اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 17, 2012
12:16 دوشنبه، 27ام آذرماه 1391
کد خبر: 52117

ناکامی کشورهای غربی در WCIT12

 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا که تمام تلاش خود را در اجلاس WCIT12  به کار گرفته بودند تا با ترفندهای گوناگون  نتایج این کنفرانس را به نفع خود رقم بزنند، ناکام ماندند.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران در آخرین روز برگزاری کنفرانس WCIT12 که از سوی ITU برگزار می شد؛ آمریکا و همپیمانانش تمام تلاش خودرا مصروف آن ساخته بودند تا تصمیم‌گیری‌های مهم و نهایی کنفرانس به لحظات آخر موکول گردد و به بهانه کمبود وقت، سندی را میل باب خود که منافع آن‌هارا همچنان تأمین نماید به تصویب برسانند.
 
در جریان این کنفرانس ده روزه که از 3 تا 14 دسامبر 2012 ( 13 – 24 آذر 91) در شهر دبی، امارات متحده عربی برگزار می‌شد و به بازنگری قوانین مخابراتی می‌پرداخت، موضوعات جدی و مناقشه برانگیزی نظیر مبارزه با هرزنامه‌ها، امنیت شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی، دسترسی غیرتبعیض‌آمیز به اینترنت، نام‌ها و آدرس‌های اینترنتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
در این کنفرانس کشورهای جنوب شامل اتحادیه آفریقا، گروه روسیه به همراه ایران و ترویکا آسیا- پاسفیک(چین، هند و مالزی) به امید رسیدن به اجماعی جهانی، با تعدیل دیدگاه‌ها و مواضع خود در پی حصول به سندی مشترک بودند که مورد توافق تمام گروه‌ها‌ باشد.
اما در نهایت تعدادی از کشورهای عضو از جمله آمریکا، برخی از کشورهای اروپایی، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند با اعلام این که مصوبات کنفرانس مورد قبول دولت‌های متبوعشان نیست؛ خواستار تعدیل هرچه بیشتر سند نهایی بودند.
 
به رغم فضای پرتنش کنفرانس، نهایتاً این کشورهای جنوب بودندکه موفق شدند خواسته‌های حداقلی خود را تأمین نمایند. در این بین نمایندگان ایران نیز نقش مهمی ایفا کردند. مهندس علی حکیم جوادی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان رئیس هیت ایرانی در این اجلاس حضور داشت. همچنین مهندس مهدیون عضو هیئت مدیره این سازمان از اعضای این هیئت بودند. 
در رأی‌گیری نهایی، غربی‌ها موفق شدند که تنها یک چهارم آرا را به نفع خود جلب نمایند. این موضوع موجب خشم نمایندگان این کشورها شد، به طوری که اعلام داشتند به دلیل برآورده نشدن خواسته‌هایشان، سند نهایی را امضا نخواهند کرد و برخی نیز اعلام کردندکه نیاز به مشورت و کسب اجازه از دولت‌های خود را دارند.
 
شایان توجه است که سند مصوب این کنفرانس از سال 2015 جایگزین سند 1988 در زمینه قوانین اطلاعاتی و ارتباطی خواهد شد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.