اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 7, 2012
21:18 جمعه، 17ام آذرماه 1391
کد خبر: 51909

توسل به چت صوتی و تصویری برای انجام فریضه صله ارحام!

 

یک فعال عرصه فن‌آوری اطلاعات معتقد است: امروزه پیشرفت‌های تکنولوژیک شرایطی ایجاد کرده که مردم بتوانند اصل صله ارحام را به شکل مطلوب‌تری به جای آورند و بدین ترتیب با توسل تکنولوژی فرایض دینی خود را به انجام برسانند.
 
محمدرضا منتظر قائم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث درباره تاثیر تکنولوژی‌های جدید در نوع زندگی افراد بحثی است که شاید بهتر باشد جامعه‌شناسان درباره آن بحث کنند اما در حوزه IT می‌توان به این نکته اشاره کرد که به واسطه تکنولوژی‌های روز امکانات ارتباطی مردم افزایش یافته و آن‌ها می‌توانند از یک سوی دنیا با نقطه‌ای دور تماس برقرار کنند که این همان اصل صله رحم است که در دین هم به آن اشاره شده و امروز چندین تن از مراجع تقلید چت صوتی و تصویری را به عنوان صله رحم قبول کرده‌اند.
 
وی در ادامه عنوان کرد:‌ این اتفاق، اتفاق مبارکی است اما به هر حال زیاده روی در استفاده از تکنولوژی هم آسیب‌های خاص خود را به دنبال دارد. به عنوان مثال در گذشته روابط شکل دیگری داشت اما اکنون به آمدن این تکنولوژی‌ها افراد در بسیاری از موارد وظایف خود را به واسطه تکنولوژی به شکل دیگری به انجام می‌رسانند. به طور مثال بیش از این اگر فردی قصد سر داشت خود را ملزم می دانست که با آشنایان خود سر بزند اما اکنون همه امور را به یک پیامک محدود می‌کنند.
 
این فعال عرصه مجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر در موارد متعدد شاهدیم که ورود تکنولوژی به زندگی افراد جای قرابت آن‌ها را گرفته و اگرچه دسترسی به آن مزایایی دارد اما این موارد هم جزو مشکلات آن محسوب می‌شوند.
 
منتظر قائم در عین حال یادآور شد: البته باید به این نکته توجه داشت که هر پدیده‌ای می تواند نقاط مثبت و منفی متعدد داشته باشد اما در این میان آنچه از اهمیت ویژه برخوردار است نحوه استفاده از آن تکنولوژی است چراکه می‌توان از این پدیده‌ها به نحوه مطلوب استفاده کرد و هم می توان کارکردهای منفی آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.
 
وی با بیان این‌که در این زمینه آموزش و فرهنگ سازی نقش ویژه‌ای دارد گفت: متاسفانه ما در این حوزه کمی ضعیف عمل کرده‌ایم.
 
اما منتظر قائم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال ایسنا درباره پدیده‌ای مانند ازدواج‌هایی که بواسطه آشنایی‌های اینترنتی و تاثیر آن در زندگی اجتماعی افراد اظهار کرد: مثال‌های متعددی وجود دارد که ازدواج‌های اینترنتی به موفقیت هم ختم شده و نتایج مثبتی داشته است. لذا برخلاف آنچه اصرار می‌شود این گونه نیست که بخواهیم بگوییم مطمئنا این نوع ازدواج‌ها آسیب‌زا هستند اما در موارد بسیاری هم مشکلات متعدد به دنبال این کار به وجود آمده و ازدواج‌هایی که به این شیوه صورت گرفته به طلاق انجامیده است.
 
این فعال فضای مجازی در ادامه یادآور شد:‌ به عنوان مثال گاه افراد از طریق وبلاگ‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند در چنین شرایطی فردی که مدت‌هاست مطالب یک وبلاگ را دنبال می‌کند و از صاحب آن شناخت پیدا کرده و بدین ترتیب ممکن است در زمینه ازدواج به موفقیت‌هایی دست پیدا کند اما در عین حال ممکن است عده‌ای هم در اتاق‌های مخصوص چت با یکدیگر آشنا می‌شوند، ممکن است پس از مدتی متوجه شوند که تمام ادعاهای طرف مقابل دروغ بوده است.
 
وی همچنین یادآور شد: اما به هر حال باید به این نکته توجه داشت که زمانی تعاملات اجتماعی در زندگی مردم تاثیر داشت و امروز امورات بسیاری در فضای مجازی دنبال می‌شود. به همین دلیل بهره گیری از این ابزار تا حدی طبیعی است اما نحوه از استفاده آن به خود افراد بستگی دارد.
 
وی در ادامه درباره تاثیراتی که فن‌آوری‌های نوین می تواند در مباحث سیاسی و اجتماعی برجای بگذارد اظهار کرد: تاثیر این فن‌آوری‌ها در مباحثی از جمله موضوعات سیاسی عینی و غیر قابل انکار است.
 
وی ادامه داد: اگر این تکنولوژی در دستیابی افراد به اهداف سیاسی شان تاثیر نداشت اینک رجال سیاسی تا این اندازه به دنبال ایجاد پایگاه در اینترنت نبودند البته همین استفاده گاه می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار عمل کند که البته این موضوع هم قدرت رسانه را میرساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.