه و چهار کوتاه نمی آییم و اولین نقطه جهت ارائه این خدمات در خردادماه سال 92، تهران است. حتی فرکانس‌های پیشنهادی ما مشخص شده است.
 
اما پیش از آن رضا تقی‌پور – وزیر ارتباطات – درباره مهلت داده شده به اپراتور سوم تلفن همراه (رایتل) اظهار کرد: زمان در نظر گرفته شده زمان انحصار نیست و با نام دوره‌ی حفاظت از آن نام برده می‌شود که این موضوع در همه اپراتور‌ها وجود دارد و یک سری خدمات در کشور است که برای صدور پروانه انجام می‌شود تا سرمایه‌گذار بتواند در سطح جامعه بازارش را پیدا کند.
 
وی ادامه داد: شرایط برای اپراتور سوم و نسل سوم موبایل شرایط ویژه‌ای دارد و حتی مکاتبات لازم با نهاد‌هایی که در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند انجام شد و بر اساس رهنمودها و توصیه‌های آن‌ها نهایتا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز این دلایل را برای افزایش دوره حفاظت پذیرفت.
 
اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعتراض دیگر اپراتور‌ها برای ارایه مهلت به اپراتور سوم تلفن همراه گفت: باید مسوولین ذیربط در این باره پاسخگو باشند.
 
او در پاسخ به سوالی که درباره افزایش دوره انحصار اپراتور سوم مطرح شده بود نیز اظهار کرده بود: در این زمینه تنها وزارت ارتباطات نیست که تصمیم می‌گیرد بلکه معمولا این موارد در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی قرار می‌گیرد و این کمیسیون ترکیبی از 9 نماینده است که از بخش‌های مختلفی از جمله وزارت اقتصاد و دارایی و معاونت نظارت راهبردی و سایر دستگاه‌ها اتخاذ می‌شود و هر تصمیمی که در این کمیسیون گرفته شود طبعا ما آن را اجرا خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.