تلفن همراه

گوشی

December 15, 2012
12:38 شنبه، 25ام آذرماه 1391
کد خبر: 52072

بازگشت شکوهمند نقشه گوگل به آی‌فون

 

تنها طی چند ساعت نرم‌افزار نقشه گوگل در صدر محبوب‌ترین نرم‌افزارهای رایگان فروشگاه اپل قرار گرفت .
وقتی سیستم‌عامل جدید شرکت اپل یعنیiOS 6 معرفی شد، ناگهان نقشه گوگل هم در دستگاه‌هایی مانند آی‌فون 5 و آی‌پد 4 ناپدید شد. در واقع اپل تصمیم گرفته بود که به جای نقشه گوگل از اپلیکیشن نقشه خودش در سیستم‌عامل جدید استفاده کند. این در حالی است که سرویس نقشه گوگل سال‌ها به‌عنوان محبوب‌ترین سرویس نقشه در دنیا شناخته می‌شود؛ یک سرویس دقیق و کاربردی برای کاربران. این در حالی بود که سرویس نقشه اپل مشکلات مختلفی داشت و باعث نارضایتی و شکایت بسیاری از کاربران آن شد. اتفاقی که حتی باعث اخراج «اسکات فورستال» مدیر بخش نرم‌افزارهای iOS شرکت اپل به دلیل امضا نکردن نامه عذرخواهی هم شد. اپل در iOS6، اپلیکیشن نقشه خود را جایگزین نقشه گوگل کرد و آن را به عنوان اپلیکیشن مسیریابی پیش‌فرض فعال کرد.
اما به دنبال شکایت کاربران از مسیرهای اشتباه، عکس‌های معیوب و موقعیت‌های نادرست در نقشه اپل، مشخص شد که معرفی این اپلیکیشن به این صورت کاری اشتباه بوده است.
به دنبال این اتفاقات، اپل مجبور به پذیرش اشتباه خود و عذرخواهی از کاربران شد و به آنها توصیه کرد فعلا از اپلیکیشن‌های جایگزین استفاده کنند. 
نارضایتی کاربران کافی بود تا اپل خودش را برای تغییر سیاستش به سمت مشتری مداری بیشتر آماده کند. در نهایت حالا نقشه گوگل در قالب یک اپلیکیشن مستقل و مجزا برای سیستم‌عامل iOS منتشر شده است تا به این ترتیب در شکلی جدید دوباره به آی‌فون بازگردد.
این در حالی است که ضعف‌های متعدد اپلیکیشن نقشه اپل باعث شد تا شرکت‌های دیگری مانند نوکیا هم وارد این عرصه رقابتی بشوند و به این ترتیب مدتی قبل نوکیا سرویس نقشه خودش را در قالب یک اپلیکیشن برای iOS عرضه کرد تا کاربران آی‌فون، آی‌پد و آی‌پاد تاچ اپل بتوانند از این سرویس به‌صورت مجانی بهره ببرند. گوگل هم بالاخره آزمایش‌های نهایی را برای عرضه اپلیکیشن نقشه خودش انجام داد و روز پنجشنبه اولین نسخه مستقل این اپلیکیشن را برای استفاده در آی‌فون و آی‌پاد تاچ منتشر کرد. البته گویا هنوز نسخه مخصوص آی‌پد عرضه نشده است. 
گوگل اعلام کرده است که نسخه مخصوص تبلت آی‌پد این اپلیکیشن هنوز نهایی نشده است و به زودی این نسخه ویژه هم در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
هرچند حالا با ارائه سرویس‌های نقشه گوگل و نوکیا برای کاربران iOS بسیاری معتقدند که کار اپل برای سرویس چند میلیون دلاری نقشه‌اش دشوارتر خواهد شد، اما بسیاری دیگر معتقدند که اپل با این کار یک بار دیگر وفاداری به نظر و خواسته مشتریانش را ثابت کرده است.
محبوب‌ترین اپلیکیشن رایگان برای آی‌فون
اپلیکیشن نقشه گوگل اینقدر با استقبال کاربران دستگاه‌های اپل مواجه شد که در کمتر از یک روز به محبوب‌ترین اپلیکیشن رایگان مخصوص آی‌فون در فروشگاه اپل تبدیل شد. این برنامه کاربردی در واقع بعد از مشکلات مختلفی که کاربران iOS 6 با سرویس نقشه اپل داشتند، به زمان زیادی برای قرار گرفتن در صدر فهرست محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های رایگان فروشگاه اپل نیاز نداشت.
در واقع در فاصله تنها چند ساعت بعد از ارائه اپلیکیشن نقشه گوگل بیش از 8 هزار نفر از کاربران آی‌تیونز درباره این برنامه کاربردی نظر داده و به بررسی آن پرداختند. جالب اینکه اغلب این کاربران در نهایت از مجموع پنج ستاره؛ امتیاز کامل پنج ستاره را به این اپلیکیشن رایگان دادند.
به این ترتیب گوگل‌ با معرفی این اپلیکیشن مستقل توانست از سیستم‌عامل موبایل اپل خارج شود و به جایگاهی خاص و البته مناسب در میان کاربران اپل برسد. 
راهنمای صوتی قدم به قدم
اپلیکیشن گوگل مپز جدید با تمام امکانات کاربردی و لازم برای کاربران می‌تواند برای مدت‌ها یکی از اپلیکیشن‌های محبوب کاربران باشد. راهبری قدم به قدم، مسیرهای عبور و مرور عمومی و سیستم Street View همراه با داده‌های زنده ترافیکی در سرتاسر دنیا به راحتی می‌تواند نظر کاربران را به خودش جلب کند. گوگل در این اپلیکیشن مسیرهای قطار، اتوبوس، مترو و پیاده‌روی را هم برای کاربران iOS مشخص کرده است. 
گاندرو فاستر مدیر ارشد گوگل در بخش گوگل مپز درباره این اپلیکیشن جدید می‌گوید: «در این اپلیکیشن نقشه‌ها به سرعت بارگذاری می‌شوند و به کاربران امکان جابه‌جایی آسان بین نماهای دو بعدی و سه بعدی و چرخاندن و جا به جا کردن نقشه با اشاره دست را می‌دهد.»
اپلیکیشن گوگل مپز جدید امکانات مختلفی مانند: یافتن مکان‌ها، آدرس‌ها و محل‌های تجاری در سرتاسر دنیا با استفاده از جست‌وجوی محلی گوگل، یافتن مراکز خرید، تفریح و رستوران‌ها با استفاده از نظرات و رتبه‌بندی‌های مردم محلی، راهنمای صوتی قدم به قدم برای زمان رانندگی، یافتن مسیر برای قطار، اتوبوس، مترو و مسیرهای پیاده‌روی، دسترسی به داده‌های ترافیکی زنده برای شهرها، دیدن تصاویر 360 درجه پانوراما از مکان‌های مختلف در سرتاسر دنیا با استفاده از استریت ویو، مشاهده بیش از 100 هزار کسب‌وکار محلی در سطح جهان و مشاهده تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.