تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

December 6, 2012
12:53 پنجشنبه، 16ام آذرماه 1391
کد خبر: 51897

CES 2013: شنیده ها درباره آنچه خواهیم دید

 

نمایشگاه CES یا Consumer Electronics Show یکی از بزرگترین برنامه های نمایش تکنولوژی جدید سالیانه دنیا است که هر ساله طی ماه ژانویه در آمریکا برگزار می گردد. اگر از همراهان قدیم نارنجی باشید، می دانید که از سال ۲۰۰۸ پوشش این نمایشگاه را آغاز کردیم. بسیاری از خبرگان دنیای تکنولوژی معتقدند که CES 2012 یکی از درخشان ترین نمایشگاه های سال های اخیر بوده است. زیرا اتفاقات بزرگی چون عرضه تلویزیون های اولترا اچ دی ۵۵ اینچی و اولترابوک های صفحه لمسی یا آخرین کنفرانس مایکروسافت CESی در آن رخ دادند. 
 
بگذارید به پیشامدهای احتمالی مراسم سال جدید میلادی نگاهی داشته باشیم و انتظارات دنیای تکنولوژی از نوآوری های CES 2013 را با هم مرور کنیم. پس در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید.
 
تلاش ال جی برای ساخت پردازنده اختصاصی برای محصولات خود
 
سرعت وزش بادهای شایعات در ماه آخر قبل از CES حسابی تند شده و سرعت گرفته است. خبر می رسد که ال جی نیز به زودی چیپ های اختصاصی خود برای تلفن های هوشمند و محصولات خانگی اش را معرفی خواهد کرد. 
 
ال جی سال گذشته یک توافقنامه استراتژیک با ARM امضا کرد که طبق آن می تواند از هسته های پردازشی Cortex-A15 و گرافیک Mali-T604 در نسل بعدی محصولات خانگی، تبلت ها و تلفن های هوشمند خود استفاده کند. و حالا به فاصله دو سال، به نظر می رسد ال جی اراده محکمی برای ورود به بازی بزرگان دارد. 
 
انتظار می رود که ال جی این پردازنده های کم مصرف با طراحی بومی خود را در CES 2013 که ماه آینده میلادی بر پا می شود، رونمایی کند. گزارش ها حاکی از فعالیت 900 متخصص طراحی تراشه در این شرکت هستند. 
 
احتمالا نام یکی از این چیپ ها H13 باشد که H اشاره به سیستم های سرگرمی خانگی داشته و 13 نشانگر سال تولید باشد.
 
بازار داغ تبلت
 
شانس زیادی وجود دارد همان گونه که CES 2012 آغاز ظهور تبلت ها بود، در CES 2013 شامل تکامل و بلوغ این محصولات باشیم. دو مدل تبلت خارق العاده که فعلا شایعات آن به گوش می رسد، این امید را دو چندان می کنند. 
 
یکی از آنها محصولی از ایسوس است که فعلا با کد ME172V شناخته می شود . از مشخصات تبلت مورد انتظار می توان به این موارد اشاره کرد: نمایشگر 7 اینچی با رزولوشن 1024 در 600 پیکسل، 1 گیگابایت رم، 8 گیگابایت حافظه داخلی، باتری 4270 میلی آمپری، اندروید 4.1.1 و پردازنده ای با فرکانس 1 گیگاهرتز که هنوز مشخص نیست بیش از یک هسته پردازشی دارد یا خیر. و جالب تر از همه، شکاف حافظه جانبی از نوع micro SD. و در آخر هم غافلگیری عرضه این تبلت با قیمت ۹۹ دلار از همه مهم تر است. 
 
و در کنار گلکسی اس چهارم سامسونگ که بدون شک مهم ترین محصول این کمپانی کره ای خواهد بود، شنیده ها از عرضه یک تبلت 13.3 اینچی خبر می دهند که برای رقابت با سری ترانسفورمر ایسوس به بازار می آید. یک منبع ناشناس گفته که سامسونگ مشغول کار بر روی یک تبلت 13.3 اینچی با داک کیبورد کامل -ولی مجزا- است. متأسفانه تمام چیزی که درباره آن درز کرده همین اطلاعات اندک است. حتی مشخص نیست که سیستم عامل آن چه خواهد بود؛ اندروید یا ویندوز؟
 
اینتل و طراحی پردازنده های جدید
 
به نظر می رسد که اینتل برای CES 2013 مشغول آماده کردن نسل بعدی پردازنده های خود است: Bay Trail-T. 
 
شایعات حاکی از آن است که Bay Trail-T یک پردازنده چهار هسته ای است که در سال ۲۰۱۴ به بازار خواهد آمد و در CES 2013 تنها اطلاعات فنی این سری جدید پردازنده به همراه نام شرکت های استفاده کننده از آن در تبلت ها و اولترابوک ها اعلام خواهند شد. 
 
در نمایشگاه لاس وگاس همچنین باید منتظر یک خواهرخوانده اینتلی برای چیپ های SoC باشیم. Valleyview-T می تواند چیپی برای رقابت با تگرا ۳ انویدیا و S4 کوالکام باشد. 
 
البته باید انتظار ظهور دلاوران ۲۲ نانومتری اینتل و افزایش چشمگیر عمر باتری ابزارهای دیجیتال را هم داشته باشیم. پردازنده هایی که به لطف نسل هفتم GPUهای اینتل، صدایی بلندتر، ظرفیت حافظه بهبود یافته و گرافیک قدرتمند تری را به ارمغان خواهند آورد. و حتی برخی شنیده ها از قابلیت ضبط تصاویر سه بعدی خبر می دهند.
 
گلکسی اس 4 سامسونگ با صفحه سوپرAMOLED فول HD
 
با توجه به اینکه سامسونگ یکی از سخت افزار سازان بسیار مهم حاضر در نمایشگاه های CES است، دور از انتظار نیست که به پایه اصلی آسیاب شایعه سازی این نمایشگاه تبدیل شود. 
 
پرچم‌دار بعدی تلفن‌های هوشمند سامسونگ، احتمالاً از چیپ مجتمع 28 نانومتری با نام Exynos 5450 که دارای پردازنده 4 هسته‌ای Cortex A15 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز است بهره خواهد برد. نمایشگر ۵ اینچی آن هم از رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی بهره است که به معنی تراکم ۴۴۱ پیکسل در اینچ است.
 
پرواز هواویی بر فراز نمایشگاه با تلفن های هوشمند سری Ascend
 
با عرضه ویندوز فون 8 بر روی محصولات شرکت های بزرگی چون نوکیا، اچ تی سی و سامسونگ، شاید برخی فراموش کرده باشند که چهارمین شرکت بزرگ تولید کننده اسمارت فون دنیا هم مجوز مایکروسافت برای استفاده از این سیستم عامل را به دست آورده است. 
 
شرکت چینی Huawei قرار است غرفه خود در CES را با اسمارت فون های ویندوز فون 8 رنگ و جلایی دیگر ببخشد. یکی از بازیگران احتمالی این شرکت Ascend W1 است که گفته می شود با قیمت ارزان خود، حسابی در بازار ویندوز فون گرد و خاک به پا خواهد کرد. البته ممکن است هواویی با معرفی مدل گران قیمت Ascend W3 با نمایشگر 4.5 اینچی، بازار خریداران متمول را هم بی نصیب نگذارد. 
 
البته هواویی تا کنون به هیچ وجه در خصوص فعالیت های جاری خود لب به سخن نگشوده و تا برگزاری نمایشگاه CES 2013 هیچ نظر قطعی درباره محصولات تازه آن نمی توان داد.
 
ساخت بزرگترین تلویزیون Ultra HD دنیا توسط سامسونگ
 
همان طور که قبلا خواندید ، سامسونگ مشغول آماده کردن یک تلویزیون اولترا اچ دی ۸۵ اینچی است که می تواند لقب بزرگترین تلویزیون UHD LED تجاری دنیا را از آن خود کند. 
 
این تلویزیون قرار است داستانی تازه در میان هم نوعان خود باشد و نمونه اولیه آن با رزولوشن ۸ میلیون پیکسل به CES 2013 خواهد آمد. سامسونگ این محصول خود را بزرگترین UHD LED TV تجاری شده بازار می داند. هنگام صحبت درباره قیمت و زمان عرضه هم، این شرکت تنها به این نکته اشاره کرد که شما این صفحه نمایش را در CES2013 مشاهده خواهید کرد.
 
تلاش سامسونگ برای ورود به بازارهای تازه
 
علی رغم داشتن عنوان بهترین فروشنده تلفن هوشمند دنیا و مدیریت یک سیستم جامع محصولات الکترونیک، شنیده ها از تصمیم سامسونگ برای بازتعریف برند خود و ورود به عرصه های تازه خبر می دهند. و احتمالا خبرهای جذابی در این زمینه طی برگزاری CES 2013 منتشر خواهد شد. 
 
یکی از شاخه های نمایشگاه CES «ابزارهای سلامتی و تناسب اندام» هستند. و سامسونگ دوست دارد که در این بازار هم حرفی برای گفتن داشته باشد. پس دور از انتظار نیست که محصولات جدیدی از این شرکت در شاخه سلامتی و بهداشت CES 2013 ببینیم و یا اینکه شاهد تجهیز ابزارها و محصولات قبلی این کمپانی به قطعات تکمیلی تازه ای در این زمینه باشیم. 
 
این داستان وقتی قوت می گیرد که به شایعات تازه سامسونگی در زمینه استخدام یک تیم طراحی توجه کنیم. تیمی که مسئولیت طراحی یکی از ابزارهای ابداعی و انقلابی شرکت Nike را بر عهده داشته است.
 
شروع داستان تلویزیون های Ultra HD
 
مدت زمان زیادی برای تغییر لازم بود، اما بالاخره تلویزیون های CRT بدقواره تبدیل به مخلوقاتی انباری نشین و بلااستفاده در پستوی خانه ها شدند. و سپس تکنولوژی LCD و LED به همراه قابلیت سه بعدی بازار لوازم خانگی را تصرف کردند. اما به نظر می رسد که خیلی زود قرار است عمر این محصولات هم به سر آمده و تلویزیون های اولترا اچ دی جایگزین شان شوند. 
 
پس از شلوغ بازی های فرمت 4K در بازار نمایشگرها، CEA آن را با عنوان Ultra HD نامگذاری کرد. یعنی اینکه تلویزیون های آینده از حداقل ۸ میلیون پیکسل تشکیل شده اند که رزولوشن آنها بالای ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل خواهد بود. 
 
اکنون سوال این است که تلویزیون های اولترا اچ دی CES 2013 تا چه اندازه بزرگتر خواهند بود و آیا رکورد ۵۵ اینچی سال گذشته شکسته خواهد شد؟ مهندسان و دست اندر کاران این صنعت اتفاق نظر دارند که تفاوت اصلی تلویزیون های UHD با HDهای فعلی می تواند اندازه تقریبا ۱۰۰ اینچی آنها باشد. البته فعلا با قیمت های حدود ۲۰ هزار دلاری، به گمانم کسی اصلا به چنین محصولاتی فکر هم نکند.
 
اینتل و ادعای پردازنده جدید موبایل
 
اگر چه اینتل تنها چیپ ساز شرکت کننده در CES نیست، اما شاید اغراق نباشد که آن را جزو مهمترین شرکت های CES 2013 دانست. انتظار می رود که این شرکت در کنار CPUهای جدید برای کامپیوترهای شخصی، یک یا دو پردازنده انقلابی ویژه موبایل را هم رونمایی کند. 
 
اینتل اکنون در موقعیتی جالب و حیاتی قرار دارد و آینده دنیای موبایل می تواند برای این شرکت سرنوشت ساز باشد: تقریبا بیش از ۲۰ تبلت ویندوز8 که از پردازنده جدید Z2760 اینتل استفاده می کنند، به زودی راهی بازار خواهند شد و البته پردازنده های این شرکت فعلا تنها روی ۶ اسمارت فون به کار گرفته شده اند. 
 
ARM و شرکت های تحت لیسانس آن (همانند کوالکام و انویدیا) تا کنون رقابتی کشنده را در دنیای موبایل راه انداخته اند و مطمئنا با دست پر راهی CES خواهند شد تا طوفانی به راه بیاندازند. 
 
البته پردازنده های ARM که در بسیاری از تبلت های پول ساز بازار، همچون آیپد و برخی اندرویدی های مشهور استفاده می شوند، هنگامی که صحبت قدرت پردازش به میان می آید حرف زیادی برای گفتن ندارند. تا کنون اینتل نتوانسته در دیواره قلمرو اسمارت فون ها رخنه و راه نفوذی ایجاد کند. اما CES زمان خوبی است که حسابی خودنمایی کند. 
 
از سویی هم شایعاتی بر سر زبان ها است که اپل ممکن است برای تامین پردازنده ابزارهای موبایل خود در سال های آینده به اینتل روی آورد. و این در کنار نجات اپل از زیر یوغ تامین قطعات توسط سامسونگ، می تواند شروعی تازه برای تمدید مدت زمان امپراطوری اینتل در بازار پردازنده ها باشد. بیایید امیدوار باشیم که در نمایشگاه پیش رو، علاوه بر پردازنده جدید موبایل اینتل، شاهد اعلام رسمی برخی روابط تجاری حسنه هم باشیم.
 
انویدیا و دمیدن در شیپور Tegra 4
 
تگرا 3 انویدیا در سال جاری میلادی نمایشی عالی و خیره کننده را به روی صحنه آورد و توانست قلب بسیاری از اسمارت فون و تبلت های بازار (همچون اچ تی سی وان ایکس پلاس و نکسوس 7 گوگل یا سرفیس ) را تسخیر کند. اما این بدان معنی نیست که انویدیا به دوردست ها نمی نگرد. بسیاری از کارشناسان منتظرند که این شرکت در CES 2013 از پردازنده جدید تگرا 4 رونمایی کند. 
 
البته شایعات خبر می دهند که T40 احتمالا در آوریل به بازار خواهد آمد و اوایل سال ۲۰۱۳ زمان بر تخت نشستن این جانشین شایسته تگرا ۳ است. گفته می شود تگرا ۴ در ابتدای کار ۴ پردازنده جدید Cortex A15 ARM را عرضه خواهد کرد که ادامه دهنده راه A9 هستند. سرعت این پردازنده های جدید تقریبا 1.8 گیگاهرتز خواهد بود و احتمالا تا پایان سال از مرز 2.0 گیگاهرتز هم عبور خواهند کرد.
 
مایکروسافت هم دیگر نمایشی نخواهد داشت!
 
تا مدت ها نمایشگاه CES شانسی برای خودنمایی و درخشش مایکروسافت بود. این غول نرم افزار همیشه مراسم جذاب و تکنولوژی تازه ای را با خود به CES می آورد. اما متاسفانه CES 2013 اولین سالی خواهد بود که هیچ نشانی از مایکروسافت در این نمایشگاه یافت نمی شود. 
 
پس می توان گفت که تمرکز استیو بالمر بر رابط کاربری مترو و ویندوز 8 در لاس وگاس 2012 آخرین درخشش نور مایکروسافت در CES بود. البته همان اوایل ۲۰۱۲ شرکت ها برای تصاحب جای خالی مایکروسافت به رقابت شدیدی پرداختند و کوالکام توانست جایگاه مناسبی را در غیاب این غول نرم افزاری به دست آورد. البته گروه هایی چون هایسنس و Dish هم در این میان جای کافی خواهند داشت. 
 
البته Venturebeat می گوید که در CES 2013 هم مایکروسافت چیزی برای عرضه خواهد داشت. آیا دستگاه های ویندوز فون 8 بیشتر؟ یا سرفیس پرو؟ شاید هم تبلت های ویندوزی همکاران سخت افزاری این شرکت.
 
ال جی و رونمایی از اسمارت تی وی مجهز به webOS اچ پی
 
انتظار می رود که ال جی با مجموعه بزرگی از تلفن ها و تلویزیون هایی که تا کنون ندیده ایم، به روی صحنه بیاید. شاید قرار است 2013 سال ظهور تلویزیون های هوشمند مجهز به سیستم عامل webOS باشد. 
 
وب او اس نام سیستم عامل بازمتن شرکت اچ پی است که احتمال می دهند در سری تلویزیون های NetCast Smart TV ال جی، جانی دوباره بیابد. منابع موثقی خبر می دهند که اکنون Gram ( بازتولد و تجسم تازه ای از وب او اس ) و ال جی همکاری مشترک خود را برای تولید اسمارت تی وی جدیدی با استفاده از توان سیستم عامل Open webOS آغاز کرده اند. 
 
منابع وب او اس نیشن می گویند ال جی با "شرایط گوگل برای استفاده از گوگل تی وی" چندان موافق نبوده و ناراحت است. از این رو تمایل قابل درکی برای روی آوردن به پلتفرم دیگری دارد که علاوه بر باز بودن دست ال جی در استفاده از آن، بتواند بهتر از پس حمله اپل برای ورود به این بازار بر آید.
 
وسایل نقلیه الکترونیکی
آمار و پیش بینی ها حکایت از بازار 8.7 میلیون دلاری استفاده از تکنولوژی های الکترونیکی درون خودروها توسط کارخانه های ماشین ساز در سال ۲۰۱۳ دارد. پس جای تعجبی ندارد که قرار است هفت غول اتومبیل ساز دنیا را در CES 2013 مشاهده کنیم. 
 
Audi، کرایسلر، فورد، جنرال موتورز، هیوندا، Kia و سوبارو به همراه بیش از ۱۰۰ کارخانه تکنولوژی های مرتبط با اتومبیل قرار است این نمایشگاه بیایند. این تعداد رکوردی تازه برای صنعت اتومبیل در CES است. 
 
این گروه قصد دارند موضوعاتی همچون تکنولوژی ماشین های الکتریکی را به نمایش گذارند. در GoElectricDrive TechZone ماشین های برقی به همراه ایستگاه های شارژ جدیدشان به نمایش در خواهند آمد. ایستگاه هایی که قرار است برای اولین بار در خانه و اماکن عمومی هم قابل راه اندازی و استفاده باشند. 
 
در بخش رانندگی امن هم قرار است علاوه بر ابزارهای تکنولوژی هندز فری ویژه اتومبیل، قابلیت هایی همچون دستیار رانندگی و پارک امن و همچنین ابزارهای کنترل سرعت به نمایش درآیند. 
 
منبع: نارنجی به نقل از تچ رادار

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.