اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 13, 2012
18:01 پنجشنبه، 23ام آذرماه 1391
کد خبر: 52046

گردهمایی سران ITU در دوبی پشت درهای بسته درحال برگزاری است

 

مردان دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا از دوشنبه هفته گذشته پس از 24 سال پشت درهای بسته گردهم آمده اند تا درباره قوانین این حوزه تصمیم گیری کنند و سران این اجلاس در تلاش اند تا کسی سخنی از ماجرای خروج حاکمیت اینترنت از آمریکا به میان نیاورد.
به گزارش عصر ارتباط، اعضای اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) دو هفته سخت را پشت سر می‌گذارند که در پس آن باید قوانین فاوای دنیا را به‌روز کنند، اما در همین حال پیشنهادهایی برای حاکمیت دنیای اینترنت وجود دارد که مخالفان و موافقان زیادی دارد.
 
طی روزهای برگزاری این اجلاس در هفته گذشته هنوز صحبتی از تصویب قانونی برای خروج حاکمیت اینترنت از دست آمریکا به میان نیامده است و سران ITU در لفافه سعی می‌کنند مردان دنیای فاوای را مجاب کنند درباره آن صحبتی به میان نیاورند.
 
پیش از برگزاری این اجلاس، روسیه با حمایت چین و هند و با ابراز همراهی کشورهای تاجیکستان و ازبکستان، طرح خروج حاکمیت اینترنت از دست آمریکا را که ایران مدتی سردمدار طرح و پیگیری آن در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در تونس بود، در دستور کار قرار داد. البته ﺑﺮخی ﺍﺯﺍﻋﻀﺎﻱ ITU هم ﺑﻪ‌ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺑﺨﺶ‌ﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ آیکن ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ.
 
حمدون توره، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در سخنان خود در این اجلاس در هفته گذشته به‌صراحت تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین موضوعات این اجلاس و نگرانی‌ها درباره آزادی بیان و درباره این‌که این کنفرانس به طریقی عمل کند که جریان باز و آزاد اطلاعات را محدود کند، هشدار داد.
 
او گفت: «در بند 33 اساسنامه ITU اعضای اتحادیه حق عموم را برای دستیابی به سرویس‌های بین‌المللی به‌رسمیت می‌شناسند و رگولاتورهای بین‌المللی مخابرات نمی‌توانند آن را محدود کنند.»
 
توره با تاکید بر ماده 19 اساسنامه ITU بر رعایت حقوق بشر، افزود: «ما به‌دنبال راه‌هایی هستیم که تضمین کند همه مردم سراسر جهان می‌توانند به فناوری‌‌های اطلاعاتی و ارتباطی دسترسی داشته باشند و از مزایای آن بهره‌مند شوند و در هیچ‌یک از موضوعات مورد بررسی اجلاس، بحث کنترل اینترنت وجود ندارد.»
 
دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات با اشاره به این‌که 3/4 میلیون مشترک موبایل در سال 1988 که قوانین نوشته شدند، وجود داشت و امروز از مرز 6 میلیارد گذشته است، بزرگ‌ترین نوآوری این دوران را تولید اینترنت عنوان کرد و گفت: «امروز 2.5 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود دارد و در اجلاس بعدی برای بازنگری قوانین امروز امیدواریم هر فردی در دنیا از مزایای دسترسی به این منبع غنی بهره ببرد. در حال حاضر دو‌سوم مردم جهان به اینترنت دسترسی ندارند و اجلاس WCIT برای غلبه بر اینترنت و در مورد حاکمیت اینترنت نیست. برای کسب اطمینان از اتصال میلیاردها مردم دنیا به اینترنت است.»
 
او اینترنت را پدیده‌ای منحصر به کشورهای توسعه یافته ندانست، بلکه یک پدیده جهانی و یک منبع عمومی ارزشمند جهانی است که هر فردی در جهان باید بتواند از مزایای آن بهره‌مند شود.
 
توره در برابر مقاومت‌های آیکن در برابر پیشنهاد روسیه برای خروج حاکمیت اینترنت از آمریکا و سپردن آن به ITU، آیکن را مکمل این اتحادیه توصیف کرد و به‌صراحت گفت: «باید توجه کنیم که ITU هیچ تمایلی به ایفای نقش اساسی در منابع اینترنت از جمله نام‌های دامنه ندارد و هیچ قصدی برای به چالش‌کشیدن نقش مکمل آیکن ندارد.»
 
او در پاسخ به حاشیه‌ای که حول و حوش این اجلاس وجود دارد، اعضا را به سکوت درباره این حواشی تشویق کرد و گفت: «باید به‌خاطر بیاوریم که بخش اعظم سکوت در دنیای آنلاین را آن دو‌سوم افراد جهان که هنور آفلاین هستند، تشکیل می‌دهند.»
 
در این میان، پیشنهاد روس‌ها با مخالفت سرسختانه آمریکایی‌ها نیز مواجه شده است و ﺍﻳﺎلات ﻣﺘﺤﺪﻩ تصمیم گرفته ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﻼﺵ‌ﻫﺎﻱ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﭼﻴﻦ، ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻭ ﻣﺘﺤﺪﺍﻧ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ﺸﺎﻥ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ کند و ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻗﺮﺍﺭ ندهد.
 
ﺗﺮﻱﻛﺮﺍﻣﺮ، ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺩﺭ WCIT درباره این طرح ﮔفته است که ﺍﺯ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ قانون‌گذاران بین‌المللی مخابرات (ITR) ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻧﺨﻮﺍﻫد ﻛﺮﺩ؛ ﭼﺮﺍﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﻋﺚ ساﻧﺴﻮﺭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻳﺎ ﻗﻄﻊ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺩﺍﺩﻩ‌‍ﻫﺎ ﻭ ﺍﻳﺪﻩ‌ﻫﺎ ﺷﻮﺩ و ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ ﺷ‌ﻴﻮﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻮﺛﺮ ﺍﺳﺖ و ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮﺳﺎﺧﺘﺎﺭ آن ﻧﻴﺴﺖ. مخالفان این طرح می‌گویند احتمال دارد این کشورها در طرح خود نقش بزرگ‌تری برای اتحادیه بین‌المللی مخابرات در نظر بگیرند و چنین گامی تهدیدی در مقابل آزادی اینترنت خواهد بود.
 
در این میان، گوگل نیز که ITU را محفل مناسبی برای سپردن اختیارات اینترنت نمی‌داند، در طول برگزاری اجلاس ITU در دوبی نسبت به انتشار اعتراض اینترنتی اقدام کرده تا کاربران آرای خود را در این‌باره اعلام کنند.
 
گوگل با اشاره به این‌که همه دولت‌ها از اینترنت آزاد و باز حمایت نمی‌کنند، اعلام کرده است که سرکوب آزادی اینترنت رو به افزایش است و 42 کشور محتوای اینترنت را فیلتر و سانسور می‌کنند و تنها در دو سال گذشته، دولت‌های جهان ۱۹ قانون را تصویب کرده‌اند که آزادی بیان در فضای آنلاین را تهدید می‌کند.
 
این غول اینترنتی اضافه کرده است که شماری از این دولت‌ها در تلاش‌اند از جلسه‌ای که قرار است در ماه دسامبر پشت درهای بسته تشکیل شود، برای قانونی‌کردن اعمال محدودیت بر اینترنت استفاده کنند و ITU قرار است نهادهای تنظیم مقررات سراسر جهان را برای تجدیدنظر در یک معاهده مخابراتی، که ده‌ها سال از عمرش می‌گذرد، گرد هم آورد و تغییرات پیشنهادی در متن معاهده می‌تواند سانسور را افزایش دهد و تهدیدی علیه نوآوری و پیشرفت باشد.
 
گوگل که به نمایندگی از آمریکا که بیش از سردمداران آن صدایش به دنیا می‌رسد، اعلام کرده که برخی از پیشنهادهای دولت‌ها را مجاز می‌کند تا سخنان روا و مشروع را سانسور کنند و یا حتی دسترسی به اینترنت را قطع کنند درحالی‌که مهندسین، شرکت‌ها و مردمی که وب را می‌سازند و از آن استفاده می‌کنند، در این اجلاس حق رای ندارند درحالی‌که تنها دولت‌ها نباید آینده اینترنت را تعیین کنند، بلکه میلیاردها مردمی که در سراسر کره زمین از اینترنت استفاده می‌کنند و کارشناسانی که ساخت و نگهداری اینترنت را به عهده دارند نیز باید در این تصمیم‌گیری سهیم باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.