تلفن همراه

فناوری

گوشی

December 24, 2012
5:10 دوشنبه، 4ام دیماه 1391
کد خبر: 52282

گوشی تلفن همراه به جای همه چیز

 

گوشی تلفن همراه کم‌کم دارد جایگزین همه لوازم شخصی انسان‌ها می‌شود. کیف پول، دفترچه یادداشت، اوراق هویت، ساعت، تقویم، تلفن، ابزار ارتباطی و هزار چیز دیگر. فکرش را بکنید ‌با همین دستگاه موبایل بتوانید همه ورودی‌ها و بلیت‌ها را بدون هیچ پرداخت نقدی انجام دهید یا با همین وسیله بتوانید به طور همزمان در چند جلسه حضور داشته باشید و یا در چند محل کار کنید.

طبیعی است این دستگاه قطعه‌ای کوچک از یک پازل بزرگ به نام جامعه اطلاعاتی است که در آن اطلاعات کالای اصلی است. با این تغییر و تحولات این سوال مطرح می‌شود اگر در یک جامعه روستایی و کشاورزی باشید به یک چرخ دستی یا تراکتور بیشتر نیاز دارید تا یک آی‌پد؟ شما وقتی برای یک ابزار جدید و فناوری جدید پول می‌پردازید که بتوانید از آن استفاده کنید. سازندگان این وسایل هم دقیقا به این موضوع اشراف دارند و هیچگاه یکسری فناوری حیرت‌انگیز ولی بی‌استفاده را در دستگاه‌ها تعبیه نمی‌کنند. حالا بد نیست نگاهی هر چند مختصر به بعضی از این فناوری‌ها بیندازیم.

ان اف سی (NFC)

این فناوری از مواردی است که چند سالی است بین سازندگان گوشی‌های تلفن همراه و ارائه‌دهندگان خدمات بانکی، خدمات شهری و عمومی در حال اجراست و امروزه در بسیاری مناطق جهان شاهد استفاده از آن هستیم. در ایران نیز این سرویس‌ها قرار است ارائه شود. کافیست دو دستگاه مجهز به NFC را لحظه‌ای نزدیک به هم قرار دهید و سپس هر آنچه می‌خواهید را از صفحه نمایش خود برای به اشتراک‌گذاری با دوستتان انتخاب کنید و با اشاره‌ای این انتقال را انجام دهید. این کار بدون هیچ گونه اتصال سخت‌افزازی‌ یا نرم‌افزاری مانند بلوتوث انجام می‌شود.

این سرویس که موبایل شما را به یک کیف پول سخت‌افزاری تبدیل می‌کند می‌تواند روی سیمکارت ‌ یا خود گوشی موبایل قرار داده شود و بعد از هماهنگی بین پذیرنده آن و سرویس دهنده شما از حساب شخصی ‌یا مثلا از شارژ موبایل خود هزینه عبور از ورودی‌ها و یا خرید از دستگاه‌های خودکاررا بپردازید. برای این کار، هماهنگی بین اپراتور با بانک یا شخص شما و بانک ضروری است. برای اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه می‌توانید با اپراتور خود تماس بگیرید.

برنامه‌های کاربردی بیشتر و بیشتر و بیشتر

تلفن همراه یا تبلت مانند یک زمین کشاورزی است که اگر در آن چیزی کاشته نشود جذابیت خاصی ندارد. نرم‌افزارهای کوچک حکم میوه‌های این زمین است که به آن ارزش می‌دهد.‌ ابتدا این سوال مطرح است که برنامه کاربردی یا همان app چیست؟ واژه APP مخفف application program است به معنای برنامه کاربردی ترجمه شده است. برنامه‌های کاربردی که امروزه روی موبایل از آن صحبت می‌شود دیگر شکل و شمایل برنامه‌های قدیمی را ندارد. قدیم‌ترها برنامه‌ها معمولا یا پرحجم بودند و یا برای منظور خاصی طراحی می‌شدند (مانند برنامه‌های آفیس) و نیز با شرایط خاصی اجرا می‌شدند، اما در دنیای موبایل این موضوع فرق کرده است. با هوشمند شدن سیستم‌عامل‌ها و پیشرفت زیرساخت سخت افزاری وسایل محاسباتی این رویه تغییر کرد. برنامه‌های کاربردی کوچک امروزی یا همان App معمولا به برنامه‌هایی گفته می‌شود که دارای حجم کم هستند و برای منظور خاصی تهیه می‌شوند. هر جا برای حل مساله‌ای یا پیدا کردن مسیری یا هر مشکل دیگری نیاز به کمک و دستیار داشتید کافی است سری به فروشگاه‌های این برنامه‌های کابردی (app store) در اینترنت بزنید و از تنوع بی‌پایان این برنامه‌ها شگفت‌زده شوید. شما می‌توانید براحتی با دریافت این برنامه‌های از روی وب‌سایت شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه از امکانات بی‌شمار این برنامه‌های کاربردی بهره ببرید و راه میان‌بری به اهداف و برنامه‌هایی که در ذهن‌تان دارید بزنید.

کدام سیستم عامل؟ کدام امکانات؟

براساس تحقیق موسسه IDC آمریکا در سال ۲۰۱۶ تعداد وسایلی که با آی او اس کار می‌کنند با تعداد وسایلی که با اندروید کار خواهند کرد برابر خواهد شد و به همین دلیل می‌توان سال ۲۰۱۶ را سال برابری آی او اس و اندروید نامگذاری کرد. البته این بررسی براساس دو سیستم عاملی که هم‌اکنون برای تبلت‌ها موجود است انجام شده و ممکن است با ورود ویندوز ۸ این پیش‌بینی اشتباه از آب درآید. هم‌اکنون اپل، آمازون و سامسونگ برترین شرکت‌ها در زمینه تولید و فروش تبلت هستند و مایکروسافت کار فروش تبلت‌ها و موبایل‌های مجهز به ویندوز جدید را تازه شرع کرده است. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به آخرین نسخه هر کدام از سیستم‌های عامل فوق یعنی آی او اس6، اندروید 1/4 و ویندوز‌8 .

آی او اس 6

این سیستم عامل رایگان است و روی محصولات اپل به روزرسانی می‌شود. از مهم‌ترین خدمات این سیستم عامل می‌توان به فیس‌تایم که به کمک نسل سوم موبایل روی این بستر قابل ارائه است، اشاره کرد. فیس‌تایم روشی برای برقراری ارتباط‌های تصویری با دوستان است که امکان برقراری این رابطه را بدون اینترنت و فقط با سیمکارت نسل 3 و 4 و منحصر از طریق گوشی‌های مجهز به سیستم عامل آی او اس می‌دهد. نرم‌افزارPassbook نیز یک کیف پول امن است برای کم کردن از حجم کارت‌های اعتباری جیبتان. این نرم‌افزار کار منشی را برای تهیه بلیت نیز انجام می‌دهد. مسیریابی با نرم‌افزار نقشه در این سیستم عامل برای مسیریابی در شهرها مناسب است اما ایراداتی هم به آن وارد است از جمله این‌که مسیر خطوط مترو و اتوبوس در آن موجود نیست. منشی دیجیتال به نام «سیری»، نرم‌افزار دیگری است که متخصص پاسخ‌گویی به سوالات از طریق دستورات صوتی است. می‌توانید به گوشی خود بگویید نزدیک‌ترین رستوران کجاست تا با سیستم مکان‌یاب به شما نتیجه را اعلام کند. ژیروسکوپ دقیق و صفحه چند لمسی نیز یک ویژگی منحصر به فرد آیفون است که امکان اجرای بازی‌های خاص و همچنین نرم‌افزارهای سرگرمی را به شما می‌دهد.

اندروید 1‌/‌4

این سیستم عامل، محصول شرکت گوگل و برای به روز شدن به نوعی وابسته به اینترنت است، اما خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی نیز دارد. سرعت این سیستم عامل خوب است اما نه در حد آیفون و ویندوز فون.

خصوصی‌سازی اندروید بهتر از آیفون است و می‌توانید شکل و شمایل صفحات را در آن تغییر دهید. به این نرم‌افزارهای خیلی کوچک که مربوط به خود سیستم عامل است، ویجت گفته می‌شود.

هماهنگی با دوربین: این خصوصیت اندروید باعث می‌شود بعد از عکس گرفتن نیاز نباشد داخل گوشی و توی گالری دنبال آن بگردید و تنها با یک اشاره می‌توانید همه آنها را ببینید.

همراهی با معلولان: معلولان از استفاده‌کنندگان موبایل هستند و در این بین نابینایان کمتر می‌توانند از گوشی‌های جدید استفاده کنند. اندروید بیشتر به این موضوع فکر کرده و با استفاده از «Gesture Mode» و لمس صفحه نمایش و به کارگیری حرکت جارویی انگشت‌ها روی صفحه خدمات منحصر به فردی را به نابینایان ارائه می‌دهد.

نسل جدید ویندوز موبایل

این سیستم عامل با همان مرورگر اکسپلورر خود سعی می‌‌کند با سایر سیستم‌ها رقابت کند و اصلی‌ترین ویژگی آن همگام بودن با فایل‌های ویندوز سیستم‌های اتوماسیون اداری است. از نظر توانایی اجرای نرم‌افزارها ابتدا آیفون و بعد آندروید و بعد ویندوز فون قابل رتبه‌بندی است و همچنین از نظر تعداد نرم‌افزارهای هم همین نسبت برقرار است.

گل به نفع آیفون و آندروید

در اجرای بازی و تصاویر گرافیکی آی او اس یک سرو گردن از همه سیستم‌های دیگر بالاتر است اما آندروید هم در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ویندوز فون اصلا در زمینه گرافیک جایی میان این دو ابرقدرت ندارد، اما به دلیل پشتیبانی از بازی‌های خاص مایکروسافت شاید برای بعضی‌ها جذاب باشد. بازی‌های کوچک و بزرگ آیفون با وجود ژیروسکوپ دقیقی که قابلیت بازی با حرکت دادن دستگاه را دارد، یک مزیت به‌شمار می‌رود.

بالاخره کدام را بخریم؟

بدون شک اپل در کیفیت حرف اول را می‌زند، اما قیمت اصل دستگاه و لوازم جانبی آن بسیار بالاست. همچنین اگر دستگاه خود را جیلبرک نکنید تا حدودی استفاده از آن آزاردهنده است و برای ما که به استفاده از نرم‌افزارهای غیراصلی عادت کرده‌ایم بیشتر آزاردهنده خواهد بود. دامنه خرید اندرویدها بخصوص در تلفن همراه به لحاظ قیمت، مارک و برند وسیع‌تر است و ممکن است شما دستگاهی با اندروید را بیشتر بپسندید؛ چرا که پشتیبانی هرچند نصفه‌و نیمه آن در کشور وجود دارد. ویندوز فون هم یک دستگاه با استفاده اجباری است که همراه آن حتما باید نرم‌افزارهای امنیتی هم بخرید و منتظر از کار افتادن هر لحظه آن باشید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.