تجارت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 27, 2012
14:40 سه شنبه، 7ام آذرماه 1391
کد خبر: 51716

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیگیر عضویت ایران در کنوانسیون استفاده از ارتباطات الکترونیکی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حاشیه سی امین نشست شورای تسهیل تجاری و کسب و کار الکترونیکی آسیا و اقیانوسیه (ایفکت)، موظف به پیگیری و تقدیم لایحه عضویت ایران در کنوانسیون استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین المللی شد.

 
به گزارش عصر ارتباط، ماجرای پیوستن ایران به کنوانسیون استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی در جریان نشست ایفکت به نتیجه رسید و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مامور ارسال لایحه آن به مجلس شد تا عضویت ایران از وضعیت موقت به عضویت رسمی تغییر یابد.
 
ماجرای پیوستن ایران به کنوانسیون استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی در جریان نشست ایفکت به نتیجه رسید و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مامور ارسال لایحه آن به مجلس شد تا عضویت ایران از وضعیت موقت به عضویت رسمی تغییر یابد.
 
جعفر محمودی، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز با بیان این‌که ایران در سال 1386 به این کنوانسیون پیوست ولی مجلس این مهم را هنوز به‌صورت رسمی به تصویب نرسانده است، افزود: «قرار بر این شد تا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئول پیگیری این مسئله شود و لایحه عضویت در کنوانسیون را به مجلس ارائه کند.»
 
محمود زرگر، دبیر کل اجلاس ایفکت و رئیس سی‌امین نشست سالانه ایفکت، با اشاره به عضویت موقت ایران افزود: «وزارت امور خارجه حدود سه یا چهار سال پیش به عضویت در کنوانسیون اسناد الکترونیکی و قراردادهای بین‌المللی در آمده بود و پس از آن تمامی دستگاه‌های ذی‌نفع  نیز عضویت در این کنوانسیون را تایید کردند، اما در اجلاسی که در کیش داشتیم و نماینده سازمان ملل نیز در آن حضور داشت؛ اعلام کردند چرا عضویت ایران در این کنوانسیون به تصویب مجلس نرسیده است.»
 
محمودی با بیان اینکه کنوانسیون استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی با حدود 25 عضو رسمی و موقت فعالیت می‌کند، گفت:«هرچه دیرتر به عضویت کنوانسیون درآییم با حجم بیشتری از استانداردها مواجه می‌شویم که همراه شدن با آنها را برای ما دشوار می‌کند. با ارائه این لایحه به مجلس و تصویب آن ما با غافله تجارت جهانی همراه می‌شویم.»
 
 مزیت‌های عضویت در ایفکت
 
سی‌امین نشست سالیانه شورای ایفکت با محوریت تبادل اطلاعات در زمینه توسعه مناسبات الکترونیکی میان کشورهای عضو به ریاست ایران و با حضور 25 نماینده کشورهای منطقه برگزار شد. ضمن این‌که سال گذشته ایران به‌عنوان دبیرخانه دائمی این شورا انتخاب و به این ترتیب ایران هاب و مرکز تماس‌های آسیایی در زمینه تجارت الکترونیکی فرامرزی شد.
 
 همچنین در بخش‌های دیگر این نشست پس از موافقت سازمان جهانی استاندارد ISOبا عضویت ایران در این سازمان در خصوص چگونگی فعالیت‌ ایران در چارچوبISO بحث و تبادل نظر شد.
 
زرگر با اشاره به این‌که ایران در زمره اعضای باسابقه ایفکت به‌شمار می‌رود، اما تاکنون فعالیت‌های اندکی در این زمینه داشته است،‌ گفت: «چند سالی هست که حضور پررنگ‌تری داریم و تلاش می‌کنیم مطابق با اهداف این نشست‌ها به تبادل تجربیات در زمینه استانداردسازی، راهنماها، برنامه‌ریزی‌های مرتبط با ظرفیت‌سازی‌های انجام شده بپردازیم و از رهگذر این جلسات در فعالیت‌های بین‌المللی مانند عضویت در سازمان استاندارد جهانی و سازمان ملل حاضر می‌شویم.»
 
او افزود: «حضور در ایفکت برای ایران بسیار موثر بوده است، در واقع اگر می‌خواستیم دانش و تجربه به دست آمده از این طریق را از ابتدا خودمان کسب کنیم تا برای تجارت الکترونیکی خارجی آماده شویم، هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شد و چه‌بسا در شرایط تحریم نمی‌توانستیم موفق عمل کنیم.»
 
دبیر اجلاس ایفکت ایده سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و راه‌اندازی آن را یکی از نتایج تبادل اطلاعات در چنین نشست‌هایی دانست و افزود: «شرکت در چنین جلساتی تاثیرات خوبی در شکل‌گیری ایده‌هایی که به تصمیم‌گیری‌های کشور در زمینه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یا پنجره واحد،‌ تبادل اسناد تجاری و … منجر شده است، اما متاسفانه ما در اجرا دچار پراکندگی‌ هستیم و این مسئله ما را در ظاهر عقب می‌اندازد.»
 
به گفته او، در جریان برگزاری نشست ایفکت سه کارگروه مسائل فنی TMC، گواهی مبدا، مدیریت پشتیبانی و آموزش و ای‌توریسم نیز برگزار شد.
 
در کارگروه ای‌توریسم، منطقه آزاد کیش برای اجرای پایلوت طرح ای‌توریسم انتخاب شد تا در حوزه گردشگری فعالیت کند.
 
 پنجره واحد زیر ذره‌بین قانون
 
در واپسین روز برگزاری اجلاس نیز کارگاه حقوقی پنجره واحد تجاری برگزار و آخرین مسائل حقوق تجارت الکترونیکی از چند جنبه حقوقی، فنی، امنیتی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
 
دبیر اجلاس ایفکت همین‌طور با بیان این‌که پنجره واحد در کشور به‌صورت جزیره‌ای در دستگاه‌های مختلف راه‌اندازی شده است و مسئله اصلی یکپارچه‌سازی این پنجره‌های واحد مجزاست، افزود: «به هر حال ما هنوز پنجره واحد یکپارچه‌ای در ایران نداریم. منتها از مراحل مفهوم‌گذاری گذشتیم و در زمینه‌های  قانونی و استانداردگذاری اقدامات خوبی انجام دادیم. خصوصا این‌که اکثر سیستم‌ها و دستگاه‌های کشور به‌صورت جزیره‌ای پنجره واحد را راه‌اندازی کرده‌اند.»
 
به گفته زرگر، به‌تازگی در حال تجربه در زمینه گواهی مبدا هستیم و اتاق بازرگانی نیز طی گزارشی آخرین وضعیت کشور در این زمینه را به اطلاع دیگر اعضا رساند و به صنعت فرش به‌عنوان یک کالا خاص اشاره کرد که با تلاش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به پنجره واحد مجهز شده است.
 
  به ما اعتماد کردند
 
زرگر با بیان این‌که انتقال دایمی دبیرخانه ایفکت به ایران نتیجه تلاش‌های ما از چهار سال پیش است، افزود: «با تایلند،‌ ژاپن  و چین در رقابت بودیم، اما از آن‌جایی‌که توانستیم فرآیند تصمیم‌گیری دولتی را سریع پیش‌ببریم، موفق شدیم دبیرخانه دائمی ایفکت را کسب کنیم. ضمن این‌که نشان می‌دهد کشورها به توانایی ما برای به عهده گرفتن این مسئولیت در یک فرآیند پایدار اعتماد کردند.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.