رگولاتوری

December 2, 2012
23:53 یکشنبه، 12ام آذرماه 1391
کد خبر: 51830

واکنش‌ها به برکناری وزیر ارتباطات

 

انتشار خبر برکناری وزیر ارتباطات و انتصاب علی نیکزاد به عنوان سرپرست وزارتخانه ICT بار دیگر این سوال را ایجاد کرد که آیا ادغام وزارت ICT با وزارت مسکن و شهرسازی جدی می‌شود تا اینکه نیکزاد امروز مهر تایید به این فرضیه زد و از احتمال ایجاد وزارتخانه زیربنایی یاد کرد و گفت: برخی معتقدند وزارت ارتباطات، راه و شهرسازی و یک وزارتخانه دیگر باید ادغام شده و وزارتخانه امور زیربنایی تشکیل شود.
 
به گزارش ایسنا، بعد از ظهر روز گذشته بود که یک‌باره پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اخباری مبنی بر تغییر رضا تقی‌پور منتشر و اعلام کرد که از این پس وزیر ارتباطات دولت دهم به عنوان مشاورارتباطات و فن‌آوری اطلاعات رییس جمهور فعالیت‌های خواهد کرد اما در این میان نکته‌ی جالب آن بود که برای گرفتن سکان وزارت ارتباطات به جای تمام فعالان این حوزه این بار علی نیکزاد (وزیر مسکن و شهرسازی) معرفی شد.
 
نیکزاد اکنون با به دست گرفتن سرپرستی ICT مسوولیت‌های جدیدی را برعهده گرفته که همین مسئله این سوال را ایجاد می‌کند که آیا قرار است بار دیگر بحث ادغام وزارت ارتباطات در وزارت راه و شهرسازی مطرح شود که چنین گزینه‌ای برای سرپرستی این وزارتخانه معرفی شده است؟
 
* تمایل ضمنی نیکزاد با ادغام دو وزارتخانه
وزیر راه و شهرسازی امروز در پاسخ به سوالی درباره‌ وضعیت سرپرستی وی در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: "باید معارفه انجام شود تا من برنامه‌ها را اعلام کنم اما این تصمیمی است که دولت گرفته و من به عنوان سرباز نظام آرزوی خدمت به کشور بزرگ ایران را دارم."
 
علی نیکزاد با بیان این‌که وقتی ماموریتی محول شد از تمام توان خود استفاده می‌کنم، افزود: "با کمک همکاران و کسانی که متخصص فن هستند، کار را پیش می‌بریم."
 
از نیکزاد سوال شد چقدر در زمینه‌ فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات تخصص دارد که گفت: "بالاخره من مهندس عمران هستم، فوق لیسانس مدیریت دارم، ضمن آنکه در دنیا بحث حمل‌ونقل و ارتباطات یک وزارتخانه است"
 
وی ادامه داد: "در ترکیه حمل‌ونقل و ارتباطات یک وزارتخانه است اما در ایران وزارت مسکن و راه و ترابری یکی شد."
 
وزیر راه و شهرسازی از اعتقاد به ایجاد وزارتخانه زیربنایی یاد کرد و افزود: برخی معتقدند وزارت ارتباطات، راه و شهرسازی و یک وزارتخانه دیگر باید ادغام شده و وزارتخانه زیربنایی تشکیل شود.
 
*انتقاد مجلس از برکناری وزیر و مخالفت با ادغام وزارتخانه
اظهارات نیکزاد در حالی است که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نسبت به برکناری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقاد و ابراز کرد: چه ضرورتی برای برکناری وزیر ارتباطات در این مقطع وجود داشت.
 
رمضانعلی سبحانی فر امروز در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار کرد: از رییس جمهور سؤال دارم که در این مقطع چه ضرورتی برای برکناری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود داشت، آیا کسی در این وزارتخانه توانایی و تخصص پذیرش سرپرستی مجموعه فوق را نداشت؟ آیا آقای نیکزاد که اداره دو وزارتخانه راه و مسکن و شهرسازی را عهده دار هستند باید این مسئولیت را به عهده بگیرند.
 
**مروری بر یک داستان قدیمی
دهم خردادماه سال 90 بود که خبر تقدیم لایحه ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه از جانب دولت به مجلس، منتشر شد و اعلام شد که در کمیسیون اجتماعی مجلس با اعمال اصلاحاتی این موضوع را تصویب کرده و وزارت ارتباطات هم به ادغام مذکور اضافه شده تا این سه وزارتخانه در همدیگر ادغام شوند و وزارتخانه‌ جدیدی تحت عنوان وزارت امور زیربنایی و ارتباطات تشکیل شود.
 
اما پس از طرح این لایحه در روز دهم خردادماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی 11 خردادماه در بررسی لایحه تشکیل وزارت امور زیربنایی و ارتباطات به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مبنی بر حذف عنوان "ارتباطات" از نام این لایحه رای دادند.
 
در همان زمان سخنگوی شورای نگهبان از مخالفت این شورا با تشکیل وزارتخانه امور زیربنایی که شامل ادغام وزارتخانه‌های مذکور خبر داده و آن را مغایر اصل 133 قانون اساسی اعلام کرد.
 
اما در آن سال فعالان مختلف حوزه ارتباطات در موضع گیری‌های خود به طور غالب بر تاثیرات منفی این نوع ادغام‌ها صحه گذاشتند.
 
محمود خسروی – معاون وزیر ارتباطات – که در آن دوره مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بود این گونه اظهار کرده بود که ادغام وزارتخانه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، کیفیت سرویس‌های ارتباطی را کاهش می‌دهد.
 
وی در عین حال به وظایف و برنامه‌های این وزارتخانه اشاره کرده و گفته بود: طبق آمار از میان کشورهای دنیا، حدود 90 کشور وزارتخانه مستقل ICT دارند و 35 کشور دارای وزارتخانه ارتباطات و حمل و نقل هستند که این امر از اهمیت موضوع ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در جهان نشان دارد.
 
تابستان امسال نیز بار دیگر در برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر ادغام وزارت ارتباطات مطرح شد اما در این زمینه محمد حسین‌پور – مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – به ایسنا گفت: خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها درخصوص ادغام وزارت ارتباطات که بدون منبع موثقی ذکر شده، صحت نداشته و وزارت ارتباطات همانند گذشته برنامه‌های خود را پیگیری می‌کند.
 
مهدی اخوان بهابادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی- هم ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را شایعه دانسته و گفته بود: از زمانی که مخابرات به عنوان یک بخش عظیم از بدنه وزارت ارتباطات جدا شده این شایعات شنیده می‌شود اما همگی در حد حرف است و تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی نشده است.
 
محمد سلیمانی – وزیر اسبق ارتباطات و نماینده فعلی مجلس – هم در این باره گفته بود: معلوم نیست خبر ادغام این وزارتخانه‌ها تا چه اندازه صحت دارد، اما اگر چنین موضوعی در فکر مسوولان باشد، قطعا جای سوال دارد که این تصمیم براساس چه پشتوانه قانونی گرفته شده است؟
 
*مروری بر کارنامه دو وزیر
اما رضا تقی پور که در سال‌های گذشته در پست‌هایی چون معاون وزیرارتباطات فعالیت داشته از ۱۳۸۸ و از آغاز دولت دهم بر کرسی وزیر ارتباطات تکیه زده بود و در این مدت برنامه‌های متعددی را پیگیری کرد که شاید از مهم‌ترین این موارد بتوان به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.
 
او که در آخرین ماه‌های کاری دولت دهم جابه جا شده، به تازگی در وزارتخانه خود اجلاسی با عنوان وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو را برگزار کرده بود.
 
علی نیکزاد که این روزها یکی از وزرای محبوب دولت دهم محسوب می‌شود و از شب گذشته علاوه بر مدیریت وزارت مسکن و شهرسازی سرپرستی وزارت ارتباطات را هم بر عهده گرفته در واقع اولین وزیر وزارت تازه ادغام شده مسکن و شهرسازی به شمار می‌رود و پیش از بدست آوردن رای اعتماد برای پست وزارت راه و شهرسازی، وزیر مسکن و سرپرست وزارت راه در دولت دوم محمود احمدی نژاد بوده است. البته تا کنون در اکثر موارد سوابق مدیریتی وی در بخش فعالیت‌های عمرانی و مسکن بوده است.
 
حال که با توجه به ورود نیکزاد به وزارت ارتباطات گمانه‌زنی‌هایی برای ادغام دو وزارتخانه بار دیگر قوت گرفته است باید دید آیا در آخرین ماه‌های فعالیت دولت دهم این کابینه همچنان طرح کوچک‌سازی را دنبال خواهد کرد یا خیر؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.