اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 1, 2012
21:03 شنبه، 11ام آذرماه 1391
کد خبر: 51796

منابع دیجیتالی پژوهشگاه ICT از طریق کنسرسیوم محتوای ملی قابل دسترس شد

 

امکان استفاده از منابع گسترده دیجیتالی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق کنسرسیوم محتوای ملی فراهم شد.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به منظور ایجاد یک زیرساخت مناسب برای تسهیل توسعه خدمات به اشتراک گذاری محتوا، به گونه‌ای که کاربران مختلف بتوانند به منابع اطلاع رسانی موجود در کشور دسترسی پیدا کنند، پژوهشکده IT این پژوهشگاه پروژه‌ای تحت عنوان "طراحی، پیاده سازی و استقرار چارچوبی برای ارائه خدمات به اشتراک گذاری محتوای الکترونیکی میان سازمانها، مبتنی بر استانداردهای موجود" تبین کرد.
 
بنا بر این گزارش زیرساخت پیشنهادی در این پروژه به گونه‌ای طراحی شده است که استانداردهای مختلف و فرمتهای گوناگون در حوزه محتوای الکترونیکی متنی را پشتیبانی کند. زیرساخت پیشنهادی، مبتنی بر معماری سرویسگرا و مدل‌های مدیریت خدمات طراحی و اجرا می‌گردد و در قالب یک درگاه واحد، امکان دسترسی، به اشتراک گذاری و ارائه خدمات مورد نظر را فراهم میسازد.
 
برای نمایش سازوکارها و چارچوبهای پیشنهادی بخشی از محتوای الکترونیکی بصورت پایلوت(مشتمل برچند صد جلد کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی و بیش از 100 هزار فهرست موضوعی توسعه یافته به همراه 250 هزار شی دیجیتال مربوط به برخی از سازمانهای عضو کنسرسیوم محتوای ملی (در حال حاضر این مؤسسات به غیر از موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، عبارتند از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد دائره المعارف اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مرکز نشر دانشگاهی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز، پایگاه سیویلیکا و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
این گزارش حاکی است چارچوب پیشنهادی در این پروژه روالهای درونسازمانی مورد نیاز و سازوکارهای تعاملی میان سازمانی را بطور کامل تبیین میکند. همچنین بسته‌های نرم افزاری مورد نظر در این طرح مبتنی بر نرم افزارهای متن باز طراحی و پیاده سازی خواهند شد که قابلیت جستجوی پیشرفته، تجزیه و تحلیل و ارائه خدمات بر روی انواع فرمتها و استانداردهای محتوای الکترونیکی، توسعه خدمات پایه و امکان ارائه خدمات خاص هر سازمان ارائه دهنده خدمات محتوایی، توسعه چارچوب مدیریت خدمات محتوایی و امکان توسعه و بلوغ متوازن خدمات و امکان تعامل میان سامانهای برای سازمانهای مختلف از جمله ویژگیهای این زیرساخت اشتراک گذاری محتوای الکترونیکی استرا خواهد داشت.
 
هم‌اکنون پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بعنوان یکی از گروه‌های این شبکه قرار گرفته است و امکان استفاده از منابع گسترده دیجیتالی آن، در چارچوب مقررات موجود در اختیار متخصصان و پژوهشگران این حوزه قرار می گیرد که این منابع مشتمل بر کتب دیجیتال و مستندات پژوهشی پژوهشگاه نیز هست. پس از برپاسازی نهایی این پرتال، امکان ارتباط سایر مراکز تولیدکننده، مصرف کننده و توزیع کننده خدمات محتوای الکترونیکی، با عضویت در این شبکه نیز محقق خواهد شد. مرحله سوم که به پیاده‌سازی پروژه اختصاص داشت به پایان رسیده و هم‌اکنون پروژه در مرحله نهایی و استقرا قرار دارد.
 
گسترش زیرساختهای لازم برای اتصال و توسعه شبکه های اجتماعی تولید کننده محتوای الکترونیکی، ایجاد تسهیلات برای سایر موسسات جهت اتصال به این شبکه، ارتباط مستمر با کنسرسیوم محتوای الکترونیکی، توسعه خدمات معنایی از جمله جستجوی معنایی، گسترش حوزه خدمات چند زبانه از جمله سامانه‌های مترجم، گسترش خدمات مربوط به محتوای چندرسانه ای، ایجاد بستر مناسب برای توسعه، راه‌اندازی درگاه واحد به اشتراک گذاری فراملی جهت اتصال به کنسرسیوم های جهانی، شناخت روال های درون سازمانی، راهکارها و پروتکل های ارتباطی میان درگاه واحد به اشتراک‌گذاری و سازمانهای وابسته جهت تسهیل خدمات مورد نیاز آنها، از جمله افقهای آتی این طرح پژوهشی خواهد بود که در تعامل با مؤسسات توسعه دهنده محتوای الکترونیکی و با مشارکت بخش خصوصی به انجام خواهد رسید.
 
پس از برپاسازی نهایی این پرتال، امکان ارتباط سایر مراکز تولیدکننده، مصرف کننده و توزیع کننده خدمات محتوای الکترونیکی، با عضویت در این شبکه نیز محقق خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.