اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 17, 2012
21:03 دوشنبه، 27ام آذرماه 1391
کد خبر: 52141

دبیر انجمن ISPها: فرآیند تعرفه‌گذاری در حوزه ICT ناکارآمد است

 

دبیر انجمن شرکت های اینترنتی کشور ضمن انتقاد از افزایش تعرفه‌های اینترنتی خاطر نشان کرد: افزایش غیر اصولی قیمت پهنای باند منجر به کاهش کیفی خدمات دسترسی به اینترنت خواهد گردید .  
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مهندس علیرضا علمی  دبیر و نائب رییس انجمن شرکتهای اینترنتی ایران با بیان این مطلب  اظهار داشت : " فرآیند تعرفه گذاری آنهم در عرصه خدمات تخصصی مهندسی توسط اپراتورها با اختیارات انحصاری در سطح جهان سیر ، قوانین و مقررات خاصی دارد . زیرا که تغییرا ت غیر کارشناسی یا سلیقه ای  تعرفه ها در سطح ملی میتواند عوارض زیانبار و غیر قابل جبرانی را متوجه بخشهایی از صاحبان صنایع ، فعالان اقتصادی  و نهایتا" عموم مردم نملید  و شاید اهداف پیدا و پنهان آن در سالهای بعد و پس از بازنشستگی دستا ندر کاران آن بر اهل فن مشخص و نمایان گردد .
 علمی با بیان اینکه عدم وجود سیستم نطارتی تخصصی موثر و ساختار ناکارآمد اجرایی در این عرصه خصوصا" ترکیب نهاد قانون گذار بخشی باعث شده تعرفه منابع ملی به شکل سلیقه ای و بصورت غیر شفاف تعیین گردد .
وی با بیان اینکه چه دلیلی دارد که تعرفه ارتباطات بین الملل که مشتری و خریدار عمده و جزء آن فعالان بخش خصوصی و آحاد مردم و کاربران هستند بدون هیچ مشورت با شرکتهای فعال در این عرصه و در پشت درهای بسته تعیین گردد . این شیوه تعرفه گذاری به معنی دور زدن تمامی مراجع تصمیم گیر اقتصادی کشور است . به چه علت هر پیشنهادی بدون کمترین بررسی در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب میرسد .
دبیر انجمن شرکتهای اینترنتی ایران در ادامه اظهار داشت : قیمت تقریبی یک STM1   در آنسوی مرزهای مخابراتی کمتر از پنجهزار دلار برآورد میگردد که تا پیش از این به مبلغ سی و دو میلیون تومان در داخل کشور به شرکتهای خصوصی و توزیع کننده پهنای باند فروخته میشد . مسئولین مربوطه علت این گرانفروشی را آنهم در زمان دلار هزار تومانی هزینه های جاری  سیستم  انتقال عنوان مینمودند . جالب اینجاست  که همین آقایان در جلسات کارشناسی  تعیین تعرفه  دو صفر بین الملل  و در پاسخ به اعتراضات نمایندگان شرکتهای تلفن اینترنتی برای همین کانالهای انتقال قیمت و هزینه ای در نظر نمیگرفتند و اظهار میداشتند که این خدمات برای زیر ساخت مجانی می ا فتد .
 
علمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تبعات این افزایش قیمت در بازار اینترنت پر سرعت یاداور میشود : شاید شرکتهای ارائه دهنده خدمات بدلیل رقابتی که وجود دارد ، افزایش قابل توجهی در تعرفه های خود اعمال نکنند ولی مطمئن باشید نا خواسته سرعت و شاخصهای کیفی متاثر خواهد گردید .
وی در پایان از نخبگان و کارشناسان این عرصه درخواست نمود حال که فرصتی در جهت ایجاد تغییراتی ساختاری در وزارت ارتباطات فراهم آمده با ارائه راه کارها و نقطه نظرات کارشناسی خود در اصلاح  فرآیند تعرفه گذاری و باز نمودن فضا از حلقه ای بسته تصمیم سازان اصلی این امر را یاری رسانند چرا که تعرفه گذاری در عمل ورود به حوزه اقتصاد و در ارتباط مستقیم با اصول رقابت و کسب و کار فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع است و خصوصا" پس از ابلاغ سیاستهای اجرایی اصل 44 و خصوصی ساریها حضور و نظارت نهادهای فرابخشی بر این فرآیندها امری ضروری مینماید .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.