اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 27, 2012
14:30 سه شنبه، 7ام آذرماه 1391
کد خبر: 51714

مشق دموکراسی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

 

سپیده نیکخواه – بهبود فضای کسب و کار درحالی جزو ماموریت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران قرار دارد که به اعتقاد مدیران این تشکل مردم‌نهاد، دولت همچنان گوش شنوایی برای شنیدن صدای سازمان و درخواست‌هایش ندارد.
 
به گزارش عصرارتباط، کانون اسلامی انصار، هفته گذشته پذیرای مجمع 85 نفری از اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران بود که به سنت هر سال، برای بررسی عملکرد این تشکل گرد هم آمده بودند. گرچه امسال هم صندلی‌های سالن خواجه نصیر نیمه‌خالی بود و از حدود 1200 عضو سازمان در تهران، تنها کمتر از 100 نفر به میهمانی صنف خود آمده بودند، اما با این حال، سازمان گزارش مالی و دستاوردهای خود طی یک سال حیات هیئت‌مدیره سوم را ارائه کرد که این موضوع با واکنش‌های متفاوتی از سوی حاضران سالن مواجه شد.
 
 علاوه بر ارائه  گزارش یک‌ساله و آمار و ارقام مالی سازمان که حتی به طرح انتقادهای تندی نسبت به رویکرد دولت  هم منجر شد، بحث تغییر ریاست کمیسیون سخت‌افزار و طرح مجدد خواسته‌های آن‌ها همچون حذف آرای وکالتی، موضوع دیگری بود که در میان تعارض نظرات اعضا و هیئت‌مدیره به چالش کشیده شد.
 
 علاوه بر ارائه  گزارش یک‌ساله و آمار و ارقام مالی سازمان که حتی به طرح انتقادهای تندی نسبت به رویکرد دولت  هم منجر شد، بحث تغییر ریاست کمیسیون سخت‌افزار و طرح مجدد خواسته‌های آن‌ها همچون حذف آرای وکالتی، موضوع دیگری بود که در میان تعارض نظرات اعضا و هیئت‌مدیره به چالش کشیده شد.
 
برای اطلاع از آنچه در جلسه 4ساعته مجمع عمومی سازمان نظام صنفی گذشت، گزارش این هفته عصر ارتباط را بخوانید.
 
نظام صنفی می‌خواهد کارگروه صادرات تشکیل دهد
آغاز جلسه مجمع نظام صنفی رایانه‌ای این‌بار هم با صحبت‌های آرام رئیس هیئت‌مدیره آن همراه بود. آزاده داننده، بانوی سپیدموی سازمان، به پشت تریبون ریاست آمد تا از دستاوردهای یک‌ساله هیئت‌مدیره و معضلات گریبان‌گیر صنف بگوید.
 
او ضمن برشمردن ویژگی‌های هیئت‌مدیره سوم، رقابت چالشی اعضا برای ورود به کرسی‌های مدیریت این خانه صنفی را یادآور شده  و درخصوص دستاوردها و عملکرد سازمان طی یک سال گذشته می‌گوید: «یکی از مسائلی که هیئت‌مدیره سوم در سال نخست با آن روبه‌رو بود، صرف زمان زیاد برای انتقال مدیریت، تشکیل کمیسیون‌ها و شکل‌گیری ساختارها و ارکان بود. همچنین با توجه به برگزاری انتخابات رقابتی در سال گذشته، فضای ارتباطی به نحوی دچار چالش شده بود و در واقع برای رفع این چالش و برقراری ارتباط و اعتماد، زمان زیادی صرف شد؛ همین موضوع روند اجرایی سازمان را اندکی کند کرد.»
 
درحالی‌که برخی از حضار سالن در طرح نظرات‌شان عنوان کردند سازمان تا به امروز واکنش به‌موقع و جامعی درخصوص مشکلات صنف به‌ویژه در بحث ممنوعیت واردات نشان نداده، داننده با اشاره به عملکرد دقیق تشکل متبوعش  در جریانات اخیر معتقد است هیئت‌مدیره کاملا برنامه‌محور عمل کرده است: «از تغییرات شدید ارزی گرفته تا ممنوعیت واردات تجهیزات رایانه‌ای، نظام صنفی پیگیری‌ها و مکاتبات لازم را انجام داده است و حتی تلاش کرده فارغ از این محدودیت‌ها، به‌دنبال بازارهای جدید برای فعالان خود باشد. در این راه سازمان وظیفه خود دانست که با انتشار شفاف عملکرد خود و پاسخگویی‌اش به اعضا، تمام این فرایند را اطلاع‌رسانی کند.»
 
او پیگیری‌های سازمان برای تشکیل انجمن ICT اکو را که مورد پذیرش وزرای ارتباطات این کشورها قرار گرفت، یکی از مهم‌ترین دستاوردها و چشم‌انداز سازمان برای رسیدن به بازارهای خارجی می‌داند. داننده از برنامه‌های هیئت‌مدیره برای تشکیل کمیته صادرات در دل این تشکل خبر می‌دهد: «با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور، شناسایی مزیت‌های رقابتی، نگاه بخشی به حوزه صادرات و تمرکز بر ظرفیت‌های تولیدی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند. تشکیل یک کارگروه یا کمیته صادرات متشکل از همه رسته ها، نقشه‌ای است که می‌تواند صادرات و توسعه ICT کشور را فراهم کند؛ این موضوع یکی از راه‌هایی است که قطعا فضای بهتری در بازار فناوری اطلاعات کشور ایجاد می‌کند.»
 
دولت از سازمان انتظار نقادی ندارد
 
صحبت‌های داننده پیرامون کشف فرصت‌های تازه برای بهبود فضای کسب و کار در حالی ادامه یافت که دبیرکل نظام صنفی رایانه‌ای در تشریح اقدامات دبیرخانه، از جذب 70 شرکت در این سازمان تا مهرماه اخیر گفت و ارائه تسهیلات خدماتی، رفاهی و برگزاری دوره‌های آموزشی را از جمله کارهای صورت‌گرفته طی این مدت اعلام کرد.
 
صحبت‌های داننده پیرامون کشف فرصت‌های تازه برای بهبود فضای کسب و کار در حالی ادامه یافت که دبیرکل نظام صنفی رایانه‌ای در تشریح اقدامات دبیرخانه، از جذب 70 شرکت در این سازمان تا مهرماه اخیر گفت و ارائه تسهیلات خدماتی، رفاهی و برگزاری دوره‌های آموزشی را از جمله کارهای صورت‌گرفته طی این مدت اعلام کرد.
 
حمیدرضا قمی در رویکردی جدید ضمن اشاره به چالش‌های ارتباطی سازمان با دستگاه‌های دولتی، از بی‌توجهی آن‌ها نسبت به تشکل‌های صنفی همچون سازمان انتقاد می‌کند؛ انتقادی که صراحتا ریشه در سکوت هیئت دولت نسبت به مشکلات کسب و کار فناوری اطلاعات دارد و در امضا‌نکردن حکم ریاست این سازمان بیشتر نمود پیدا می‌کند: «مهم‌ترین تنگنایی که دبیرخانه درحال حاضر با آن روبه‌روست، عدم باور دولت به استفاده از ظرفیت‌ تشکل‌های صنفی همچون سازمان است. درواقع دولت برخلاف آنچه در رویکرد با تشکل‌ها نشان می‌دهد، هیچ گوش شنوایی برای شنیدن صداها و مشکلات آن‌ها ندارد. از همین رو سازمان تا به امروز انرژی مضاعفی برای برقراری این ارتباط کرده، اما دولت در مقابل تنها به‌دنبال خلق تشکل‌های موازی و ایجاد رقابت میان آن‌ها بوده است.»
 
قمی در ادامه به موضوع بالابودن توقع‌ها و انتظارات غیرمنطقی صنف از سازمان اشاره می‌کند. او در تشریح ارتباط این موضوع با سکوت دولت می‌گوید: «درحالی که دولت از ما انتظار نقادی ندارد و ما باید تاوان این سیاست نادرست دولت را بپردازیم، برخی اعضای صنف، انتظارات و توقعات نامتناسبی از سازمان دارند. در واقع این تنوع بیش از حد سلیقه‌هاست که باعث می‌شود ما نتوانیم مواضع واحدی در برابر مشکلات داشته باشیم.»
 
فقدان توان مالی و کارشناسی لازم در دبیرخانه و نبود درک مشترک از وظایف سازمان نکاتی بودند که وی در پاسخ به پرسش‌ها و اعتراض‌های حضار پاسخ داد و در نهایت تاکید کرد اگر بخواهیم به‌عنوان اعضای صنف در کوران مشکلات، سازمان را مورد هدف پرتاپ‌های خود قرار دهیم، نتیجه‌ای جز تضعیف آن نخواهیم گرفت.
 
 
افت درآمدهای سازمان
 
پس از آن‌که آزاد معروفی، خزانه دار نظام صنفی رایانه‌ای تهران، گزارشی اجمالی از صورت‌حساب‌های مالی سازمان را ارائه کرد و در نهایت نماینده موسسه حسابرسی و بازرس سازمان هریک صحت این اعداد و ارقام را تایید کردند، حمیدرضا بابادی‌نیا، رئیس کمیسیون کشوری شبکه نظام صنفی به‌پا خواست و این پرسش را مطرح کرد که چرا با توجه به حجم بالای پرونده‌هایی که در شورای انتظامی سازمان رسیدگی شده، درآمد سازمان در این بخش برخلاف صعود هزینه‌های آن با کاهش جدی رو‌به‌رو بوده است. در پاسخ به این پرسش، حمیدرضا قمی به طرح این موضوع  پرداخت که دید سازمان در بخشی همچون شورای انتظامی‌، هیچ‌گاه درآمدزایی نبوده است بلکه سازمان تلاش کرده تا از بر این فعالیت‌ها کیفیت رسیدگی به دعاوی صنفی را بالا ببرد‌؛ این درحالی است که اعضای شورای انتظامی برای حضور در این جلسات هیچ‌یک هزینه‌ای دریافت نمی کنند.
 
مشق دموکراسی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای
نقطه آغاز گفت‌وگوهای جنجالی مجمع سالانه نظام صنفی رایانه‌ای تهران ازآن‌جایی آغاز شد که  پرویز شهپر، بازرس سازمان، در  تشریح گزارش تایید عملکرد مالی سازمان، اشاره ظریفی به رویکرد هیئت‌مدیره در برابر فعالیت کمیسیون سخت‌افزار کرد و همین باعث شد جرقه سخنان آتشین نماینده این کمیسیون در سالن روشن شود.
 
شهپر در گزارش چند‌خطی خود صراحتا از سعه صدر مدیران سازمان در برابر مشکلات کمیسیون سخت‌افزار گفت که این موضوع با انتقاد همزمان چند تن از حضار مجمع همچون حسین غروی، نایب‌رئیس این کمیسیون روبه‌رو شد؛ کمیسیونی که پس از استعفای رئیس متنفذش از هیئت‌مدیره سوم، به نشانه اعتراض، سازمان را به سمت مجمع عالی واردات ترک کرد و خواسته‌های خود را در قالب بیانیه‌ای به هیئت‌مدیره منتشر کرد. همین موضوع در نهایت داننده را برآن داشت تا خود علاوه بر ریاست نظام صنفی رایانه‌ای تهران و شورای مرکزی، مسئولیت کمیسیون پرسروصدای سخت‌افزار را هم بپذیرد.
 
درحالی‌که بازرس سازمان در گزارش خود از اعضای کمیسیون سخت‌افزار درخواست کرد فعالیت‌های خود را همگرا با حضور رئیس جدید و درون ساختمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه دهند، غروی به‌عنوان تنها مرد سخت‌افزاری حاضر در مجمع به‌پا خواست تا نشان دهد این قطب قدیمی سازمان همواره آمادگی لازم برای دفاع از منافع خود  را دارد.
 
غروی با طرح این پرسش  که منظور سازمان از مشکلات نسبت داده شده به کمیسیون سخت‌افزار در گزارش بازرس چیست، صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «نگاهی به آمار جداول فعالیت کمیسیون‌ها نشان می‌دهد که اعضای سخت‌افزاری تا به امروز بیش از 75درصد در برنامه‌ها و جلسات سازمان مشارکت داشته‌اند؛ پس چگونه است که باید این کمیسیون قدیمی و بزرگ را دارای مشکلات بخوانیم و عنوان کنیم که هیئت‌مدیره در مقابل آن و معضلاتش سعه صدر نشان داده است!»
 
شهپر در پاسخ به این پرسش غروی، به موضوع استعفا سیامک پیربابایی به‌عنوان رئیس این کمیسیون و صبر و حوصله هیئت‌مدیره برای نپذیرفتن تقاضای وی اشاره کرده و می‌گوید: «مقصود اصلی سازمان این است که کمیسیون سخت‌افزار می‌توانست بدون وارد شدن به مسائل اختلاف‌برانگیز، بیشتر و شایسته‌تر نقش خود را در برابر چالش‌های این حوزه ایفا می‌کرد که متاسفانه این اتفاق روی نداد.»
 
غروی  در ادامه این گفت‌وگوی پینگ‌پونگی، موضوع درخواست‌های کمیسیون سخت‌افزار همچون حذف آرای وکالتی در انتخابات و افزایش قدرت عمل به این کمیسیون را مطرح کرد. او معتقد است که آمدن داننده به جایگاه ریاست کمیسیون، تنها یک راه‌حل مقطعی است و نمی‌تواند راه‌حل بلندمدتی باشد: «ما هم معتقدیم که اعضای کمیسیون سخت‌افزار نتوانستند از کانال سازمان حرف‌های صنفی خود را به گوش مسئولان برسانند؛ به همین دلیل قاطبه اعضا از هیئت‌مدیره دو تقاضای کاملا روشن داشتند؛ یکی حذف آرای وکالتی و دیگری انتقال قدرت عمل ویژه برای پیشبرد برنامه‌ها؛ اما هیچ‌کدام از این خواسته‌ها تاکنون برآورده نشده و طبیعی است که از دید سازمان کمیسیون نتواند آن‌طور که شایسته است راه‌حل‌های خود را پیش برد.»
 
به گفته نایب‌رئیس کمیسیون سخت‌افزار،از 1200 نفر عضو نظام صنفی رایانه‌ای فقط 85 نفر به مجمع سالانه آمده‌اند و این نشان می‌دهد که حساسیت اعضا نسبت به  سازمان و تصمیم‌گیری‌هایش کم شده است.  تیغ تند اظهارات غروی نسبت به عملکرد هیئت‌مدیره تا به آن‌جا پیش رفت که وی در انتقاد از موضع  سازمان نسبت به  موانعی همچون ممنوعیت واردات و اولویت‌های ارزی می‌گوید: «سازمان درمقابل این تصمیمات خلق‌الساعه واکنش لازم را نشان نداده است. با این حال خواسته کمیسیون سخت‌افزار همواره این بوده که اجازه بدهید ما از کانال نظام صنفی حرف بزنیم و مشکلات خود را مطرح کنیم؛ چراکه درشرایط فعلی هیچ عضو سخت‌افزاری در هیئت‌مدیره سازمان وجود ندارد و سایر اعضا هم دغدغه‌های سخت‌افزار را درک نمی‌کنند؛ پس چرا نباید به کمیسیون سخت‌افزار قدرت عمل بیشتری داده شود.»
 
در شرایطی که اغلب مدیران سازمان ناظران خاموش این گفت‌وگوی رودررو و چالشی بودند، شهپر بر حسن نیت هیئت‌مدیره نسبت به تصمیمات کمیسیون سخت‌افزار تاکید کرد و تعلل در برابر استعفای رئیس این کمیسیون را دلیلی بر این ادعا دانست: «ما باید این نکته را بپذیریم که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در حال یادگیری دموکراسی است و صنف رایانه به‌اندازه کافی با مشکلات و موانع مختلف روبه‌روست؛ چرا باید در شرایطی که دولتی‌ها هنوز تشکل‌های صنفی را به رسمیت نمی‌شناسند، درون یک تشکل صنفی، وقت و انرژی خود را صرف ساماندهی به اختلافات درونی کنیم.»
 
آرای وکالتی را از انتخابات نظام صنفی حذف کنید
بخش دوم مناظره نماینده کمیسیون سخت‌افزار با میز مدیران مجمع به موضوع حذف آرای وکالتی از انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای اختصاص داشت.این موضوع جریانی بود که در انتخابات سال گذشته اختلافات پرمناقشه‌ای را میان قطب پیروز انتخابات با گروه پیشنهاد 20، متشکل از اعضای سخت‌افزاری سازمان رقم زده بود.
 
پس از پایان بخش اول گفت‌وگوی بازرس سازمان و نایب‌رئیس کمیسیون سخت‌افزار، آزاده داننده با وارد شدن به میدان گفت‌وگو در باب حذف آرای وکالتی سکوت خود را شکست و از تشکیل کارگروهی ویژه پیگیری این موضوع در سازمان نظام صنفی خبر داد. در همین حال، از میان حضار انتهای سالن، سهیل مظلوم، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره اول نظام صنفی، موضوع  تصویب حذف آرای وکالتی  در مجمع را با تاکید جدی مطرح کرد که با واکنش‌های لحظه‌ای از سوی میز مدیران سازمان و حضار روبه‌رو شد.
 
مظلوم با اشاره به این‌که مجمع قدرت تصویب و تایید نهایی این موضوع را داراست، درخصوص مواهب حذف آرای وکالتی می‌گوید: «این موضوع در دوره‌های قبل نیز مطرح شد، اما مجمع تاکنون نتوانسته تصمیم قطعی درباره آن بگیرد. اگر امروز مجمع این موضوع را با حضور 85 عضو صنفی خود تصویب کند، در دوره‌های بعدی انتخابات شاهد بروز شائبه‌هایی از سوی نامزدهای انتخاباتی نخواهیم بود.»  همچنین غروی در ادامه گفته‌های مظلوم بر این نکته اشاره کرد که موافقت اصولی اعضای مجمع با حذف آرای وکالتی حتی باعث می‌شود کارگروه مسئول تشکیل شده درون سازمان برای بررسی این بحث، کار خود را بهتر انجام دهد، اما در عین حال قمی، دبیرکل سازمان این بحث را به میان کشید که حذف آرای وکالتی در انتخابات مستلزم اصلاح تبصره 2 ماده 46 آیین‌نامه هیئت دولت است؛ بنابراین مجمع و یا شورای مرکزی نمی‌تواند درخصوص چنین موضوعی مستقلا تصمیم بگیرد.
 
گفت‌وگوها پیرامون مزایا و معایب حذف آرای وکالتی تا جایی پیش رفت که رئیس هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای تهران در نهایت اعلام کرد هیئت‌مدیره تمایل خود را در این خصوص به کارگروه ویژه بررسی حذف آرای وکالتی انتقال می‌دهد و قطعا در این مسیر گزینه‌هایی همچون برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی از راهکارهای پیش روست.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.