اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 17, 2012
13:00 دوشنبه، 27ام آذرماه 1391
کد خبر: 52127

هزینه مکالمه با تلفن ثابت سه برابر شد!

tci logo.jpg

جام جم آنلاین نوشت: پس از افزایش دو برابری هزینه اینترنت و تلاش برای افزایش نرخ مکالمه تلفن همراه این‌بار خبر می‌رسد تعرفه‌های مکالمه با تلفن ثابت به صورت پله‌ای تا نزدیک به سه برابر افزایش یافته است.
 
شرکت مخابرات ایران که تا پایان سال 89 به‌دلیل وجود مصوبه‌های زمان مدیریت دولتی این شرکت نتوانسته بود تعرفه‌های مکالمه تلفن ثابت را افزایش دهد در روندی چراغ خاموش سعی در اضافه کردن تعرفه‌های خود دارد.
 
اولین گام برای افزایش تعرفه تلفن ثابت که با چراغ سبز وزارت ارتباطات از تهران آغاز شد، یکسان سازی کد تلفن داخل استانی بود. با این حال گام دوم شرکت مخابرات ایران در افزایش نرخ تعرفه‌ها، یکسان کردن نرخ مکالمه برای ساعات مختلف شبانه‌روز است که اخیرا کلید خورده است.
 
براساس یک عرف پذیرفته شده که اکنون توسط اپراتورهای تلفن همراه نیز رعایت می‌شود، قیمت مکالمه در ساعات پایانی شب و ساعات ابتدایی روز، بسیار پایین‌تر از سایر ساعات پیک است لذا اپراتورها برای کاهش بار مکالمات در ساعات کاری و آسیب ندیدن تجهیزات خود زیر بارفشار مکالمات و ارتقای کیفیت خدمات مانند کیفیت مکالمه و کاهش زمان اتصال، مشتریان خود را ترغیب می‌کنند بخشی از مکالمات خود بویژه مکالمات طولانی و غیرضروری را در ساعات خلوت و غیر پیک انجام داده و به این ترتیب قیمت خدمات در این ساعات را گاه تا 70 درصد کاهش می‌دهند.
 
این امر در زمینه مکالمات خارجی و استفاده از اینترنت نیز وجود دارد. شرکت مخابرات ایران نیز تا همین اواخر به این عرف پایبند بود لذا بهای مکالمه با تلفن ثابت در ساعات غیر پیک ارزان‌تر از ساعات کاری بود اما اکنون این شرکت تعاملات تعرفه‌ای خود را به‌گونه‌ای تغییر داده است که قیمت مکالمه شما در ساعت مثلا سه بعد از نیمه‌شب با ساعت 11 صبح کاری هیچ تفاوتی ندارد.
 
به این ترتیب تمامی تخفیف‌ها و سیاست‌های قیمتی برای پخش مکالمات در ساعات مختلف روز از میان رفته است. در نهایت این‌که شما باید پول تلفن بیشتری بپردازید.
 
این گزارش می‌افزاید: این افزایش‌ها در حالی رخ می‌دهد که هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی در این باره از سوی شرکت مخابرات انجام نشده و لذا معلوم نیست کم و کیف افزایش قیمت‌ها چگونه است و آیا نرخ مکالمات بین‌المللی نیز افزایش یافته یا خیر.
 
در این باره معاون نظارت بر خدمات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)در این خصوص اظهار کرد: پیش از این 24 ساعت شبانه‌روز به سه بازه زمانی (هفت صبح تا 13)، (13 تا 21) و (21 تا هفت صبح) و با نرخ مکالمات متفاوت تقسیم می‌شد؛ نرخ مکالمات صبح بر اساس نرخ پالس مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، نرخ مکالمات ظهر یک سوم کمتر از نرخ پالس مصوب و مکالمات شب نصف نرخ پالس مصوب (نیم‌بها) محاسبه می‌شد.
 
حسن رضوانی افزود: از آنجا که تقسیم روز به سه بخش، جزو طرح‌های اختیاری شرکت مخابرات بوده، اقدام اخیر این شرکت برای یکسان کردن هزینه مکالمات کل روز، از نظر قانونی بی‌اشکال است.
 
معاون نظارت بر خدمات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تصریح کرد: اما در این اقدام، مخابرات به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی تخلف کرده‌ زیرا هنوز بیشتر مشترکان مخابرات از این تغییر آگاه نیستند لذا به مخابرات اعلام کرده‌ایم که به‌دلیل عدم‌اطلاع‌رسانی پیش از تغییر، مجاز به دریافت وجه بیشتر از مشترکان نیست.
 
بازی با فرمول‌ها
این گزارش می‌افزاید: به این ترتیب تعرفه مکالمه با تلفن ثابت که برای هر پالس 44.7 ریال بود هم‌اکنون به 51.30 ریال رسیده است، اما نکته نهفته دیگری نیز در این امر وجود دارد و آن این که پیشتر با مصوبه دیگری زمان محاسبه هر پالس کاهش یافته بود و این یعنی هزینه بیشتر برای هر ثانیه مکالمه.
 
در این زمینه دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس در بیستم آذرماه امسال با اشاره به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت از ابتدای اسفندماه 1390 اعلام کرده است: دو نهاد مقررات‌گذار، ـ شورای رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ـ به‌طور مستقل با تصویب دو مصوبه مجزا موجبات افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت را فراهم کردند.
 
ابتدا شورای رقابت یک فرمول کلی را برای افزایش قیمت یک پالس مکالمه‌ای تصویب کرد و سپس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مدت زمان یک پالس مکالمه‌ای را کاهش داد.
 
مرکز پژوهش‌ها با توجه به وجود حدود 27 میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور و تاثیر افزایش قیمت آن بر هزینه خانوارها، اسناد، مدارک، قوانین و مقررات موجود درخصوص افزایش تعرفه تلفن ثابت را بررسی کرده و افزوده است: بررسی حاضر نشان می‌دهد در صورت اجرای همزمان دو مصوبه، قیمت مکالمات تلفن ثابت افزایش چشمگیری خواهد داشت و با توجه به مدت زمان مکالمه این افزایش در استان‌های هم کد شده گاهی به 163 درصد و در استان‌های هم کد نشده به 128 درصد خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.