سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

November 27, 2012
14:23 سه شنبه، 7ام آذرماه 1391
کد خبر: 51713

نگاهی به تعامل هوشمند در تلویزیون‌های سامسونگ

2C-Smart-Touch-Control-(5).jpg

یکی از جالب‌ترین نوآوری‌های به نمایش درآمده در سال   2012  در زمینه تلویزیونهای هوشمند سیستم «تعامل هوشمند سامسونگ» (Samsung Smart Interaction) است . این سیستم از یک دوربین و میکروفون تشکیل شده و به کاربر امکان می‌دهد که با استفاده از صدا و حرکات خود، عملکرد تلویزیون را کنترل کند.

قابلیت تعامل هوشمند در تلویزیون‌های E8880 ،ES7770 و ES8880 و همچنین تلویزیون پلاسمای ۵۱ اینچی PS51E8000 وجود دارد. هنوز هیچ‌یک از دیگر شرکت‌های سازنده تلویزیون، چنین قابلیتی را به محصولات خود اضافه نکرده‌اند؛ البته کینکت مایکروسافت (که باید در کنار XBOX 360 یا رایانه شخصی استفاده شود) با داشتن قابلیت‌هایی نظیر جستجوی ویدئو با موتور بینگ، تجربه‌ای مشابه را به کاربران عرضه می‌کند.
 
تعامل هوشمند چیست؟
همان‌طور که گفته شد، تعامل هوشمند یا Smart Interaction سیستمی است که از یک دوربین و میکروفون داخلی تشکیل شده و در تعدادی از تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ به کار گرفته شده است. جدا از این‌ها، تلویزیون‌های دارای این قابلیت به یک مبدل «بلوتوث به اینفرارد» و دو دستگاه کنترل از راه دور هم مجهز هستند: یکی دستگاه کنترل از راه دور معمولی و یکی هم مجهز به تاچ‌پد و میکروفون داخلی.
 
یادگیری شیوه استفاده از تعامل هوشمند به مقداری زمان نیاز دارد. برای اینکه گفتگوی اعضای منزل و صداهای موجود در خانه بر روی این سیستم اثر نگذارند، باید ابتدا با گفتن عبارتی از پیش‌تعیین‌شده یا تکان دادن دست در مقابل تلویزیون (مانند کینکت مایکروسافت)، دستگاه را در حال آماده‌باش قرار داد. البته بعد از انجام این کار نباید زیاد مکث کنید و بعد از یک فاصله کوتاه، باید دستور خود را بدهید. مثلاً «Hi TV…volume up» را می‌توانید برای افزایش بلندی صدا استفاده کنید. دستوراتی هم برای خاموش کردن، خروج،‌ جستجو و … در نظر گرفته شده‌اند.
قانون کلی این است که باید عبارت دستوری موردنظر در پایین صفحه یا در منوی More Commands وجود داشته باشد تا بتوانید از آن استفاده کنید. قابلیت کنترل با صدا و حرکت در بیشتر بخش‌ها، از جمله در زمان تماشای برنامه‌ها یا استفاده از Smart Hub وجود دارد؛ ولی به‌جز مرورگر وب و چند نرم‌افزار ساخته سامسونگ، نمی‌توان آن را در درون نرم‌افزارهای دیگر استفاده کرد.
 
«تعامل هوشمند» از لحاظ نوع فناوری، قابلیتی جالب است که نمایی از تلویزیون‌های آینده را به ما نشان می‌دهد. تلاشی است برای هوشمندتر کردن تلویزیون‌ها و دگرگون کردن شیوه کار با آن‌ها.
 

دستورات صوتی (Voice Control)
دستورات صوتی و حرکتی را می‌توان با هم استفاده کرد. دستورات صوتی در کارهایی مانند: قطع کردن صدا، ورود به منو یا فعال کردن چند نرم‌افزار خاص، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند. تغییر بلندی صدا و جابجا شدن بین شبکه‌ها هم با استفاده از این قابلیت امکان‌پذیر است. همچنین برای دقت بیشتر می‌توان از میکروفون داخلی ریموت‌کنترل جدید (مجهز به تاچ‌پد) استفاده کرد.

جستجوی صوتی (Voice Search)
یکی از مواردی که در آن، دستورات صوتی می‌تواند انتخاب آسان‌تری نسبت به دستگاه کنترل از راه‌دور باشد، به‌کارگیری قابلیت جستجو است. شما می‌توانید با گفتن عبارتی مانند «Game of Thrones»، کار جستجو را، بدون تایپ هیچ کلمه‌ای، انجام دهید. قابلیت جستجوی صوتی را می‌توان برای یافتن کلیپ‌های ویدئویی یا برای جستجوی عبارتی در محیط وب انجام داد. در اینجا هم استفاده از میکروفون ریموت‌کنترل جدید، می‌تواند دقت بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد.

تشخیص حرکت (Gesture control)
با بالا نگه‌داشتن یکی از دستان‌تان در برابر تلویزیون، می‌توانید سیستم تشخیص حرکت را فعال کنید. پس از این کار، قادر خواهید بود که با دست‌تان نشانگر روی صفحه را جابجا کنید، گزینه‌ها را انتخاب کنید یا اینکه دستورات حرکتی را اجرا کنید. انتخاب گزینه‌ها با مشت کردن انگشتان انجام می‌شود.

کنترل دیگر دستگاه‌ها به کمک مبدل مادون‌قرمز
سامسونگ یک مبدل بیسیم برای استفاده در کنار این تلویزیون‌های هوشمند طراحی کرده است. این مبدل، دستورات را در قالب استاندارد بلوتوث از تلویزیون می‌گیرد و با تبدیل آن‌ها به اشعه مادون‌قرمز، دستورات را به دستگاه‌ ست‌تاپ‌باکس یا پخش‌کننده بلو-ری می‌فرستد. البته کاربران با این تبدیل، تنها قادر به اجرای دستورات صوتی و حرکتی ساده‌ای مانند عوض کردن شبکه‌ها خواهند بود.

نتیجه‌گیری
«تعامل هوشمند» از لحاظ نوع فناوری، قابلیتی جالب است که نمایی از تلویزیون‌های آینده را به ما نشان می‌دهد. تلاشی است برای هوشمندتر کردن تلویزیون‌ها و دگرگون کردن شیوه کار با آن‌ها.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.