سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 20, 2012
21:18 پنجشنبه، 30ام آذرماه 1391
کد خبر: 52204

مقایسه میزان رشد کالاهای وطنی و وارداتی : ایرانی‌ها 40 درصد و وارداتی‌ها 100 درصد گران شدند

 

دنیای‌اقتصاد- اگرچه طی سال‌های اخیر و به ویژه یکسال گذشته تلاش‌های بسیاری برای جلب توجه کاربران به سوی کالاهای تولید ایران شده است. اما بنا به دلایلی این تلاش‌ها در مورد اکثر کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال به موفقیت ختم نشده است و همچنان نمونه‌های بی‌نام و نشان و البته ارزان قیمت‌تر نسبت به نمونه‌های وطنی محبوب‌ترند.
 
فعالان بازار و کسبه می‌گویند، علت اصلی این عدم موفقیت رشد شدید قیمت‌ها و همپایی تقریبی قیمت نمونه‌های وطنی در مقایسه با نمونه‌های وارداتی است.
علی محمودی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر در این باره می‌گوید: تا حدود یکسال قبل، در یک برهه زمانی یکساله یا شاید بیشتر نمونه‌های وطنی در زمینه تجهیزات کامپیوتری موفقیت‌هایی کسب کردند، اما رفته رفته با رشد قیمت‌ها و کاهش سطح کیفی این تولیدات، توجه بازار دوباره به سمت استفاده از کالاهای وارداتی و لو بی‌کیفیت ولی ارزان رفت. به گفته این فعال بازار تولیدکنندگان ایرانی حداقل در زمینه تجهیزات کامپیوتری توان رقابت با سایر تولیدکنندگان را دارند، اما متاسفانه رشد قیمت‌ها در کنار کاهش کیفیت برخی از این محصولات موجب زمین خوردن این تولیدات شده است.
وی افزود: البته در رابطه با کالاهایی نظیر مانیتور و تلویزیون به دلیل اعمال سیاست‌های وسیع حمایتی، این تولیدات داخلی هستند که بازار را در دست دارند. اما در سایر موارد خیر! وی که به اعمال سیاست‌های حمایتی از جانب دولت در رابطه با تمام کالاهای تولیدی کشور معتقد است می‌گوید: اگرچنین اتفاقی رخ دهد و چنین حمایت‌هایی از تولیدکنندگان داخلی شود آنها جهت حفظ سطح کیفی کالاها تلاش بیشتری می‌کنند و قیمت‌ها هم متعادل خواهد شد!
در این رابطه احمد علیپور، مدیرعامل گروه شرکت‌های لاوان به «دنیای‌اقتصاد» گفت: کاهش سطح کیفی تولیدات داخلی را به هیچ‌وجه قبول ندارم و به نظر می‌رسد این حرف‌ها با غرض ورزی زده شده است. وی افزود: سهم فروش محصولات ایرانی بنا به کنار رفتن رقبای خارجی بیشتر از قبل شده است و حرف‌هایی که در مورد کاهش سطح کیفی زده می‌شود قبول ندارم. وی در مورد رشد قیمت محصولات تولیدی ایران هم گفت: قبول دارم که قیمت‌ها افزایش یافته است و افزایش قیمت موجبات ریزش تقاضا را در پی داشته است، اما ما چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها برای تامین هزینه‌ها نداریم. به گفته وی، وقتی هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد ما نمی‌توانیم قیمت‌ها را ثابت نگه داریم. زیرا در این صورت متضرر می‌شویم.
یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر هم گفت: از حدود شش ماه قبل قیمت محصولات تولیدی ایران در حدود 45 تا 50 درصد افزایش یافته است که چنین افزایش قیمتی در مقایسه با رشد 80 تا 100 درصدی محصولات وارداتی بسیار پایین است.
به گفته این فعال بازار، در حال حاضر به دلیل شرایط خاص بازار اکثر تولیدکنندگان ناچارند با ضرر محصولات خود را به بازار عرضه کنند تا بازار را از دست ندهند.
علیپور هم میزان رشد قیمت‌ها را در مورد محصولات شرکت فرسو در حدود 30 تا 35 درصد طی هشت ماه اخیر اعلام کرد و گفت: اگر قرار بود همپای نوسانات نرخ دلار و… قیمت‌ها را افزایش دهیم قیمت‌ها افزایش بیشتری می‌یافت!
برخوردار مدیرعامل شرکت سام الکترونیک هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: رشد قیمت‌ها از جانب تولیدکنندگان فعلا در حدود 35 تا 40 درصد بوده است.
ولی رقم حقیقی رشد قیمت 70 درصد است که در صورت ادامه روند کنونی و رفع و رجوع نشدن مشکلات پیش روی تولید و واردات قطعه در ماه‌های آینده شاهد رشد بیشتر قیمت چه در مورد کالاهای صوتی و تصویری و چه در مورد تجهیزات کامپیوتری و… خواهیم بود.
فعالان بازار همچنین اعلام کردند که با توجه به احتمال رشد تقاضا برای محصولات ارزان قیمت کامپیوتری در شب عید شرکت‌های تولیدی به فکر افزایش سطح تولید محصولات خود افتاده‌اند و در نظر دارند محصولاتی ارزان را به بازار عرضه کنند. همچنین واردکنندگان نیز قصد دارند محصولات ارزان قیمتی را برای بازار شب عید روانه بازار کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.