تبلت

تلفن همراه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری

فناوری اطلاعات

گوشی

January 2, 2013
13:58 چهارشنبه، 13ام دیماه 1391
کد خبر: 52471

سامسونگ، اندروید و تایزن: نقشه چیست؟

 

سامسونگ پر فروش ترین تلفن های اندرویدی را تولید می کند و فاصله اش از رقبا بسیار زیاد است. غیر از LG که در فصل گذشته سود کوچک 20 میلیون دلاری را از این بخش به دست آورد، سایرین در کسب سود با مشکل رو برو بودند. این در حالی بود که در فصل سوم سال، سامسونگ به لطف رکورد شکنی در فروش تلفن هوشمند و البته هزینه های سنگین بازاریابی، 6 میلیارد سود خالص از فروش 47.6 میلیارد دلاری خود کسب کرد. 
 
به گزارش نارنجی از bgr به نظر می رسد سامسونگ در سال 2013 نیز توقف ناپذیر باشد. در حال که سهام اپل با 31% رشد سال 2012 را به پایان برد، سهام سامسونگ 50% نسبت به ابتدای سال رشد داشت و تحلیلگران نسبت به رشد خوب آن در سال 2013 نیز خوشبین هستند، چیزی که نسبت به سهام اپل دیده نمی شود. با این حال، اپل یک سیستم عامل اختصاصی دارد ولی سامسونگ هنوز نه و از این رو یک سؤال مهم بی جواب باقی مانده: آیا این سامسونگ است که باعث موفقیت اندروید شده یا اندروید است که موفقیت سامسونگ را رقم زده؟ 
 
در همین چند روز اخیر، خبر ارائه تلفن سامسونگ با سیستم عامل تایزن، ما را امیدوار کرده که در ابتدای سال 2014، پاسخ نهایی برای سؤال فوق را داشته باشیم. اما این انتظار، دست ما را برای تحلیل نمی بندد. با وجود اینکه سامسونگ رابط کاربری خود، بسته اپلیکیشن های اختصاصی و حتی خدمات ارائه محتوا را برای تلفن هایش ارائه می کند ولی به نظر می رسد تا زمانی که از اندروید استفاده کند، همیشه به گوگل وابسته باقی خواهد ماند. 
 
این وابستگی لزوماً چیز بدی نیست ولی به این معنا است که سامسونگ هرگز نمی تواند تجربه کاربران را به طور کامل کنترل کند. ضمناً به این معنا است که هرگز به معنای واقعی صاحب حس کامل تلفن ها و تبلت هایش به حساب نخواهد آمد بلکه محصولاتش ملقمه ای از سلیقه گوگل هم خواهد بود. برای همین گزینه های جایگزینی هم در دیدرس کمپانی قرار دارند. 
 
به عنوان مثال می توان راهی را که آمازون در پیش گرفته، رفت. آمازون به گوگل اجازه داده کار اصلی را انجام دهد و سپس سورس اصلی اندروید را گرفته و نرم افزار و سرویس خود را بر رویش ارائه می کند. برای همین، کاربران کیندل فایر دائماً منتظر نمی نشینند تا آپدیت جدید اندروید را دریافت کنند و خیلی از آنها اصلاً نمی دانند که زیر پوسته، موتور قدرتمند اندروید قرار گرفته. 
 
سامسونگ هم می تواند کاری مشابه را انجام دهد ولی قبل از آن باید حجم زیادی از عملیات آماده سازی مقدماتی را پشت سر بگذارد. حرکت آمازون موفقیت آمیز بود زیرا از قبل اکوسیستم عظیمی داشت حتی پیش از عرضه اولین دستگاه خود. ولی سامسونگ هنوز از چنین نعمتی برخوردار نیست. 
 
راه دیگر به دست گرفتن سیستم عامل اختصاصی است و در اینجا تایزن می تواند همان دریچه آسمانی باشد. سامسونگ با همکاری اینتل و دیگران، در حال توسعه یک پلتفرم موبایل بر مبنای لینوکس است و روزنامه یومیوری ژاپن می گوید که سامسونگ اولین تلفن تایزن محور خود را در سال 2013 معرفی خواهد کرد. 
 
این ممکن است یک فرآیند کند باشد و چنانچه غول کره ای همان طوری که پروژه بادا را پیگیری کرد، تایزن را هم ابتدا در مناطق محدودی در شرق دنیا عرضه کند، روند گسترش آن کندتر هم خواهد شد. با این حال، بهتر است سامسونگ احتمال موفقیت این پروژه را پیش از آنکه میلیون ها دلار خرج بازاریابی محصول کند به خوبی بسنجد، به خصوص که جنگ در پایین هرم بازار تلفن های هوشمند، بسیار بی رحمانه تر از بالای هرم (تکیه گاه اندروید و iOS) خواهد بود و قطعاً سال 2013، سال شروع آن است. 
 
چیزی قابل پیش بینی نیست ولی یک نکته روشن است: سامسونگ در حال فراگیر کردن استراتژی خود و عبور از مقطعی است که برای تأمین سیستم عامل تلفن های هوشمند خود، به طور کامل بر یک کمپانی تکیه کرده بود. تایزن می تواند یک گام بلند باشد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.