لبه تکنولوژی

December 11, 2012
13:34 سه شنبه، 21ام آذرماه 1391
کد خبر: 51997

گام مهم آی بی ام در زمینه رفع محدودیت های پهنای باند: چیپ های فوتونی به میدان می آیند

 

IBM امروز اعلام کرد که یک گام مهم و اساسی در زمینه چیپ های پردازشی مورد استفاده در شبکه های انتقال داده برداشته؛ همان طور که می دانید، چیپ های فعلی برای انجام عملیات های پردازشی از الکترون ها استفاده می کنند. ولی حالا IBM می گوید که به تکنولوژی لازم برای عملیاتی کردن چیپ های سیلیکونی از نوع نانوفوتونیک دست یافته تا به این طریق، فوتون ها جایگزین الکترون ها شوند. 
 
به گزارش نارنجی از انگجت این چیپ سیلیکونی که در اصل یک گیرنده-فرستنده (ترنسیور) و دارای ساختار 90 نانومتری است، برای انتقال داده نه از الکترون بلکه از فوتون استفاده می کند و با استفاده از تکنولوژی CMOS nanophotonics که IBM در در سال 2010 رونمایی کرده بود، ساخته شده. برای اینکه به اهمیت این پیشرفت پی ببرید کافی است بدانید که هر ترنسیور فوتونی قادر خواهد بود به راحتی، سرعت انتقال داده را به 25 گیگابیت بر ثانیه برساند که 2.5 برابر سرعت های فعلی است. 
 
IBM می گوید که با مجتمع کردن تعداد زیادی "مسیر نوری" در قالب یک فیبر نوری واحد، می توان به سرعتی بالاتر در حد "چندین ترابایت داده در هر ثانیه" نیز رسید تا انتقال داده ها بین سیستم های کامپیوتری دور از هم نیز آسان شود. این پیشرفت کمکی بزرگ به رفع محدودیت های پهنای باند است. 
 
این مدارهای مجتمع نوری در ترکیب با چیپ های نانوفوتونیک علاوه بر رفع محدودیت پنهای باند می توانند با قیمت به صرفه، سرعت انتقال داده در (یا بین) سرورها، دیتا سنترها و ابر کامپیوترها را نیز در طول دهه آینده به خوبی افزایش دهند. 
 
این دستاورد هم اکنون به فاز تجاری سازی رسیده که به معنای مشاهده آن در سیستم های سرور و دیتا سنتر ها، در آینده نزدیک خواهد بود. همان طور که می دانید افزایش حجم انتقال داده بین شبکه های عظیم تا چند سال آینده به حد انفجار خواهد رسید و از این رو این تکنولوژی جدید IBM صنایع مرتبط را قادر خواهد کرد که نیازهای فزاینده این بخش را بر طرف کرده و بر چالش های پیش رو چیره شوند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.