تبلت

تلفن همراه

گوشی

December 24, 2012
5:09 دوشنبه، 4ام دیماه 1391
کد خبر: 52281

موبایل بخریم یا تبلت؟به انداز ه جیبتان نگاه کنید

 

موبایل یا تبلت ؛ انتخاب بین این دو کالا ساده است و فقط کافی است به جیبتان نگاه کنید، البته نه فقط به پول توی جیبتان بلکه باید به اندازه و سایز جیبتان هم نگاه کنید، چون ممکن است بنا به عادت دلتان بخواهد تبلت را داخل جیب بگذارید که این از هر جیبی برنمی‌آید! به هر حال می‌توانید با کارکردهای این دو نیز آشنا شوید و یکی را برگزینید.

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که هنوز سر این موضوع که چه کسی ایده اولیه تبلت (رایانه لوحی) را داد، توافقی وجود ندارد؛ زیرا آی‌پد (اولین تبلت تجاری در بازار) برای نخستین بار هفتم بهمن ۱۳۸۸ (بیست و هفتم ژانویه ۲۰۱۰) توسط استیو جابز (مدیر فقید شرکت اپل) معرفی شد و از اواخر مارس ۲۰۱۰ برای فروش به بازار عرضه شد، اما ‌سال 2007 در توصیفی که از اتاق کار بیل گیتس شده بود، گفتند که او از یک رایانه لوحی استفاده می‌کند و خیلی سال قبل‌تر در فیلم جنگ ستارگان هم مشاهده می‌شود که کاپیتان سفینه از یک رایانه لوحی استفاده 
می‌کند.

اما هرچه بود، ورود تجاری آی‌پد توانست معادلات بازار لپ‌تاپ و موبایل را تغییر دهد. استیو جابز در اولین رونمایی از آی‌پد گفت: امروزه همه لپ‌تاپ استفاده می‌کنند و همچنین از گوشی‌های هوشمند مثل آیفون بهره می‌برند، اما حالا به چیزی مابین این دو وسیله نیاز است، یعنی آی‌پد را به عنوان واسطه و میانگین لپ‌تاپ و موبایل معرفی کرد. این توصیف می‌تواند بهترین راهنمای خرید این وسیله باشد و شما می‌توانید ببینید اگر صفحه نمایش موبایل برایتان کافی است و فقط پردازش بالاتر یا نرم‌افزارهای خاصی می‌خواهید که روی رایانه دستی بوده است، بهتر است به سمت تبلت نروید، اما اگر می‌خواهید چیزی مثل دفترچه یادداشت، وسیله پخش فیلم، بازی و حتی کتابخوان همراه داشته باشید و صفحه موبایل برایتان کوچک است، می‌توانید روی خرید تبلت فکر کنید.

باز هم صحبت از این‌که کدام یک از اینها به دردتان می‌خورد، صرفا به تجربه و علاقه شخصی خودتان بستگی دارد. شرکت‌هایی مانند سامسونگ که رقیب اصلی اپل هستند، دیگر به یک گوشی و تبلت قناعت نمی‌کنند و در حال تکمیل کردن کلکسیون دستگاه‌های خود هستند، یعنی امروزه می‌توانید در هر محدوده قیمت و در هر سایزی یک گوشی یا تبلت را بیابید که کارایی‌های خاصی داشته باشد. گوشی‌های هوشمند کوچک سه یا چهار اینچی، گوشی‌های هوشمند بزرگ شش اینچی، سری گلکسی نوت، تبلت‌های هشت اینچی یا آی‌پد مینی 9/7 اینچی، گلکسی تبلت‌های ده اینچی و آی‌پد ده اینچی، مهم‌ترین محصولات بازار تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌هاست. به موازات این مارک‌ها ده‌ها نوع تبلت دیگر ساخت کشورهایی مثل چین و تایوان و کره نیز سعی دارند با ابزار مختلف خود را به مشتری نزدیک کنند. در این میان قیمت عامل تعیین‌کننده‌ای شده است.

قیمت تبلت‌های موجود در بازار بین 125 دلار تا هزار دلار متغیر است که با سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی نیز عرضه می‌شود.

در مقابل گوشی‌های تلفن همراه که اسم تبلت به خود ندارد، اما به دلیل یکسان بودن سیستم عامل و مزیت‌های سخت‌افزاری مانند همان‌ها عمل می‌کند نیز در جای خود مشتریان بسیاری دارد. گوشی‌های هوشمند به دلیل سهولت حمل و نقل و همچنین قابلیت تماس آسان‌تر و‌ قیمت پایین‌تر، بیشتر مورد استقبال قرار دارد.

ناگفته نماند در نسل‌های جدید سیستم موبایل یعنی نسل دوم و سوم و چهارم به دلیل این‌که تمام خدمات حتی تماس صوتی روی دیتا ارائه می‌شود، شرکت‌های سازنده موبایل و تبلت به همراه اپراتورهای موبایل سعی دارند هماهنگی‌های خاصی ایجاد کنند تا کاربری موبایل تفاوتی با تبلت نداشته باشد. شما هم به عنوان فردی که خواه‌ناخواه باید دستگاه خود را چند سالی نگهداری کنید، به این فکر هم باشید که وقتی خدمات جدید ارائه شد، دستگاه شما از آنها عقب نماند. بیشتر مارک‌های متفرقه این مشکل را دارد که با فناوری‌های جدید هماهنگ نمی‌شود و صرفا خدمات ساده را با کیفیت پایین ارائه می‌دهد.

لطفا جوگیر نشوید

نخریدن تبلت یک دلیل ساده می‌خواهد. در خانه یا محل کار، سیستم رومیزی یا لپ‌تاپ موجود است و بیرون از این محل‌ها، موبایل کارهایم را راه می‌اندازد. اصولا علاقه‌ای به خواندن کتاب روی تبلت هم ندارم و فعالیتم طوری نیست که دائم در حال حرکت باشم، در نتیجه من نیازی به تبلت ندارم. کسانی که تبلت خریداری می‌کنند، برای انتخاب خود دلایل مختلفی از جمله بازی‌های متنوع، کتاب و مجله خواندن و گشت و گذار راحت و لذتبخش در اینترنت را اعلام می‌کنند، اما در مجموع اکثر دلایل انتخاب آنها در شاخه تفریحی و سرگرمی خلاصه می‌شود و کارهای خیلی پیچیده با آن انجام نمی‌دهند.

این‌که می‌بینید خیلی‌ها تبلت به دست شده‌اند یا مجریان تلویزیون از تبلت استفاده می‌کنند، دلیل نمی‌شود که شما هم از آن داشته باشید، شاید بخشی از تقاضای تبلت‌ها در واقع تقاضای غیرواقعی و مبتنی بر حفظ پرستیژ کاری باشد، اما اگر واقعا بدون تبلت نمی‌توانید زندگی کنید، یکراست سراغ آی‌پد نروید و به مدل‌های دیگر هم فکر کنید.

 

 

 

 

 

 

 

در این‌که آی‌پد خیلی خوب است حرفی نیست، اما آیا بهترین انتخاب هم هست؟ چند وقت پیش اگر قصد خرید تبلت را داشتید، انتخاب برایتان محدود بود و آی‌پد تنها گزینه به شمار می‌رفت، اما بازار در حال تغییر است. تبلت‌های جدیدی توسط مایکروسافت، توشیبا، سونی، سامسونگ و شرکت‌های دیگر روانه بازار شده‌‌ که ممکن است براساس نیاز شما گزینه بهتری باشد که پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنها هم بیشتر است.

امکانات را مقایسه کنید

گوشی‌ هوشمند امکانات خاصی دارد که طبیعتا اصلی‌ترین آن تماس تلفنی است، اما تبلت‌ لزوما قابلیت تماس صوتی ندارد و با این‌که سیمکارت‌خور است، اما صرفا خدمات دیتا می‌دهد و نه تماس تلفنی؛ پس به این نکته خیلی دقت کنید.

گوشی‌های موبایل به دلیل قابلیت جابه‌جایی آسان‌تر، کمتر آسیب می‌بینند، اما تبلت‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند، ولی هر دوی آنها کالای مصرفی است که با ضربه کوچکی ممکن است دیگر کارایی نداشته باشد. گاهی هم سازمان‌ها و شرکت‌ها برای کارکنان خود می‌خواهند از این تجهیزات بخرند، آن وقت کارایی‌هایی مثل قابلیت اتصال به کیبورد جانبی، قابلیت همخوانی با نرم‌افزارهای سازمانی و همچنین امنیت اطلاعات آن بسیار مهم است. قبل از سفارش و اقدام به خرید بهتر است در این زمینه‌ها و هزینه‌های جانبی آنها خیلی دقیق فکر کنید.

درگیر تبلیغات نشوید

درست است که تبلیغات عامل مهمی برای اطلاع‌رسانی است، اما سعی کنید درگیر جوسازی نشوید و کالایی را به صرف تبلیغات روی در و دیوار یا توضیحات و تعریف فروشنده نخرید. فراموش نکنید فروشنده شغلش فروختن است و برای این‌که شما را قانع کند، ممکن است حقایقی را به شما نگوید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.