اپراتورها

تلفن همراه

December 1, 2012
20:57 شنبه، 11ام آذرماه 1391
کد خبر: 51792

نفوذ 10درصدی نسل 4G و چشم انداز نسل 3G در خاورمیانه

 

پیش بینی موسسات تحقیقاتی از افزایش رشد سالانه 5 درصدی درآمد شرکتهای مخابراتی در خاورمیانه و شمال آفریقا تا 5 سال آینده و با توسعه تکنولوژی نسل سوم موبایل حکایت دارد.
به گزارش مهر، طبق تحقیقات موسسه Analysys Mason انتظار می رود بین سال های 2012 تا 2017 درآمد شرکت های مخابراتی در خاورمیانه و شمال آفریقا با رشدی سالانه 5 درصد شاهد رشدی 27 درصدی باشد و این درآمد از 70.3 میلیارد دلار در سال 2011 به 96.4 میلیارد دلار در سال 2017 برسد.
 
در پنج سال آینده سریع ترین رشد در بخش سرویس دیتای تلفن همراه خواهد بود که انتظار می رود به طور میانگین سالانه 17.9 درصد رشد یابد و این در حالی است که نرخ رشد تعداد مشترکان کاهش خواهد یافت.
 
در حال حاضر نرخ نفوذ سیم کارتهای فعال در مراکش، عربستان سعودی، الجزایر و امارات متحده عربی بیش از 100 درصد از جمعیت را در بر گرفته و در سال 2014 مصر به این میزان خواهد رسید. همچنین براساس این پیش بینی ها در آینده ای نزدیک اپراتورهای منطقه در مواجهه با خدمات صدا و پیام رسانی OTT، به طور فزاینده ای تحت فشار برای کاهش تعرفه مکالمات صوتی قرار خواهند گرفت.
 
براساس اعلام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با توجه به این کاهش، اپراتورها به دنبال تشویق بیشتر مشترکان خود به استفاده از خدمات دیتای تلفن همراه برای افزایش درآمد متوسط حاصل از هر کاربر (ARPU) خواهند بود و از آنجایی که میزان رشد تعداد مشترکین در این منطقه رو به کاهش است و تقریبا از این حیث در جهت ثبات پیش می رود به نظر می رسد اپراتورها باید بیش از پیش سیاست خود را بر روی حفظ مشترکان متمرکز سازند.
 
پیش بینی می شود تعداد مشترکین 2G در سال 2015 به اوج خود برسد و پس از گسترش نسل سوم و نسل چهارم تلفن همراه رو به کاهش گذارد. در این راستا با توسعه تکنولوژی 3G تا سال 2017 تعداد سیم کارتهای نسل سوم به 192 میلیون عدد می‌رسد که برابر با 43 درصد از کل سیم کارت های موجود در این منطقه است. هر چند طی پنج سال آینده، تکنولوژی 4G به طور میانگین سالانه 122 درصد رشد خواهد یافت اما تنها 10 درصد از کل سیم کارت های منطقه را به خود اختصاص خواهد داد.
 
در همین حال درآمد متوسط حاصل از هر کاربر (ARPU) ارتباط مستقیمی با میزان سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) دارد. کشور امارات متحده عربی که در این منطقه از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم قرار دارد، بیشترین ARPU را داراست و کشور مصر کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است. هر چند از سال 2009 تا 2011 میانگین ARPU در منطقه افزایش یافت اما طبق این گزارش تا سال 2017 روندی کاهشی را شاهد خواهیم بود.
 
با توجه به آنکه بین سالهای 2009 تا 2011 تعداد مشترکان باند وسیع با سرعت زیادی از 15 میلیون به 28 میلیون مشترک رسیده است، پیش بینی می‌شود تا سال 2017 این مقدار دو برابر شود که از این تعداد 69 درصد مبتنی بر شبکه تلفن همراه خواهد بود. با توجه به زیرساختهای محدود تلفن ثابت و گستردگی جغرافیایی و جمعیتی منطقه MENA، بخش مکالمات صوتی در شبکه تلفن همراه همچنان بر سایر خدمات آن غلبه خواهد داشت به نحوی که در سال 2009 حدود 82 درصد از مکالمات صوتی از طریق موبایل صورت گرفته است و این رقم در سال 2011 به 86 درصد افزایش یافت و پیش بینی می شود تا سال 2017 به 91 درصد خواهد رسید.
 
ترافیک مکالمات صوتی در تلفن ثابت بین سال های 2008 تا 2011 به طور میانگین سالانه 4.3 درصد کاهش داشته است و انتظار می رود تا سال 2017 سالانه 2.4 درصد کاهش یابد. در مقابل، ترافیک مکالمات صوتی در شبکه تلفن همراه در پنج سال آینده سالانه 5.8 درصد افزایش می یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.