سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 31, 2012
1:04 دوشنبه، 11ام دیماه 1391
کد خبر: 52412

افزایش مطالعه کتابهای الکترونیک

 

سلیقه مطالعه عموم مردم به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است و تعداد کمتری از افراد کتابهای کاغذی را برای مطالعه انتخاب می کنند.
به گزارش مهر، جمعیت افرادی که از کتابهای الکترونیکی برای مطالعه استفاده می کنند افزایش یافته است.
 
براساس نتایج تحقیقات مرکز پژوهش اینترنت پیو، درصد آمریکاییهای 16 ساله و بالای آن که کتاب الکترونیکی می خوانند از 16 درصد در سال 2011 به 23 درصد رسیده است.
 
در عین حال تعداد افرادی که در 12 ماه گذشته کتابهای کاغذی مطالعه کرده اند از 72 درصد جمعیت افراد بالای 16 سال به 67 درصد رسیده است.
 
به طور کلی تعداد افراد کتابخوان در اواخر سال 2012 ، 75 درصد جمعیت بالای 16 سال بوده است این میزان از 78 درصد اواخر سال 2011 کاهش کوچک و آماری داشته است.
 
 
 
براساس گزارش "پیو"، حرکت به سمت خواندن کتابهای الکترونیکی همزمان با افزایش مالکیت دستگاه هایی که از آن برای خواندن کتابهای الکترونیک به کار می رود صورت گرفته است. به صورت کلی تعداد افرادی که یا تبلت دارند و یا از دستگاه های خاص خواندن کتابهای الکترونیکی چون کیندل و یا نوک استفاده می کنند از 18 درصد اواخر سال 2011 به 33 درصد در اواخر سال 2012 رسیده است.
 
تا نوامبر سال 2012، حدود 25 درصد از آمریکاییهای بالای 16 سال تبلتهایی چون آی پد و یا کیندل فایل دارند که این میزان 10 درصد نسبت به آمار اواخر سال 2011 تغییر کرده است.
 
در پایان سال 2012، 19 درصد آمریکاییهای بالای 16 سال دستگاه های ویژه کتابهای الکترونیکی داشتند که این میزان در مقایسه با همین دوره در سال گذشته تنها 10 درصد بوده است.
 
حرکت به سمت خواندن کتابهای الکترونیکی همچنین بر کتابخانه ها نیز تأثیرگذار بوده است. تعداد افرادی که از کتابخانه ها کتاب الکترونیکی به امانت گرفتند از 3 درصد سال گذشته به 5 درصد رسیده است. علاوه براین آگاهی از این امر که کتابخانه ها کتاب الکترونیک امانت می دهند در حال افزایش است؛ امسال این میزان از 24 درصد سال گذشته به 31 درصد رسیده است.
 
این ارقام از طریق تحقیقات انجام شده توسط مرکز پژوهشی اینترنت پیو و پروژه زندگی آمریکایی در 15 اکتبر تا 10 نوامبر 2012 میان 2252 نفر 16 سال به بالا انجام شده است.
 
درمیان جمعیت افراد کتابخوان، افرادی که بیشتر به کتاب و کتابخوانی اهمیت می دهند افرادی با مدرک دانشگاهی و یا دانشجویان هستند.
 
این درشرایطی است که افراد بین 30 تا 49 سال نیز از در ردیف بعدی افراد کتابخوان قرار می گیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.